سایه رشیدی: جنبش تبلیغ در اینترنت اقتصاد وب را تکان داد. درست زمانیکه AOL قدیمی سعی در احیا و بروز رسانی خود داشت ، غولهای اینترنتی چون گوگل ، یاهو و آمازون با میلیون‌ها دلار درآمد، با اینترنت ابتدایی دهه 1990 پیوند خوردند.

چهره اش سراسر نگرانی بود، عکس العملش در مقابل تعدادی از سئوالات جلوی دوربین راحت بنظرنمی رسید. گاهی لبخند کم رنگی میزد- مردی که اخیرا با ظاهری آراسته در وقت مشخص در تلویزیون امریکا حاضر و درآمد کمی را با کامپیوتر سوپراستار خود کسب می کرد.

استیو کیس بنیانگذار AOL و پیشکسوت در صنعت اینترنت وبالاخره میلیونر سابق که همواره در باره آینده ، کارهای خیریه اش وهمچنین نقشه هایش برای نجات سیستم و مراقبت های این سیستم در امریکا صحبت می‌کرد اینبار چیزی گفت که طرز فکر اصلی او را آشکار می‌کرد." من شکست خورده و ناامیدم " .

وقتی از اودرباه عملکردش در زمان پریشانی و آشفتگی سوال شد تنها گفت:" از این موضوع متاسفم"

کیس به دوران بلوغ Aol اشاره کرد که در نتیجه ادغام آن با کمپانی تایم وارنر-سال 2000- بالاترین معامله سودآور قرن را جشن گرفت.

شرکت جدیدی  شامل CNN – روزنامه تایم و برادران وارنر که بالاترین درآمد قرن یعنی 106 میلیون دلار را  داشت. اما با شروع 2002 کمپانی‌های ادغام شده رکورد دیگری را به‌نام خود به ثبت رساندند یعنی بزرگترین زیان سالیانه در طول تاریخ را رقم زدند.

اکنون پس از شش سال مصیبت ادغام،  America Online  با بقایای مدل تجاری کهنه خود مواجه شده است. تنها راهکار جاری برای مواجه با این  بحران ، قرار دادن شرکت در مسیر جدید است.

صرف نظر از دیدگاه پیشین، حرکت جدید درست نقطه مقابل استراتژی قبلی Aol و در واقع شکست آن است. این آخرین شانس شرکت AOL برای حفظ و نگهداری جایگاه خود در میان غول‌های جدید اینترنت است.

البته کهنه کارهای وب هم با زمان تغییرکردند. Google , Ebay , MSN وYahoo همه برای رشد سریع در جذب مخاطب بیشتر ، جذب آگهی و تسلط روی وب رقابت می‌کنند آنها برای دفاع از قلمرو خود در مقابل سایتهای تازه وارد و روبه گسترش در فضای وب همواره در تلاش‌اند.

نتیجه این رقابت ها رشد روزافزون سایتهای اینترنتی با هزینه چندین میلیون دلاری است. تنها درهفته‌های گذشته گوگل یک معامله 900 میلیون دلاری با Myspase  و MTV به منظور تامین جنبه‌های سرگرم کننده و جذب مخاطب بیشتر داشت. افزایش سریع ارتباطات در باندهای گسترش یافته باعث ایجاد روش های کسب و کار جدیدی شده است.

شرکت‌هایی که سابق براین توجه کمتری به امکاناتی چون پست الکترونیکی و موتورهای جستجو داشتند و سرمایه‌گذاری در آن را بی مورد می‌دانستند اکنون خود را به سیستم‌های سرگرم کننده برای دسترسی مخاطبان بیشتر، مجهز کرده اند.

مدیران جوانی چون کریس دی ولف و تام آندرسن- بنیانگذاران Myspase ، درست زمانیکه غول‌های رسانه های قدیمی همچون روپرت مورداک خود رادر میان میلیونها دلارثروت جابجا میکردند، ناگهان تبدیل به بازیگران جهانی شدند.

نسل جدید کیس ازدرون به لرزه افتاد و سئوالی که خیلی‌ها قبلا به آن جواب داده بودند دوباره مطرح شد" چه کسی برنده جنگ در آینده اینترنت خواهد بود؟"

سال گذشته تنها در آمریکا بالغ بر 12 میلیون دلار صرف آگهی‌های online شد. مسابقه برای تقسیم درآمدهای ناشی از تبلیغات بطور آشکاری شروع شده است هیچکس مایل به آن نیست که  به گوگل اجازه دهد با چهل درصد سهم بازار و هفتاد وهشت درصد رشد در سه ماهه سوم  2006 صنعت را برای همیشه در اختیار بگیرد.

داستان Americ online یا همان Aol نشان دهنده حداقل و حداکثری است که اینترنت باید پیشنهاد دهد. شرکتی با آدرس پستی مشخص در  ویرجینیا که از سال 1990 سمبل اینترنت شد، اولین شرکت فراهم کننده خدمات اینترنت که ضمن داشتن گرافیک آسان به کاربران خود امکان قفل کردن می‌داد به این معنا که میلیونها نفر تجربه ONLINE خود را با‌ Aol داشتند، شرکتی که اینترنت را آسان کرد.

 همان‌طوری‌که بوریس بیکر در تبلیغ Aol گفت "حتی برای غیرمتخصصی چون من..."  و سپس میلیونها نفر عضو شدند به امید اینکه اگر ایمیل دارند ، جادوی کلمات را ببینند.

ارزش سهام شرکت از تعداد استفاده کنندگانش پیشی گرفت، در سال 1999 ارزش سهام Aol 6000 درصد رشد کرد و ارزش آن به 164 میلیون دلار رسید ، سهام آن در دنیا به طور بی‌سابقه‌ای خریدار داشت.

کارمندان اصلی Aol  دائما متذکر می‌شدند که ما یک شرکت مملو از فوق ستاره هستیم!!!
اما در ابتدای سال 2001 زمانی که شرکت با غول رسانه ای بنام Time varner ادغام شد اتفاقی جادویی افتاد.

رویایی که کیس در یک زمان کوتاه پیش بینی کرده بود یعنی شرکت تازه ادغام شده بزودی از جنرال الکتریک که بزرگترین شرکت دنیا بود پیشی خواهد گرفت با شکست روبرو شد.

 فرو ریختن صنعت جدید و رسوایی مالی دلیل اصلی آن اتفاق جادویی در یک داستان وحشتناک شد " همه چیز به اشتباه رفت" .

مدیر اجرایی  Aol گفت در جولای گذشته به طور غیر معمول صدها مجموعه از هزاران مجموعه داده‌های کاربران باز شد . علاوه بر آن هزینه اشتراک  پایین آمد و فراهم کنندگان ارتباطات و کابل هم قیمت‌ها را به قدر کافی پایین آوردند.

دستور"جستجو برای موفقیت درآینده" تنهامختص AOL نیست. Ebay  نیز در بازارهای اصلی خود یعنی آمریکا وآلمان بطور نسبتا زیادی کند شده است  این روند کاهش ناشی از کاهش قیمت‌های online در دوسال گذشته بوده است که منجر به کاهش 30درصدی قیمت‌ها در Ebay  شد.

هفته نامه اشپیگل

کد خبر 9571

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار