چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۸
۰ نفر

مهدی تهرانی: به عنوان یک انیمیشن موزیکال؛ یخ‌زده هم از بهترین عناصر بصری بهره گرفته و هم در ترکیب صدا و موسیقی و داستانک‌ها موفق‌ترین عملکرد را نشان داده است.

یخ زده

در دنیای انیمیشن نامهای جنیفرلی به نام یک سناریست ششدانگ و کار بلد و کریس باک در مقام یکی از بهترین کارتونی‌سازها بسیار قابل اعتنا است.اصلا همینکه این دو نفر کارگردانی مشترک انیمیشن یخ زده را برعهده داشتند وزن غیر قابل انکاری به این کارتون می دهد.انیمیشنی که حدود یک میلیارد دلار فروش داشت و در اسکار 2014 عنوان بهترین انیمشین سال را بدست آورد.

داستان یخ زده در باره دو خواهر است که علیرغم  وابستگی شدید به یکدیگر به علت‌های جادویی مجبورند از هم دور بمانند،السا دارای قدرت جادویی یخی است او به ملکه یخی معروف شده و سر به کوهستان‌ها می گذارد.خواهر کوچکتر؛ آنا به طور اتفاقی با جوانی به نام کریستوف آشنا می‌شود و سفر دورو درازی برای پیدا کردن خواهر بزرگترش پیش رو دارد....

والت دیسنی با تولید یخ زده کمی تا قسمتی تماشاگر را به یاد کارتون‌های دهه 80 و 90 می‌اندازد.زمانی که انیمیشن‌ها با طراحی دستی سرو شکل پیدا می‌کرد.با اینکه یخ زده یک کار تمام دیجیتال است اما تفاوتش با دیگر کارهای مشابه همین حس و حالی است که ذکر شد.

یخ زده

یخ زده یک تولید دم دستی نبوده است.شاید جالب باشد اگر بدانید که این پروژه بیش از 12 سال در استودیوی والت دیزنی دست به دست می‌شد و هر بار به دلیلی تولیدش به تعویق می‌افتاد.نام‌های متفاوتی نیز برایش در نظر گرفته می‌شد تا سرانجام همه به همین اسم یخ زده به توافق رسیدند

شاید ریزه کاری و دقت در به سرانجام رسانیدن این پروژه‌ی طولانی باعث شد یخ زده این قدر موفق از کار دربیاد.در نظر داشته باشید که شما با یک کارتون موزیکال طرفید.خیلی از کودکان به عنوان مخاطب اصلی احتمالا حال و حوصله کارتون موزیکال را ندارند.اما داستانک‌ها و شعرها و آوازها حقیقتا مناسب و عالی از کار درآمدند تا جایی که یخ زده یک اسکار برای بهترین آواز نیز دریافت کرد.

به عنوان یک انیمیشن موزیکال؛ یخ زده هم از بهترین عناصر بصری بهره گرفته و هم در ترکیب صدا و موسیقی و داستانک‌ها بهترین عملکرد را نشان داده است.

شخصیت‌های داستان نیز اگرچه برای تماشاگر آشنا هستند اما ریزه کاری‌های همیشگی استودیوی دیزنی باعث شده تا این آشنایی قبلی خللی در پیگیری داستان برای  تماشاگر به وجود نیاورد.این ریزه کاری‌ها شامل وارد کردن یک یا دو و یا حتی یک گروه  موجود بامزه و عجیب غریب به داستان است.

در این راستا در یخ زده ما هم سوئن را داریم که گوزن باهوش و صمیمی کریستوف است و هم اولاف را به عنوان یک آدم برفی زنده و دوست داشتنی و به همه‌ی اینها گروه جذاب و نازنین ترول‌ها را نیز اضافه کنید.همه‌ی این کاراکترها در پیشبرد روند شکل گیری قصه تاثیر بسزایی داشتند.

یخ زده محبوب بزرگسالان و کودکان است و به نظر می‌رسد ریسک کمپانی والت دیزنی برای ساخت و ساز یک انیمیشن موزیکال 150 میلیون دلاری واقعا جواب داده است.

کد خبر 253699
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز