مهدی تهرانی: فوق‌العاده بلند و بیش از حد نزدیک جزو فیلم هایی بود که تکلیفش با منتقدان روشن نبود. به واقع مانند تماشاگران یا فیلم توسط آنها به عرش اعلی فرستاده شد و یا اینکه با بی محلی فزاینده ای روبرو گردید

فوق العاده بلند و بیش از حد نزدیک

یک لشگر آدم اسم و رسم دار پشت این فیلم با عنوان غیر متعارفش؛ فوق‌العاده بلند و بیش از حد نزدیک؛ قرار دارند. نام هایی مثل ماکس فون سیدو ، جان گودمن و هم چنین پدیده چند سال اخیر بازیگری یعنی ویولا دیویس .تام هنکس و ساندرا بولاک نیز به عنوان تهیه کننده و بازیگر در فیلم حضور دارند. کارگردان فیلم نیز استفن دالدری هست که در ایران به واسطه پخش ویدیویی و دوبله ممتاز فیلم ساعت ها شناخته شده است. کتابخوان او نیز در سال 2010 فیلم موفق و جذابی بود.

به همه این ها اریک راث 66 ساله را نیز اضافه کنید که در مقام فیلم نامه نویس در کنار این بزرگان قرار دارد. راث نویسنده اسکار برده‌ای است که با اقتباس فارست گامپ در 1994به شهرت و اعتبار و جایزه اسکار رسید. با این همه و پشت این نام‌های معتبر فیلمی قرار دارد که تماشاگران از دیدنش یا شیفتگی نشان می دهند و یا بیزاری.دسته سومی نیز مانند من وجود دارد که پس از دیدن فیلم بگویند خب بعدش چه؟ از بس که داستان فوق‌العاده بلند و بیش از حد نزدیک ؛ مانند نام فیلم غیرمتعارف است.

فوق العاده بلند و بیش از حد نزدیک جزو فیلم هایی بود که تکلیفش با منتقدان روشن نبود. به واقع مانند تماشاگران یا فیلم توسط آنها به عرش اعلی فرستاده شد و یا اینکه با بی محلی فزاینده ای روبرو گردید.

شاید موافق باشید  عمده ی فیلم هایی که در آن عضوی از خانواده به هرحالتی خودکشی کند و یا مرگ فجیعی داشته باشد ، برای همذات پنداری با تماشاگر باید به داستانک هایش را به زمین و زمان بدوزد. اتفاقی که دقیقا برای این فیلم نیز رخ داده است.

داستان فیلم به قضیه یازدهم سپتامبر 2001 نیز به صورت جنبی و حاشیه ای نظر دارد. فیلم روایت پسر نوجوانی است که خاطرات پدرش را مرور می کند. سکانس افتتاحیه فیلم با سقوط مردی از یک ساختمان بلند شروع می شود. تدوین موازی تماشاگر را به زمانی می برد که مردی در حین واقعه یازدهم سپتامبر از ساختمان تجارت جهانی خودش را به بیرون پرت کرده است. حالا در مراسم خاکسپاری همان مرد ، پسرش ناخودآگاه به گذشته بازمی گردد.و در این بین دوستی اش با پیرمرد ساکت و صامتی که مستاجر آن ساختمان است ، این روایت ها و بازگشت به گذشته را عینیت بیشتری می بخشد.

فوق العاده بلند و بیش از حد نزدیک اگرچه ممکن است برای ماکس فون سیدوی شهیر اسکار نقش دوم بازیگری به ارمغان بیاورید ولی حقیقتا شانس بسیار اندکی برای بدست آوردن اسکار بهترین فیلم سال دارد.

فوق العاده بلند و بیش از حد نزدیک

کارگردان: استفن دالدری

فیلمنامه: اریک راث

موسیقی: الکساندر دسپلت

مدیر فیلمبرداری ک کریس منگز

تدوین : کلیر سیمپسون

بازیگران: توماس تورن( اسکار شل ) ، تام هنکس ( توماس شل) ، ساندرا بولاک ( لیندا شل ) ف ماکس فون سیدو ( مستاجر) و ویولا دیویس ( ابی بلک)

زمان فیلم: 129 دقیقه

محصول: آمریکا 2011

بودجه: 40 میلیون دلار

فروش: 29 میلیون دلار

جوایز: فوق العاده بلند و بیش از حد نزدیک اگرچه جوایزی را برده است اما به طورکلی با نظرات بسیاری متفاوت از سوی منتقدان روبرو شد. برای دو جایزه اسکار نامزد شده بهترین فیلم سال وبهترین  بازیگری نقش دوم مرد برای ماکس فون سیدو

 

فوق العاده بلند و بیش از حد نزدیک

کد خبر 160880
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز