مهدی تهرانی : اخراج فون تریه در 4 روز مانده به پایان فستیوال فیلم کن ، بدلیل بیان جملاتی در حمایت از نازی ها و هیتلر در کنفرانس مطبوعاتی اش ؛ اگرچه خبر بسیار غافلگیر گننده ای بود اما بررسی سوابق او نشان می دهد فون تریه استاد تمرکز بر روی کارهای تبلیغاتی است.

کریستین دانست در فیلم ملانکولیا

نه او از کن با این وضع خفت بار بیرون می رود و نه مدیران کن دلشان میاید با او چنین برخوردی داشته باشند اما برای حفظ آبرو که هم شده باید دور فون تریه را برای مدتی خط بکشند.  

فیلمسازی که محبوبیت فراوانی برای عمده جشنواره های هنری داشت حالا از مهمترین و معتبرترین آنها یعنی کن اخراج شده اگرچه اکران و نمایش فیلمش ملانکولیا مطابق جدول برنامه ها تا پایان کن 64 ادامه خواهد داشت.

این درحالی است که لارس فون تریه به نوعی خانه زاد کن است و امسال نهمین باری است که او در کن حضور بهم رسانیده است. او که از سال  1984و با فیلم فاکتورهای جنایت به سینمای جهان معرفی شد و به نامزدی نخل طلا هم رسید پس از آن هشت بار دیگر هم به کن آمده که آخرینش البته اصلا برای او خوشایند نبود.

فون تریه در 1991 با فیلم اروپا ، در 1996 با موج های شکسته و در 1998 با فیلم احمق ها سه بار دیگر هم نامزد دریافت نخل طلا گردید اما سرانجام در سال 2000 با فیلم رقصنده در تاریکی به نخل طلای کن رسید. بعد از آن فون تریه که با اعتماد به نفس فراوان تهیه کننده های آمریکایی را بسیار مشتاق میدید شروع به ساخت آثار بلند پروازانه ای نظیر داگ ویل در 2003 و مندرلی در 2005 کرد ؛ که اگرچه هرگز فیلم های گیشه ای و تماشاگر پسند بنودند اما هرکدام برای خود یک جشنواره ی هنری مثل کن را در طی برگزاری یک دوره تغذیه می کردند. با این حال در 2009 فون تریه پس از 4 سال غیبت به کن آمد و نتیجه اما هرگز برای این سوگلی فستیوال فیلم کن خوشایند نبود.

اگر تظاهرات خیابانی گسترده در کن62 در حین برگزاری روزهای پایانی این جشنواره ؛ از سوی تماشاگران و برخی منتقدین که در اعتراض به فیلم جنجالی ضد مسیح ساخته فون تریه شکل گرفته بود ؛ به نوعی نقطه آغازین برای فروپاشی  محبوبیت این کارگردان 55 ساله دانمارکی به حساب می آمد، حالا اخراج او از کن 64 ؛دیگر یک فاجعه تمام عیار برای او به حساب می آید.

درام روانشناسانه ملانکولیا به زعم خود فون تریه و طبق آن چیزی که پیش از شروع نمایش فیلم گفته بود روایت یک پایان زیبا برای دنیا است. فیلم در باره خانواده ای است که در مراسم عروسی شان متوجه می شوند ؛ سیاره کوچکی به نام ملانکولیا ؛ به سوی زمین در حال حرکت است و محل اصابت دقیق این سیاره به زمین خانه آنها است.همین اطلاعات مهم که به گوش تک تک اعضای خانواده می رسد باعث می شود جو شاد و ظاهر فریبنده عروسی به یکباره به تجمعی از افراد روان پریش تبدیل گردد.

ملانکولیا 130 دقیقه زمان دارد و مانند عمده کارهای فون تریه از یک داستان اوریژینال نوشته ی خود او سود می برد. مطابق معمول سالهای اخیر؛ فون تریه بازهم سراغ هنرپیشه های بزرگ رفته که برخی از آنها جدای از اسم و آوازه ی تجاری شان ؛ چهره ای عمومی و مقبولی هم دارند. استفاده از کیفر ساترلند در نقش جان و کریستین دانست در نقش جاستین قابل اشاره است.

تا کن 62 و پیش از افتضاح فیلم فون تریه او همواره یکی از شانس های کسب نخل طلا به حساب می آمد اما به مانند کن سال پیش نمی توان شانسی برای خود فیلم قائل بود هرچند سایر جوایز جنبی را می توان برای بازیگران ملانکولیا پیش بینی کرد .

کد خبر 135483

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز