مهدی تهرانی: هنوز یک هفته از اکران فیلم سی دقیقه بامداد ساخته کاترین بیگلو نمی‌گذرد که واکنش‌ها نسبت به این فیلم در خود آمریکا به شدت حساسیت برانگیز شده است.

مایکل جی مورل

به گزارش نیویورک تایمز اعضای ارشد و کارمندان سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا این هفته پیامی از مرد مشهور سازمان متبوع خود دریافت کرده‌اند که به آنها هشدار می‌داد از محتوای فیلم "سی دقیقه بامداد"ساخته کاترین بیگلو نگرانی به خود راه ندهند و با پشتکار بیش از پیش به امور جاری سازمان بپردازند.

مایکل جی مورل که در این چندین ساله همواره از مدیران ارشد سازمان سیا به حساب می‌آمده و قرار است بزودی به عنوان مرد شماره یک این سازمان معرفی شده و رسما به کار بپردازد در اظهار نظری جنجالی اعلام کرده: "آنچه در فیلم سی دقیقه بامداد در رابطه با بازجویی‌ها از مظنونین و فشار وارده به این متهمان دیده می‌شود اغراق محض است. من این نکته را که استفاده صرف از تکنیک‌های بازجویی  برای مطلعین و مظنونان و فشار وارده بر آنها کلید اصلی پیدا کردن مخفیگاه اسامه بن لادن بوده است را تکذیب می‌کنم. این فکر اشتباهی است که تصور شود اولا در سازمان سیا چنین رفتارهای قهری وجود داشته باشد و در ضمن فقط استفاده از بازجویی توانسته باشد چنین عملیاتی را به موفقیت برساند. البته ممکن است رفتارهای قهری گاهی انجام شود و ضروری هم باشد اما چیزی که در فیلم دیده می‌شود مورد نظر ما نیست. آنچه مارا در این عملیات به موفقیت رسانید یک همکاری پیچیده از شبکه‌های اطلاعاتی بوده است..."

اما مهم‌ترین قسمت سخنان مورل جایی است که او اذعان می‌کند که "گاهی" از این تکنیک‌ها و شکنجه‌های شدید در سازمان تحت امرش استفاده شده است. مواردی چون عملیات اول ماه می 2011 به گستردگی زیادی نیاز داشت اما پیش از آن این عملیات مراحل اطلاعاتی عظیمی را پشت سر گذاشته بود که مهمترین آن بازجویی بسیار شدید از متهمانی بود که به نوعی از محل اختفای اسامه بن لادن آگاه بودند.

اما از منظر سینمایی آنچه در فیلم دیده می‌شود حکایت از شکنجه و استفاده از تکنیک‌های قهری به مثابه ابزاری بسیار عادی است. خود کاترین بیگلو کارگردان فیلم 157 دقیقه‌ای سی دقیقه بامداد نیز در گفتگویش با هالیوود ریپورتر اذعان داشته بود که مهمترین و سخت‌ترین کارش در حین ساخت این فیلم همین پرداخت و درآوردن سکانس‌های بازجویی بوده است.هر چند از نظر او مارک بوال فیلمنامه نویس فیلم به ظرافت این صحنه‌ها را نوشته بوده است.

با این همه معلوم نیست ژست سیاسی و تبلیغاتی مایکل جی مورل مربوط به قضیه انتصاب او به به این سمت است که پیش از این با واکنش برخی از سناتورها روبرو شده بوده و یا اینکه اظهار نظرهای منتقدان سینما در باب فراوانی و شدت و حدت شکنجه در فیلم سی دقیقه بامداد اینگونه او را آشفته کرده که نسبت به فیلم موضوع گرفته است.

بامزه اینجا است که بودجه 40 میلیون دلاری فیلم سی دقیقه بامداد  تماما از مراجع دولتی اخذ شده است و مهم‌تر اینکه به گززارش نشریات آمریکایی در تابستان  2012 منابع محرمانه در باره عملیات اول ماه می 2011 که به شکار بن لادن ختم گردید همگی از سوی پنتاگون و سیا در اختیار کاترین بیگلو و تیم تحقیقاتی‌اش قرار گرفته بود.

سی دقیقه بامداد فیلمی تاریخی و جنگی است که به شکار اسامه بن لادن و مراحل یافتن او می‌پردازد. عملیاتی که اول ماه می سال گذشته به انجام رسید و طی آن رهبر القاعده در محل اختفایش توسط کماندوهای آمریکایی به هلاکت رسید. آخرین ساخته کاترین بیگلو برای جوایز گلدن گلوب 2013 نامزد بهترین فیلم دارم سال شده است و این احتمال وجود دارد که برای جوایز اسکار نیز یکی از کاندیداها باشد.

کد خبر 195508

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز