چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۶
۰ نفر

مهدی تهرانی: جدید‌ترین فیلم رابرت ردفورد که فیلمی مستقل نیز محسوب می‌شود، "همه چیز از دست رفته" نام دارد. فیلمی که کارگردانش "جی سی چاندور"۴۰ ساله به نوعی کشف خود ردفورد بوده و از جشنواره ساندنس سربرآورده است.

رابرت ردفورد

برای ایرانی شیفته سینما، رابرت ردفورد یکی از اسطوره‌های هنر هفتم به حساب می‌آید. برای قدیمی‌ترها فیلم‌های بوچ کسیدی و سندنس کید(1969)، نیش(1973)، سه روز کندور(1975)، همه مردان رئیس جمهور(1976) و بروبیکر (1980) از آثار شاخص و بیاد ماندنی او هستند و برای نسل‌های جدیدتر فیلم‌هایی مثل آخرین قلعه (2001) و یک زندگی ناتمام (2005) قابل ذکر هستند.

از دیگر سو در مقام کارگردان نیز ردفورد دارای کارنامه قابل ملاحظه‌ای است. او توانست برای اولین تجربه فیلمسازی‌اش یعنی فیلم "مردم معمولی" در سال 1981 به اسکار بهترین کارگردانی دست یابد. جایزه‌ای که البته هرگز برای بازیگری-با 52 سال سابقه حضور در این حرفه - بدان دست نیافته. او پیش از این تنها یک‌بار برای فیلم خوش ساخت و کالت "نیش" نامزد دریافت جایزه اسکار در سال 1974 شده بود.

اما این آشنای قدیمی دوباره بازگشته است. جدیدترین فیلم رابرت ردفورد که فیلمی مستقل نیز محسوب می‌شود، همه چیز از دست رفته نام دارد. فیلمی که کارگردانش "جی سی چاندور" 40 ساله به نوعی کشف خود ردفورد است.

چاندور پیش از این با حمایت ردفورد در سال 2011 فیلم تماس حاشیه‌ای را ساخته بود که در جشنواره وی (فستیوال فیلم سندنس) به اکران در آمده و برای نمایشش مورد حمایت قرار گرفته بود.

آخرین فیلم رابرت ردفورد، یک اثر تک نفره و لاجرم شدیدا بازیگر محور است و داستانش در باره پیرمردی است که کشتی کوچکش غرق شده و برای روزهای متمادی در دریا سرگردان می‌شود. او تمام همت و تجربه خود را مصروف زنده ماندن می‌کند اما دریا بیرحم است و هر انسانی نیز سرشار از ضعف‌ها است...

همه چیز از دست رفته این شانس را داشت که در کن 2013 نیز حضور داشته باشد. با این همه اولین اکران این فیلم مستقل، در اکتبر سال گذشته انجام شد و نظر منتقدان را نیزبرانگیخت.و در طی دو ماه اخیر نیز عمده مجامع سینمایی فیلم چاندور را جزو انتخاب های سال خود قرار دادند.

گلدن گلوب 71 نیز برای رابرت ردفورد و علاقمندانش بسیار جالب توجه خواهد بود. چرا که بازیگر 77 ساله آمریکایی پس از سال‌ها برای دریافت یک جایزه معتبر در زمینه بازیگری نامزد شده است.و اگر نامزدهای گلدن گلوب عمدتا شانس حضور در میان نامزدهای اسکار را داشته باشند (که تاریخ می گوید دارند!) باید منتظر حضور داغ رابرت ردفورد در مراسم اسکار امسال و حتی پیروز شدن وی باشیم.

رابرت ردفورد

رابرت ردفورد در کنار جی سی چاندور کارگردان فیلم "همه چیز از دست رفته" در کن 2013 

کد خبر 244795

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز