مهلت رای‌گیری نهایی برای انتخاب برندگان هشتاد و ششمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار ۲۵فوریه (ششم اسفند) به پایان رسید و ۲‌روز دیگر در نخستین ساعت‌های پس از طلوع آفتاب در تهران، تقریبا تمام برندگان با مجسمه‌های طلایی در دست، راهی خانه‌های خود خواهند بود.

اسکار

این مراسم بامداد دوشنبه 12اسفند در دالبی تیه‌تر هالیوود ‌اند‌هایلند لس‌آنجلس برگزار می‌شود. الن دی‌جنرس چهره سرشناس دنیای تلویزیون برای دومین بار اجرای این مراسم را به‌عهده دارد و کریگ زیدان و نیل‌مرون امسال هم تهیه‌کنندگان پخش تلویزیونی مراسم اسکار هستند.

حدس زدن برندگان رشته‌های اصلی اسکار 2014 در فاصله کمتر از 48ساعت تا معرفی برترین‌ها شاید چندان لطفی نداشته باشد اما یک حسن دارد و آن اینکه ببینیم سلیقه و انتخاب یک علاقه‌مند معمولی فیلم و سینما چقدر با سلیقه بیش از 6 هزار عضو آکادمی هنرها و علوم تصاویر متحرک تفاوت یا شباهت دارد. هر چه باشد، پیش‌بینی نتیجه رویدادهای پرمخاطب یک بازی و سرگرمی، جالب است و قدمتی به اندازه تاریخ سینما و فوتبال دارد. در این گزارش ابتدا فهرست نامزدهای 24بخش هشتاد و ششمین دوره جوایز اسکار می‌آید و بعد پیش‌بینی ما از برنده هر رشته؛ پیش‌بینی‌ای که ممکن است درست از آب دربیاید یا 180درجه با برگزیده نهایی تفاوت داشته باشد.

نامزدهای بهترین فیلم: 12سال بردگی، جاذبه، کلوب مشتریان دالاس، حقه‌بازی آمریکایی، کاپیتان فیلیپس، او، نبراسکا، فیلومنا و گرگ وال استریت.
اسکار بهترین فیلم تعلق می‌گیرد به... 12سال بردگی. وقت آن رسیده تا پاندول اسکار به سمت فیلم‌های جدی‌تر بچرخد. به‌نظر می‌رسد امسال اسکارهای بهترین فیلم و بهترین کارگردان راه خود را از هم جدا می‌کنند. اگر 12سال بردگی، اسکار بهترین فیلم را ببرد، استیو مک‌کویین دست خالی مراسم را ترک می‌کند.

نامزدهای بهترین کارگردانی: دیوید اُ. راسل برای حقه‌بازی آمریکایی، آلفونسو کوارون برای جاذبه، الکساندر پین برای نبراسکا، استیو مک‌کویین برای 12سال بردگی و مارتین اسکورسیزی برای گرگ وال استریت.
اسکار بهترین کارگردانی تعلق می‌گیرد به... یک کارگردان خوش‌تیپ و محترم. آلفونسو کوارون با فیلم درخشان خود جایزه اتحادیه کارگردانان آمریکا را برده و باید این افتخار را در سالن اسکار تکرار کند.

نامزدهای بهترین بازیگر مرد: کریستین بیل برای حقه‌بازی آمریکایی، بروس درن برای نبراسکا، لئوناردو دی‌کاپریو برای گرگ وال استریت، چوئیتل اجیوفور برای 12سال بردگی و متیو مکاناهی برای کلوب مشتریان دالاس.
اسکار بهترین بازیگر مرد تعلق می‌گیرد به... کاملا طبیعی و آشکار است: متیو مکاناهی! کسی حرفی دارد؟

نامزدهای بهترین بازیگر زن: ایمی آدامز برای حقه‌بازی آمریکایی، کیت بلانچت برای جازمین غمگین، ساندرا بولاک برای جاذبه، جودی دنچ برای فیلومنا و مریل استریپ برای اوت: شهرستان اوسیج
اسکار بهترین بازیگر زن تعلق می‌گیرد به... کیت بلانچت. پس از بردن تمام جوایز منتهی به اسکار، آکادمی نمی‌تواند او را نادیده بگیرد؛ حتی به جرم همکاری با وودی‌آلن!

نامزدهای بهترین بازیگر مرد مکمل:

برخد عبدی برای کاپیتان فیلیپس، بردلی کوپر برای حقه‌بازی آمریکایی، جونا هیل برای گرگ وال استریت، میشائیل فاسبندر برای 12سال بردگی و جَرِد لتو برای کلوب مشتریان دالاس.
اسکار بهترین بازیگر مرد مکمل تعلق می‌گیرد به... لتو. او و مکاناهی به چهارمین بازیگران مرد تاریخ سینما تبدیل می‌شوند که برای بازی در یک فیلم در یک سال 2 اسکار برده‌اند.

نامزدهای بهترین بازیگر زن مکمل: سالی هاوکینز برای جازمین غمگین، جولیا رابرتز برای اوت: شهرستان اوسیج، لوپیتا نیونگ‌اُ برای 12سال بردگی، جنیفر لارنس برای حقه‌بازی آمریکایی و جون اسکیب برای نبراسکا
اسکار بهترین بازیگر زن مکمل تعلق می‌گیرد به... نیونگ‌اُ. این حق اوست که اسکار بگیرد و به عقیده خیلی‌ها زود است آکادمی دوباره به لارنس اسکار تقدیم کند.

نامزدهای بهترین فیلمنامه غیراقتباسی: حقه‌بازی آمریکایی، جازمین غمگین، او، نبراسکو، کلوب مشتریان دالاس.
اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی تعلق می‌گیرد به... حقه‌بازی آمریکایی با وجود نامزدی‌های فراوان به‌احتمال زیاد خیلی جایزه نمی‌برد اما اعضای آکادمی باید یک جا از آن یاد کنند. رشته بهترین فیلمنامه غیراقتباسی بهترین مکان برای این ادای دین است. گرچه یک رقیب سرسخت دارد به نام او. کمی هم به این فکر کنید: یعنی اعضای آکادمی اسکار، حقه‌بازی را در کنار جاذبه در 10رشته نامزد کرده‌اند و بعد می‌خواهند آن را کلا نادیده بگیرند؟ باور کردنش کمی سخت است.

نامزدهای بهترین فیلمنامه اقتباسی: پیش از نیمه‌شب، کاپیتان فیلیپس، 12سال بردگی، گرگ وال استریت و فیلومنا.
اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی تعلق می‌گیرد به... اگر اعضای آکادمی به 12سال بردگی در رشته‌های بهترین فیلم و بهترین کارگردان جایزه نداده باشند، حتما در این رشته جبران می‌کنند.

نامزدهای بهترین فیلم بلند انیمیشن: خانواده کرود، من نفرت‌انگیز 2، ارنست و سلستین، یخ‌زده و باد می‌وزد.
اسکار بهترین فیلم بلند انیمیشن تعلق می‌گیرد به... یخ‌زده. موفقیت خیره‌کننده تجاری سرانجام نخستین جایزه اسکار را برای استودیو دیسنی به ارمغان می‌آورد.

نامزدهای بهترین فیلم خارجی ‌زبان: فروپاشی حلقه شکسته - فلیکس فن گرونینگن از بلژیک، تصویر گمشده - ریتی پن از کامبوج، شکار - تامس وینتربرگ از دانمارک، زیبایی بزرگ - پائولو سورنتینو از ایتالیا و عمر - هانی ابواسد از فلسطین.
اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان تعلق می‌گیرد به... زیبایی بزرگ. فیلمی که جایزه گلدن گلوب را برده، بعید است در اسکار نتواند همان موفقیت را تکرار کند، به‌ویژه اینکه خیلی‌ها فیلم سورنتینو و نگاه او را با فدریکو فلینی بزرگ مقایسه می‌کنند و همین می‌تواند بخت نماینده ایتالیا را در اسکار هشتادوششم بیشتر کند.

نامزدهای بهترین فیلمبرداری: جاذبه، درون لوین دیویس، نبراسکا، زندانی‌ها و استادبزرگ.
اسکار بهترین فیلمبرداری تعلق می‌گیرد به... فیلمی که احتمالا موفقیت آن، مخالفان استفاده از جلوه‌های ویژه رایانه‌ای را حسابی عصبانی می‌کند. امانوئل لوبستسکی در جاذبه، کاری کرده کارستان و امسال حتما به حق خود می‌رسد.

نامزدهای بهترین تدوین: 12سال بردگی، حقه‌بازی آمریکایی، جاذبه، کاپیتان فیلیپس و کلوب مشتریان دالاس.
اسکار بهترین تدوین تعلق می‌گیرد به... جاذبه. گرچه کریستوفر روس ضرباهنگی شاهکار به کاپیتان فیلیپس داده اما به‌احتمال فراوان جاذبه در رشته‌های فرعی جایی برای درخشش دیگر فیلم‌ها باقی نمی‌گذارد.

نامزدهای بهترین طراحی لباس: حقه‌بازی آمریکایی، گتسبی بزرگ، 12سال بردگی، استادبزرگ و زن نامرئی.
اسکار بهترین طراحی لباس تعلق می‌گیرد به... گتسبی بزرگ. تاریخ نشان داده است در این رشته‌ها اقتباس‌های تاریخی ردخور ندارند.

نامزدهای بهترین موسیقی: جان ویلیامز برای دزد کتاب، استیون پرایس برای جاذبه، ویلیام باتلر و اوئن پالت برای او، تامس نیومن برای نجات آقای بنکس و الکساندر دسپلا برای فیلومنا.
اسکار بهترین موسیقی متن تعلق می‌گیرد به... جاذبه. موسیقی متن پرایس چنان درخشان و ممتاز است که یک اسکار را برای او در نخستین نامزدی‌اش به ارمغان می‌آورد.

نامزدهای بهترین صداگذاری: جاذبه، هابیت: ویرانی اسموگ، کاپیتان فیلیپس، درون لوین دیویس و تنها بازمانده.
اسکار بهترین صداگذاری تعلق می‌گیرد به... جاذبه. به دلایل فراوان ازجمله روش بسیار مناسب در به‌کار بردن سکوت. عجیب است که یک فیلم به‌خاطر لحظه‌ای بدون صدا، اسکار بهترین صداگذاری را بگیرد؟

نامزدهای بهترین تدوین صدا: همه‌‌چیز از دست رفته، کاپیتان فیلیپس، جاذبه، هابیت: ویرانی اسموگ و تنها بازمانده.
اسکار بهترین تدوین صدا تعلق می‌گیرد به... باز هم جاذبه. صدای نفس کشیدن ساندرا بولاک را در فضا به‌خاطر دارید؟ صداهایی که از پایگاه ناسا به گوش می‌رسد چطور؟ یا ویبره‌های خوب و بد؟ یک کار درخشان در تدوین صدا.

نامزدهای بهترین جلوه‌های تصویری: جاذبه، هابیت: ویرانی اسموگ، آیرون من 3، رنجر تنها و سفر ستاره‌ای درون تاریکی.
اسکار بهترین جلوه‌های تصویری تعلق می‌گیرد به... جاذبه. آنچه گروه جلوه‌های تصویری این فیلم انجام داده‌اند، یک استاندارد و معیار تازه در سینمای جهان پایه‌گذاری کرده است.

نامزدهای بهترین مستند بلند: عمل کشتن جاشوا اُپنهایمر و ساین بیرگ سورنسن، کیوتی و باکسر زاکاری هاینزرلینگ و لیدیا دین پیلچر، جنگ‌های کثیف ریچارد رولی و جرمی اسکاهیل، میدان جهان نوجیم و کریم عامر، 20گام تا ستاره شدن.
اسکار بهترین مستند بلند تعلق می‌گیرد به... 20گام تا ستاره شدن. مستند تحسین‌شده عمل کشتن، مستحق بردن جایزه است اما اینجا ترجیح می‌دهیم انتخاب‌مان مستند مورد علاقه مردم باشد.

نامزدهای بهترین چهره‌پردازی و مو: کلوب مشتریان دالاس - آدرویتا لی و رابین متیوز، بابابزرگ بد - استیو پراوتی و رنجر تنها و جوئل هارلو و پاسکوا کسنی.
اسکار بهترین چهره‌پردازی و مو تعلق می‌گیرد به... کلوب مشتریان دالاس. میانگین سنی برندگان این رشته 63سال است و بعید به‌نظر می‌رسد اعضای آکادمی آمادگی شنیدن «اسکار تعلق می‌گیرد به بابابزرگ بد» را داشته باشند.

نامزدهای بهترین ترانه: من نفرت‌انگیز 2- فارل ویلیامز برای شاد، یخ‌زده - کریستن اندرسن و لوپز و رابرت لوپز برای رهایش کن، ماندلا: راه طولانی آزادی - بونو، آدام کلیتن، د اج، لری مولن جونیر و برایان برتن برای عشق عادی، تنها اما نه هنوز تنها - بروس براوتن برای تنها اما نه هنوز تنها، او - کارن او برای ترانه ماه
اسکار بهترین ترانه متن تعلق می‌گیرد به... رهایش کن از یخ‌زده. کسی شنیده است که مثلا ترانه فیلم ماندلا را گروهی دسته‌جمعی خوانده باشند؟

پیش‌بینی شما چیست؟

اگر همه پیش‌بینی‌های ما درست از آب دربیاید، جاذبه آلفونسو کوارون با بردن 7جایزه اسکار از 10نامزدی برنده مطلق هشتاد‌و ششمین دوره مراسم اهدای جوایز آکادمی هنرها و علوم تصاویر متحرک می‌شود؛ حتی اگر بیشتر جایزه‌هایش در رشته‌های فنی باشد. 12سال بردگی 3جایزه می‌گیرد که برای 9نامزدی خیلی هم بد نیست اما بی‌تردید ناکام‌ترین فیلم امسال حقه‌بازی آمریکایی خواهد بود که با 10نامزدی تنها یک جایزه اسکار می‌برد آن هم در رشته بهترین فیلمنامه غیراقتباسی. کلوب مشتریان دالاس هم که در 6رشته نامزد دریافت جایزه شده، 3اسکار از آن خود می‌کند تا پس از جاذبه، موفق‌ترین فیلم اسکار هشتاد و ششم باشد. البته همه اینها که گفتیم و نوشتیم تنها یک پیش‌بینی ساده است و امکان دارد خروجی آرای اعضای آکادمی اسکار به نتیجه‌ای کاملا متفاوت ختم شود. شما فکر می‌کنید کدام فیلم‌ها برنده و بازنده اسکار 2014خواهند بود؟

کد خبر 251411

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز