مهدی تهرانی: آلفرد هیچکاک در سال 1978 دو سال پیش از مرگ با شرایط بد جسمی در مجلسی شرکت کرد که برای تقدیر از یک بازیگر قدیمی سینما تشکیل شده بود.

هیچکاک در این مراسم یک سخنرانی کوتاه اما جذاب داشت. وقتی از او در باره دوره کاری‌اش و خداحافظی با سینما پرسیدند، گفت: بعد از مرگ هم بازنشسته نخواهم نشد و از گور برمی‌خیزم. چراکه مردم فیلم‌هایم را می‌بینند.

بیش از 3 دهه از آن زمان می گذرد و اگرچه در تمام این سال‌ها او علاقمندان ویژه خودش را داشت و بهترین فیلمش روانی نیز هنوز مورد اقبالی فراوان است اما به نظر می‌رسد که او به قولش وفا کرده و از گور برخاسته است. چرا که با اکران فیلم "هیچکاک" که اتفاقا داستانش در باره روزهای ساخت و ساز پروژه روانی‌است، او بیش از هر زمانی در طی این 3 دهه به علاقمندانش نزدیک خواهد شد.

more  تصاویری از فیلم هیچکاک با حضور آنتونی هاپکینز

روانی (یا روح) به گونه‌ای مطرح ترین یا دیده شده ترین فیلم آلفرد هیچکاک فقید به شمار می‌آید. فیلمی که تعاریف جدیدی برای ژانر دلهره ایجاد کرد و هیچکاک را به مقام استادی رساند. فیلمسازی که استاد تعلیق در سینما نام گرفت و فیلم‌هایش با وحشت و دلهره گره خورده بود.

روانی در سال 1960 با بودجه‌ای کمتر از یک میلیون دلار ساخته شد و در گیشه با فروشی معادل 50 میلیون دلاری مواجه شد و یکی از بهترین کارهای او هم به لحاظ بیان سینمایی و هم از جهت مسائل تجاری نام گرفت. حال 32 سال پس از درگذشت استاد تعلیق در سینما و پس از 52 سال که از اکران فیلم روانی می‌گذرد، علاقمندان هیچکاک می‌توانند دوباره با فیلمساز دلهره ساز تجدید دیدار کنند. بهانه این دیدار نیز ساخت فیلم هیچکاک است که به بررسی گزارش مانندی از زندگی آلفرد هیچکاک در حین ساخت فیلم روانی می‌پردازد.

پروژه ساخت و ساز هیچکاک از سال 2005 کلید خورد اما مدتها طول کشید تا کار به سامان برسد. در طی این سالها کارگردانهای زیادی برای کار انتخاب شدند اما سرانجام قرعه به نام ساشا گرواسی افتاد. نویسنده‌ای که  فیلمنامه ترمینال (به کارگردانی استیون اسپیلبرگ، محصول 2004) دستپخت اواست. فیلمنامه اصلی نیز توسط جان مک لاگلین نوشته شده که از کتاب "هیچکاک و ساخت فیلم روانی" نوشته استفن ربلو اقتباس انجام داده است.

اما مسلما مهمترین در جذابیت فیلم جدای از مرکزیت روایی شخصیت آلفرد هیچکاک حضور بازیگران اصلی این فیلم آنتونی هاپکینز و هلن میرن است. هاپکینز 74 ساله و میرن 67 ساله در این فیلم تقریبا گریم مفصلی را تحمل کرده اند.

اسکارلت یوهانسون نیز احتمالا بهترین انتخاب برای ایفای نقش جنت لی به شمار می‌آید. جسیکا بیل نیز در نقش ورا مایلز و هم چنین جیمز دی آرسی در نقش آنتونی پرکینز انتخاب های بسیار هوشمندانه ای به نظر می رسند که به طور یقین می توانند تماشاگران و دوستداران هیچکاک و به ویژه علاقمندان فیلم کلاسیک روانی را راضی نمایند.

هیچکاک بین سالهای 1958 و 1959 و در حین پیش تولید روانی و رد سال 1960 زمان اکران فیلم دچار مخاطرات فراوانی شده بود.او که در آن زمان حدود 60 سال سن داشت دریافت که به بیماری مهلکی دچار شده با این حال برنامه و پروژه فیمسازی اش بی اشکال ادامه یافت و او با ساخت روانی خودش را جاودانه کرد و سینمای دلهره و تعلیق را معنای دیگر بخشید.فیلم هیچکاک در حقیقت گزراشی است از حال و هوای همان روزها.

هیچکاک در 23 نوامبر امسال (3 آذر 1391) به اکران سراسری می رسد.در ذیل می توانید عوامل ساخت این فیلم را بخوانید:

هیچکاک

Hitchcock

کارگردان: ساشا گرواسی

فیلمنامه: جان مک لاگلین

بازیگران: آنتونی هاپکینز (آلفرد هیچکاک)، هلن میرن (آلما رویل)، اسکارلت یوهانسون (جنت لی)، جسیکا بیل (ورا مایلز)، جیمز دی آرسی (آنتونی پرکینز)

موسیقی: دنی الفمن

بودجه فیلم: 40 میلیون دلار

اکران:23  نوامبر 2012(3 آذر 91) 

کد خبر 190607
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز