یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر: هشتاد و ششمین دوره اسکار را شاید بتوان یکی از قوی‌ترین دوره‌ها از نظر تعداد فیلم‌های خوب دانست.

اسکار

برخی منتقدان و کارشناسان معتقدند که از دوره «بر باد رفته» تا امروز یعنی در 75سال اخیر، آکادمی این همه فیلم قوی یک جا ندیده و البته برخی دیگر می‌گویند که اسکار 2014در بهترین حالت با بهترین دوره‌ها برابری می‌کند. در فاصله یک روز تا برگزاری اسکار هشتاد و ششم این سؤال بیش از همیشه مطرح می‌شود که آیا هنرمندترین فیلمسازان هالیوود می‌توانند از نظر تجاری هم موفق باشند. به گزارش همشهری به نقل از گاردین، هالیوود همواره با این تناقض درونی برقراری تعادل میان هنر و تجارت دست به گریبان بوده است. شاید علاقه‌مندان سینما اسکار 2010 را هنوز فراموش نکرده باشند؛ «مهلکه The Hurt Locker» کاترین بیگلو که تا آن زمان فقط 14میلیون دلار فروخته بود، در شب برگزاری مراسم اسکار موفق شد پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما یعنی «آواتار» جیمز کامرون را شکست دهد و جایزه بهترین فیلم را از آن خود کند. به ‌نظر می‌رسد که امسال هم‌چنین رقابتی در پیش باشد. از میان 9فیلم حاضر در بخش بهترین فیلم اسکار 2014، فقط 4فیلم از مرز فروش 100میلیون دلار در بازار داخلی آمریکا گذشته‌اند؛ «جاذبه» با 270میلیون دلار پیشتاز است و پس از آن به‌ترتیب «حقه‌بازی آمریکایی» با 145میلیون دلار، «گرگ وال‌استریت» با 113میلیون دلار و «کاپیتان فیلیپس» با 107میلیون دلار قرار دارند.

از 5فیلم باقیمانده، «12سال بردگی» و «فیلومنا» به‌ترتیب با 49و 33میلیون دلار عملکردی احترام‌آمیز در گیشه داشته و «کلوب مشتریان دالاس» و «او و نبراسکا» از 17تا 25میلیون دلار فروخته‌اند. بسیاری از نظرسنجی‌ها و پیش‌بینی‌ها در فاصله کمتر از 24ساعت تا برگزاری مراسم اسکار حاکی از آن است که 12سال بردگی می‌تواند با غلبه بر جاذبه و حقه‌بازی آمریکایی اسکار بهترین فیلم را ببرد. اگر این اتفاق بیفتد، آن وقت یک بحران کوچک دامن هالیوود را می‌گیرد و آن اینکه صنعت فیلمسازی آمریکا هرگز نمی‌تواند میان موفقیت تجاری و هنری تعادل برقرار کند؛ گرچه برخی می‌گویند هالیوود در فصل جوایز از آن خوی پول‌پرستی خود فاصله می‌گیرد و عمیقا به این می‌اندیشد که بهترین فیلم سال کدام است. بیایید واقع‌بین باشیم. اگر همه مسئله اسکار برجسته‌کردن فیلم‌های هنری و واقعی باشد، تردید نکنید که پخش تلویزیونی مراسم اسکار در 2سال جای خود را به مستندهای حیات وحش می‌دهد.

آکادمی اسکار 5سال پیش در اقدامی شگفت‌انگیز تعداد نامزدهای رشته بهترین فیلم را از حداکثر 5فیلم به حداکثر 10فیلم افزایش داد تا بتواند فیلم‌های پرفروش و تجاری را هم به جمع نامزدهای اسکار بیاورد. نتیجه این شد که تعداد بینندگان تلویزیون مراسم از 32میلیون نفر سال 2008(سالی که جایی برای پیرمردها نیست، اسکار برد) به 40میلیون نفر در سال 2013رسید.

کد خبر 251497

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز