همشهری‌آنلاین - مهدی تهرانی: آخرین ساخته‌ی اسپایک جونز از آن دسته فیلم‌هایی است که یا از آن منزجر و متنفر خواهید‌شد و یا اینکه جزو آثار منتخب شما قرار خواهد گرفت. با این همه این فیلم به سبب داشتن فیلمنامه‌ی اوریژینال محکم خود، اثر خوش ساختی از کار درآمده است.

اگر چند فیلم شاخص قبلی اسپایک جونز مثل "جان مالکوویچ بودن" و اقتباس را دیده باشید حتما به علاقه‌ی این کارگردان به ساخت آثار عجیب آشنا هستید. این بدان معنا نیست که فیلم‌های جونز آثاری خودخواهانه و نمایشی بوده باشد. از این منظر که عمده کارهای وی در فضاهایی به شدت متمایز از زمان ما روی می‌دهد.

در "آن دختر" نیز وضع بدین منوال بوده و داستان مربوط به آینده‌ی دور است. در جامعه‌ای که اگرچه هنوز مردم دو دست و دو پا و یک سر دارند اما شاخصه‌های معنوی و عاطفی قابل کنترل کردن هستند.

یعنی هر شخصی با نصب یک سیستم عامل خصوصی و گذاشتن ابزاری سمعک مانند بر گوش می‌تواند با شخص دیگری در ارتباط باشد بدون اینکه حتی لازم باشد زبان باز کند!

در واقع داستان آن دختر بیشتر به عشق‌ها و رابطه‌های اینترنتی و فیس بوکی زمان حاضر شبیه است با این تفاوت که این روند در داستان اسپایک جونز امری مرسوم و لازم است.

فیلمنامه‌ی اوریژینال اسپایک جونز تمام ریزه کاری‌ها را در بردارد. یعنی آنهایی که فیلم را ندیده‌اند و فقط داستان را شنیده‌اند تصور نکنند با یک فضای بشدت آپوکالیستی طرفند. اصلا اینگونه نیست. در حقیقت لوکیشن‌ها همگی بر خلاف فیلم‌های آخرالزمانی امن و سبز و باصفا هستند. فقط آدم‌ها به لحاظ برقراری ارتباط مجبور به استقاده از فناوری‌های پیش رفته هستند.

در وقایع تمام این ریزه کاری‌های ظریف و هنری جونز در فیلمنامه بوده که باعث شده در اسکار 2014؛ سناریوی این فیلم جزو نامزدهای اسکار این بخش بسیار مهم باشند. اگرچه جونز باید در این مرحله با نامزدهای دیگر این بخش برای فیلم نامه‌های دغل بازی آمریکایی؛ نبراسکا ، باشگاه خریداران دالاس و یاسمین غمگین رقابت کند.

دغل بازی آمریکایی؛ وجدان های چال شده در پیاده رودغل بازی آمریکایی ساخته دیوید او.راسل به روایت تصویر/ نبراسکا:یک کمدی درام جاده اینبراسکا ساخته الکساندر پین به روایت تصویرنبراسکا؛حسرت سالهای آسودگی

شخصیت اصلی "آن دختر" تئودور تومبلی است. مردی که بسیار منزوی روزگار می‌گذارد و البته برای این کارش دلایل محکمی هم دارد. او درگیر طلاق است و ضمنا به کارنامه نگاری اشتغال دارد. البته این شغل برای مردم زمان حال ما قدری عجیب است اما برای مردمان زمان قصه یک شغل خاص است. تئودور واسطه‌ای بین اشخاص است و برایشان نامه می‌نویسد.

تئودور یک روز تصمیم می‌گیرد یک سیستم عامل دیجیتال خیلی پیشرفته و خصوصی برای خودش نصب کند و جالب اینجاست که این سیستم عامل او را یک شخص مونث معرفی می‌کند. اینجاست که اسم فیلم یعنی "آن دختر" با مسما جلوه‌گری می‌کند.

"آن دختر" فیلمی است که هم فیلمنامه‌ای درجه یک دارد و هم کارگردانی و بازی هنرپیشه‌ها در آن چشمگیر است با این همه از دیدن این فیلم دو احساس به شما ممکن است دست بدهد: یا اینکه از دیدن آخرین ساخته اسپایک جونز لذت می‌برید و یا اینکه از دیدن این قصه  علمی تخیلی بیزار خواهید شد. این ذات فیلم‌های اینچنینی است.

نویسنده و کارگردان: اسپایک جونز

بازی: یواخیم فونیکس،امی آدامز،رونی مارا،اولیویا وایلد و اسکارلت یوهانسون

زمان فیلم: 117 دقیقه

فروش: 23 میلیون دلار

محصول 2013 آمریکا

کد خبر 250005
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز