یکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۵ - ۱۲:۳۷
۰ نفر

هلن صدیق بنای: ما در عصر رسانه ها زندگی می کنیم؛ عصری که در آن رسانه های گروهی جزء جدایی ناپذیر زندگی ما هستند.

آنچه که آنها به عنوان رسانه و اطلاعات به ما انتقال می دهند، به اشکال مختلف در نحوه زندگی، اندیشه و احساسات ما و حتی فرزندان ماتعیین کننده است. اما، اینها دلیل نمی شود که ما برده و اسیر این رسانه های گروهی شویم.

خواست خداوند این است که ما انسانها آزاده و خوشبخت باشیم . او مارا آزاد آفریده است . ما باید این نعمت الهی را حفظ کنیم و برای حفظ این نعمت باید خود و زندگی خود را از زیر نفوذ و تاثیرات منفی و سوء این رسانه ها خارج سازیم.

ما نباید اجازه دهیم که آنها با شستشوی ذهنی ، کنترل زندگی مارا بدست گیرند و شخصیت ما را بر اساس استانداردهای مورد نظر خود پرورش دهند؛ شخصیت ما باید مستقل باشد نه ابن که مانند یک رباط از قبل برنامه ریزی شده باشد.

نظر شما چیست ؟ آیا شما و خانواده تان از تاثیرات منفی و مخرب این رسانه های گروهی الکترونیکی آگاهید؟ آیا اجازه می دهید که این رسانه ها از شما سوء استفاده و بهره کشی کنند؟

در این نوشته بطور خلاصه 10 اصل و چند روش موثر در کاهش بهره کشی رسانه‌ها و بدست گرفتن کنترل زندگی و اندیشه مخاطبان را معرفی می کنیم.

شاید باور نکنید که شما و خانواده تان تحت تاثیر منفی و بهره کشی وسایل و ابزارهایی قرار گرفته اید که خود آنها را به خانه آورده اید.اکثر مردم بطور ناخوداگاه اجازه می دهند که سازندگان و خالقان تبلیغات بازرگانی، برنامه های تلویزیونی، فیلم ها، موسیقی، بازی های ویدئویی و کامپیوتری از آنها سوء استفاده و بهره کشی کنند.

وقتی شما به بیگانگان (برنامه های رسانه های الکترونیکی) اجازه می دهید ، سر زده وارد خانه و خانواده تان شوند، طبیعی است آنها هم از این فرصت نهایت استفاده را می کنند.رسانه های الکترونیکی با تکنیک ها و شگردهای ظریف بر روی نقاط ضعف و ابعاد منفی طبیعت انسان ها (حرص ، طمع ، هوس ، غرایز انسانی و....) تاثیر می گذارند وآگاهانه از مخاطبان خود بهره کشی می کنند.

اگر چه رسانه های سرگرم کننده ای هم هستند که حاوی اطلاعات مفید و سودمنداند، بحث ما بر روی رسانه های زیان آور و مخرب است. لازم است از ماهیت واقعی رسانه ها آگاهی کاملی داشته باشیم. رسانه ها دارای بخش های مفید و سازنده و مضر ومخرب اند.

این ما هستیم که باید یاد بگیریم چگونه از بخشهای مفید آن بهره برداری و از تاثیرات بخش های مضر و مخرب آن پرهیز کنیم. این نکته را شاید همگان بدانند اما بد نیست بر آن تاکید کنیم که همیشه افراط و تفریط در هر چیزی حتی یک چیز خوب هم بسیار مخرب است.

میزان تاثیر رسانه ها بر روی خانواده‌ها

بر اساس گزارش آکادمی پدیاتریکس آمریکا American Academy of Pediatrics در سال 2001 کودکانی که در خانه هستند بطور میانگین 42 ساعت در هفته ، معادل یک کار تمام وقت ، وقت صرف تماشای تلویزیون یا نوار های ویدئویی - گوش کردن به موسیقی های رادیو ، CD ها و بازی های ویدئویی یا کامپیوتری می کنند.

بعد از انتشار این آمار ، بسیاری از بزرگسالان هم اعتراف کردند که سلامتی و اکثر اوقات فراغت خود را صرف تماشای تلویزیون ، نوار های ویدئویی و سایر وسایل سرگرم کننده الکترونیکی می کنند .

در واقع آنها فعالیت های مفید و سودبخشی مانند ورزش ، آموزش .... حتی استراحت و خواب کافی را هم بواسطه مصرف این رسانه های الکترونیکی فراموش کرده اند و هیچ کنترلی بر زندگی خود و خانواد شان ندارند.

بسیاری از مردم دیگر تصور می کنند تلویزیون یک عامل تعدیل کننده استرس و مفرح است در صورتیکه تحقیقات درست عکس این باور را اثبات کرده است. آنها ثابت کرده اند که تماشای بیش از حد تلویزیون نه تنها استرس را افزایش می دهد ، بلکه بطور کلی از انگیزه ها و فعالیت های سود مند جلوگیری می کند و باعث کاهش سلامتی افراد می شود.

محققان عوارض تماشای بیش از حد رسانه های الکترونیکی را بصورت تفصیلی تر ذکر می کنند: خشونت ، افسردگی ، پرخوری ، تنبلی ، بی تصمیمی ، بی ارادگی ، چاقی ، مشکلات ذهنی و فیزیکی و ... . آنها با انتشار نتایج تحقیقات خود به مردم هشدار و روش های مقابله با چنین عوارضی را ارائه می دهند.

چگونه کنترل زندگی خود را بدست گیرید؟

بسیاری از مردم متوجه نیستند ، این رسانه ها هستند که کنترل زندگی آنها را در خانه شخصی شان بدست گرفته است؛ بجای اینکه آنها کنترل این رسانه ها را در دست داشته باشند . این افراد نمی دانند که با کنترل رسانه ها در خانه می توانند سر رشته زندگی را در دست و زندگی بسیار زیبایی داشته باشند .

اکثر افراد هم نمی دانند که جلوگیری از سوء استفاده و بهره کشی های این رسانه ها مسئله ای اساسی در زندگی آنها است . تحقق این امر مستلزم آگاهی ، اجرای یک سری قوانین قاطع و اتخاذ سیاست های رفتاری مناسب است.

رسانه های الکترونیکی مبتنی بر اصول و روش های خاص، با هدف تحریک افراد و کنترل ذهن آنها ، و با بکارگیری تکنولوژی ها و مهارت های ظریف تکنیکی طراحی شده اند. مسئله مهم آگاهی و شناخت اصول و اهداف رسانه های الکترونیکی است .

دست یابی به این شناخت و آگاهی، شما را وا می دارد که به دنبال روش های بهینه استفاده و کنترل صحیح این رسانه های الکترونیکی باشید. بدون این آگاهی و شناخت نه تنها شما اجازه می دهید ، آنها از شما بهره کشی کنند ، بلکه می گذارید آن ها به جای شما تصمیم بگیرند ، با فرزندانتان ارتباط بر قرار کنند و با معیارهای خود آنها را پرورش دهند و... خلاصه کنترل زندگی شما در دست بگیرند.

اما، اگر ما به عنوان مخاطبان این   رسانه ها، هوشیارانه و با شناخت دست به انتخاب صحیح برنامه هایی که آنها ارائه می دهند ، بزنیم.

زندگی ما و هدفی که از مصرف این رسانه ها داریم باید بر اساس ارزش های اعتقادی باشد. در این صورت قادر خواهیم بود تاثیرات منفی این رسانه ها را در زندگی خود کمتر و کمترکنیم . در غیر این صورت همه ما قربانی بهره کشی رسانه ها خواهیم بود.

" سواد رسانه ایی " Media – Literacy

کاربرد رسانه های علمی (مثبت)Positive media  شاخه ای توسعه یافته از مطالعات رسانه ایی است که به عنوان" سواد رسانه ایی " نامیده می شود.

این مبحث در نظام آموزشی بسیاری از کشور ها تدریس می شود . به عنوان مثال امریکایی ها هم برای جبران عقب افتادگی های خود در این زمینه تلاش بسیاری کرده اند تا از مبحث " سواد رسانه ای" استفاده کنند.

سواد رسانه ای یک مفهوم قدیمی است که مارشال مک لوهان(Marshall Mcluhan) در سال 1965 اولین بار آن را در کتاب خود تحت عنوان "درک رسانه: توسعه ابعاد وجودی انسان" Understanding Media: The Extensions of Man این واژه را بکار برده است. مک لوهان معتقد بود : "زمانی که دهکده جهانی فرا رسد باید انسان ها به سواد جدیدی به نام "سواد رسانه ای" دست یابند . "

سواد رسانه ای ، دانشی است که به مخاطب می آموزد در شرایطی که با انبوهی از پیام های رسانه های گروهی در جهان ارتباطات قرار دارد چگونه به آسانی پیام های مورد نیاز خود را پیدا و انتخاب کند. به بیان دیگر، سواد رسانه ای عبارت است از توانایی تشخیص پیام به نحوی که مخاطب بتواند دریابد رسانه ی مورد نظر کدام پیام را با هدف خبر رسانی و کدام پیام را با قصدی دیگر منتشر می کند.

رسانه های گروهی با کاهش محتوای آموزشی و افزایش ترویج رفتارهای بزهکارانه ، سلامتی جسمی و روحی افراد را تهدید می کنند. آنها بطور گسترده و با پشتیبانی سرمایه های دولتی تاخت و تاز می کنند و با ترفند های پیگیرانه از سرمایه گذاری بر روی گسترش "سواد رسانه ای" ممانعت بعمل می آورند.

می دانید چرا ؟ به این دلیل که در بخشی از فرایندهای قدرت با استفاده از شگرد های رسانه ای دستکاری و اعمال نظر می شود . نوع و میزان سرمایه گذاری در رسانه ها و نیز تبلیغات و معرفی همه احزاب ، کانداید ها به دلخواه و صلاحدید قدرت ها صورت می گیرد . آنها برای پیش برد اهداف خود ، محافظه کارانه و به عنوان آزادی خواهی ، رسانه های گروهی را در دست گرفته و حکومت می کنند.

اما توسعه " سواد رسانه ای " باعث می شود مهارت های تفکر انتقادی در افراد و به ویژه در دانش آموزان و والدین آن ها بوجود آید و رشد کند. توسعه این رشته راهی برای مبارزه با یک فرهنگ تحمیلی و مصرفی است که تفکر و اراده افراد را به مرور تسخیر می کند؛ فرهنگی که در نتیجه آن هر آنچه رسانه ها دیکته می کنند بی هیچ اندیشه پذیرفته می شود.

تحقیقات و مطالعات روانی و امواج مغزی افراد نشان داده است که تلویزیون و دیگر رسانه های تصویری الکترونیکی مانند بازی های ویدئویی و کامپیوتری مخاطب را بسوی یک خلسه (از خود بیخودی) خفیف می کشند و خواسته های خود را بصورت پیام القا می کنند.

محققانی که این تحقیقات را انجام داده اند معتقداند که برای کاهش این القا های ناخواسته و داشتن یک خانواده خوب واستوار باید زمان تماشای تلویزیون را در خانه محدود و نیز از تماشای برنامه های تحریک کننده و خشونت آمیز پرهیز کرد. ممنوع کردن تماشای برنامه های تحریک کننده و خشونت آمیز کمک شایانی به رشد صحیح فرزندان و دانش آموزان در حال تحصیل می کند.

راه کارهای جلوگیری از اثرات سوء این رسانه ها چیست؟

با توجه به موارد فوق ما ده روش به شما معرفی می کنیم که با بکارگیری مستمر آنها قادر به جلوگیری از بهره کشی ها بی رویه و پی آمد های منفی این رسانه ها خواهید شد. شما با استفاده بهینه از رسانه ها می توانید برای خود زندگی سالم و زیبایی بسازید.

اگر چه اجرای چنین روش هایی مستلزم تغییر بسیاری از عادت های پیشین است ولی در عوض شما و خانواده تان یاد می گیرید که به رسانه نه به چشم یک دشمن بلکه به چشم یک چیز باارزش نگاه کنند.

در ضمن باید پیش از اجرای این روش ها با افراد خانواده خود راجع به آنها صحبت کنید زیرا اجرای این روشها تغییری اساسی در زندگی شما ایجاد خواهد کرد.

اولین قدم برای ساختن زندگی ای مصون از گزند رسانه ها این است که والدین و بزرگسالان خود این روش ها را به عنوان قوانین و اصول مؤ ثر بپذیرند؛ باید اول خود آن ها را باور کنیم. در مرحله بعد باید آن ها را برای فرزندانمان توضیح دهیم و تشریح کنیم. در آخر باید با تدبیر و پشتکار آنها را به مرحله اجرا درآوریم.

اگر شما بتوانید با یک تغییر اساسی که منجر به کمی درگیری در خانه خواهد شد کنار بیایید می توانید با انتخاب برنامه های پر محتوای تلویزیون یا دیگر رسانه های سمعی و بصری برای خانواده خود فضایی سالم وسودمند بسازید . این روشها شمارا مجبور نمی کند که تلویزیون خود را دور بیندازید بلکه از شما یک اقدام و حرکت صحیح می خواهد.

اجازه بدهید با روش اول شروع کنید:

روش اول : اولویت با فعالیت های فیزیکی و ذهنی باشد
شما و خانواده تان بیشتر در گیر فعالیت های مفید مختلف برای دست یابی به یک زندگی ایده ال هستید یا اینکه بیشتر زمانتان را صرف تماشای تلویزیون و برنامه های آن می کنید؟ اطمینان حاصل کنید که بیشتر به فعالیت های دسته اول می پردازید.

در هر سطح از زندگی که هستید باید زمان ، میزان و نوع برنامه هایی را که می خواهید ببیند از قبل مشخص کرده باشید. در غیر این صورت درست مانند خوردن غذاهای مانده که آسیب فراوانی به بدن شما وارد می آورد، تماشای بیش از حد تلویزیون هم زندگی شما را از تعادل خارج می سازد.

پژوهش های آکادمی پدیاتریکس آمریکا American Academy of Pediatrics صریحا اعلام کرده است که بچه ها نباید روزانه بیش از یک یا دو ساعت تلویزیون ، فیلم های ویدئویی و موسیقی رایج تماشا کنند. این آکادمی تاکید می کند که کودکان گروه سنی 2 تا 5 سال  هم تنها به مدت 30 دقیقه می توانند در روز تلویزیون تماشا کنند.

اجرای این روش ، مدت زمان تماشای تلویزیون را تا حدود 65 تا 75 درصد کاهش می دهد و زندگی و برنامه های جدیدی را برای بچه های 2 تا 18 سال به ارمغان خواهد آورد.
این روش در مورد بزرگسالان هم با کمی تغییر قابل اجرا است .آنها هم برای سلامت ذهن وجسمشان باید از این روش پیروی کنند . در این صورت آن ها وقت زیادی پیدا می کنند که می تواند به فعالیت های دیگری چون ورزش ، یادگیری زبان جدید ، یادگیری هنر و .... اختصاص داده شوند.

روش دوم : مکان قرار گیری تلویزیون را با دقت انتخاب کنید
دستگاه تلویزیون یا کا مپیوتر خود را در جایی قرار دهید که برای استفاده از آن، خود و خانواده تان نیاز به یک حرکت و انگیزه ارادی داشته باشید. اگر نمی خواهید تلویزیون و کامپیوتر تمام زمان شما در اختیار داشته باشند نباید این دو دستگاه را در جایی قرار دهید که به راحتی در دسترستان باشند. آنها را نباید در آشپزخانه ، اتاق خواب و یا جایی که افراد خانواده بیشتر وقت خود را در آنجا می گذرانند، گذاشت.

والدین عاقل تلویزیون را در جایی قرار می دهند که بتوانند مانیتور یا صفحه نمایش آن را زمانی که بچه ها سرگرم تماشای آن هستند ، کنترل کنند . پیشنهاد می کنیم ، حتی روی آن یک روکش هم بکشید و آن را در اتاق نشیمن یا جایی که همه افراد خانواده قرار است در آن دور هم جمع شوند ، قرار دهید. این کار باعث می شود که از تماشای مدام آن دلسرد شوید.

حدود 65 درصد از بچه های امریکایی در اتاق های خواب خود تلویزیون دارند . خارج کردن تلویزیون از اتاق های این بچه ها ممکن است منجر به یک سری کشمکش شود . ولی شما باید با ملایمت به آنها توضیح دهید که به دلایلی تماشای تلویزیون در اتاق خواب ایده خوبی نیست. همه محققان در این مسئله اتفاق نظر دارند که وجود تلویزیون در اتاق کودک صحیح نیست زیرا این امر باعث تماشای بیش از حد تلویزیون و در نتیجه چاقی ، عدم انجام یا تکمیل تکالیف مدرسه ، گوشه گیری از سایر افراد خانواده و در نهایت انزوا طلبی می شود.

روش سوم : استمرار و مداومت در قوانین وضع شده
قوانین وضع شده باید واقعگرایانه باشند و از آنها حتما پیروی شود. برای مثال شما ممکن است بخواهید تنها بعد از اتمام تکالیف و کارهای عادی روزانه بچه ها به آنها اجازه تماشای تلویزیون بدهید. بعضی از والدین تنها یک ساعت ، آن هم قبل از شام را به تماشای تلویزیون اختصاص می دهند. و... موارد دیگر.

بعضی از پژوهشگران معتقدند که بعد از ساعت 10 یا 11 شب استفاده از تماشای تلویزیون ، اینترنت و بازی های کامپیوتری ممنوع است . شما برای خانواده خود هر قانونی را می توانید وضع کنید، اما بهتر است این قوانین معقولانه باشد. قوانین نباید سخت یا استبدادی باشد. شرایط و موارد استثناء را هم در نظر بگیرید .

شرایطی مانند : بیماری و مسائلی که ممکن است در یک خانواده پیش بیاید. سعی کنید در اجرای آنچه که وضع می کنید ثابت قدم باشید نه اینکه دائما آنها را تغییر دهید.

تجربه نشان داده است ، اکثر بزرگسالانی که در گذشته والدینشان در مورد تماشای تلویزیون و دیگر رسانه های الکترونیکی سختگیری کرده بودند، درحال حاضر زندگی موفق و پویا تری دارند.

این امر از ظاهر زندگی آنها کاملا مشهود است. آنها بیاد می آورند بجای هدر دادن زمانشان با رسانه های الکترونیکی مانند تلویزیون ، نوار های ویدئویی و سایر رسانه های الکترونیکی (سمعی و بصری ) ، برای یک آینده خوب سخت کار می کردند.

آنها از زمانشان برای توسعه توانایی ها و مهارت های علمی و هنری از قبیل فراگیری اصول فنی ، کار با ماشین های الکترونیکی ، ورزش ، موسیقی ، نقاشی و.... استفاده کردند؛ مهارت هایی که از آنها فردی موفق و با ارزش در جامعه ساخته است. این همه، نتیجه اجرای قوانین منطقی و صحیح در خانواده آنها بوده است.

تحقیقات نشان داده است که بچه هایی که کمتر با تلویزیون یا سایر وسایل و رسانه های الکترونیکی (سمعی و بصری) سرکار دارند بچه هایی فعال و پر تحرک هستند. آنها در آینده تمایل بسیار زیاد به فعالیت های ذهنی و فیزیکی دارند. این بچه ها ، به افرادی سودمند با کمال و دارای استاندارد های بالای شخصیتی در جامعه تبدیل خواهند شد.

در حال حاضر ، بطور طبیعی همان بچه ها برای خود والدینی شده اند. این والدین موفق هستند که می خواهند از هدر رفتن بی رویه وقت و زمان فرزندانشان بواسطه این رسانه های الکترونیکی جلوگیری کنند. این والدین از جمله والدینی هستند که از قوانین و اصول درست به شدت حمایت کرده و در اجرای صحیح آن پشتکار از خود نشان می دهند.

روش چهارم: برای تماشای تلویزیون از قبل برنامه ریزی کنید
برنامه های تلویزیون را از یک هفته قبل تهیه کنید . زمان و برنامه های مورد نظر را که حتما باید محتوای سالم و مفرح داشته باشند، انتخاب کنید و بخاطر بسپارید. موارد استثناء مانند بیماری ، اضطرارها و امکان منتفی شدن پخش برنامه ها و بخشهای ویژه ای را که به مناسبت های خاصی پخش می شوند، در نظر داشته باشید.

هنگام غذا خوردن از خاموش بودن تلویزیون مطمئن شوید زیرا تماشای تلویزیون هنگام خوردن برای سلامت خانواده بسیار خطرناک است. به هیچ عنوان تسلیم اصرار های خانواده در خصوص تماشای تلویزیون در هنگام شام یا در غیر زمان تعیین شده ، نشوید.

روش پنجم: مهارت های "سواد رسانه ای" را به فرزندانتان آموزش دهید.
در باره آنچه که شما و خانواده تان می شنوید و یا تماشا می کنید ، صحبت و بحث کنید. برای فرزندانتان توضیح دهید، تماشای تلویزیون و دیگر رسانه ها به واسطه پیام هایی که منتقل می کنند روی وضعیت رفتاری، تفکر و احساسات آنها اثر می گذارد. معنای پیام های هدف دار رسانه هارا برای آنها توضیح دهید . بعد از ارائه این اطلاعات ، از آنها سوال کنید.

پاسخ آنها نشان خواهد داد که آنها چگونه و چقدر از اطلاعات داده شده را دریافت کرده اند. آنها مهارت های درست دیدن و شنیدن (دریافت پیام های مورد نظر خود) را در کنار شما به خوبی تجربه و فرا خواهند گرفت. بحث و تحلیل درخصوص محتوای برنامه ها با خانواده منجر به ایجاد فضای سالمی برای رشد صحیح فرزندانتان می شود.

روش ششم : شوخی و طنز در هنگام تماشای تلویزیون
بعضی از برنامه های تلویزیون هم مفید و هم مفرح هستند. حتی اگر برنامه ای چنین شرایطی را نداشت، شما می بایست ، با شوخی وخنده حسابی چنین شرایطی را برای آن بوجود آورید.

مثلا وقتی یک پیام بازرگانی بی محتوا و ابلهانه تماشا می کنید روش های فنی ، نکات ظریف و پیام های زیرکانه ای را که تولیدکنندگان در ساخت آن برنامه بکار برده اند بصورت شوخی و طنز بر ملا سازید. به فرزندانتان آگاهانه بفهمانید این رسانه ها با این ترفند ها می خواهند محصولات مورد نظر خود را بفروش برسانند. آنها باید آنچه را که در قالب نمایش ارائه می شود هوشیارانه تماشا کنند.

روش هفتم : درباره صحنه های خشونت آمیز، تحریک کننده تمایلات جنسی و دیگر جنبه‌های مخرب رسانه ها صحبت کنید
شاید اکثریت مردم از پی آمد ها و تاثیرات شوم و مخرب این رسانه ها در آینده فرزندانشان اطلاعی نداشته باشند . ولی این واقعیتی انکار ناپذیر است .

والدین آگاه در خصوص جنبه های مختلف رسانه ها برای فرزندانشان صحبت می کنند. شما به عنوان والدین باید از تفاوتهای بین خشونت و وحشت "رسانه ای" با وحشت و رنج "زندگی واقعی" ، فرزندانتان را آگاه سازید. نباید فریب فیلم ها و شو های تلویزیونی و ... را بخورند.

شرح دهید که رسانه ها برای رسیدن به اهداف تجاری خود حتی سکس را هم به خدمت گرفته اند. از تصاویر مهیج تبهکاران و قهرمانان فیلم ، از خشونت ها و تضاد های موجود بین حقایق "زندگی واقعی" در مقایسه با آنچه این رسانه ها به عنوان واقعیت به معرض تماشا می گذارند ، برای آنها صحبت کنید و بخواهید نظرشان را برایتان بگویند .این گفتگو ها روش خوبی برای خلق فضای سالم خانوادگی است.

روش هشتم : برنامه های مفید و پر محتوا را برای تماشا انتخاب کنید
تماشای برنامه های آموزشی تلویزیون و فیلم های ویدئویی را به عنوان یک اصل دائمی و بصورت عادت درآورید.

بسیاری از برنامه های خوب تلویزیون مانند ؛ برنامه های تاریخی ، فرهنگی ، علمی ، بیوگرافی شخصیت ها ، تاتر و نمایش های کلاسیک و ... قادرند خانواده ما را آگاه و غنی سازند. این برنامه ها حتی می توانند مفرح و الهام بخش هم باشند.

روش نهم : عادت به تماشای برنامه های خوب
به عنوان بزرگسال برنامه هایی را که می خواهید تماشا کنید، انتخاب کنید. اگر لازم است دلیل تماشای آن را برای فرزندان و دوستانی که در آن ساعت به دیدن شما آمده اند، توضیح دهید. این کار باعث می شود تا عادت های تماشای برنامه های مورد نظر شما با افراد خانواده همسان شود.

نکته ای که نباید آن را فراموش کنید این است که بچه ها هرگز از روی میل و رغبت از قوانین شما پیروی نخواهند کرد . تنها تاکید، سرسختی و پایداری شما در اجرای صحیح قوانین و روش ها است که آنها را وادار به پذیرش و اجرا می کند.

روش دهم : بر اساس ارزشهای اعتقادی زندگی کنید
برنامه ها و پیام هایی که شما از رسانه های دریافت یا گزینش می کنید، باید براساس ارزش های اعتقادی باشد. بواسطه این ارزش هااست که پایه زندگی خانوادگی شما محکم و استوار خواهد شد. شما می توانید ارزش های زندگی و خواسته های شخصی خود را با ارزش های اعتقادی منطبق سازید و به سلامت آینده خود و فرزندانتان مطمئن شوید.

نکته آخر
شاید پیام های رسانه ای سر زده و بی خبر وارد زندگی شما می شوند. باوجود این، این شما هستید که می توانید با درایت و هوشیاری ازتاثیرات منفی آنها بر روی زندگی و خانواده خود جلوگیری کنید.

بر اساس ده روش فوق و با در نظر گرفتن شرایط سنی کودکانتان، می توانید برنامه خوب و صحیحی را برای زندگی خود طراحی کنید. شاید همه این 10 روش هم به کار شما نیاید و شاید هم نیازداشته باشید کمی از سیاست و درایت های شخصی خود کمک بگیرید. ولی مطمئنا با رعایت روش هایی که انتخاب می کنید و کمی صبوری و پشتکار در اجرای برنامه هایتان حتما به نتیجه مطلوب خواهید رسید.

سه مرحله ساده پیشنهادی ما برای بکار گیری روش های فوق و کنترل زندگی خودعبارت است از:

- کسب شناخت از مسئله
- اجرای راه کارهای موجود
- پایداری و مداومت در اجرای راه کارها
امتحان کنید و نتایج آن را با چشمان خود ببینید.
به قول معروف:  هرکسی آن درود عاقبت کار که کشت

منبع :  Good News

مرکز تحقیقات و مطالعات رسانه‌ای روزنامه همشهری

کد خبر 7392

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز