دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۸۵ - ۰۸:۲۰
۰ نفر

هلن صدیق بنای: واحد تحقیقات سایبر اسپیس توسط دکتر راشل اوکانل Dr Rachel O Connell، مدیر و برنامه ریز پروژه در ژانویه2000 در بخشی ازحوزه روانشناسی دانشگاه مرکزی لنکشیر LANCASHIR راه اندازی شد.

این پروژه ژانویه 2001 به منظور هماهنگی و همراهی با پروژه "آموزش آنلاین کودکان" (ONCE)  شکل گرفت.

اهداف پروژه" آموزش آنلاین کودکان" توسعه و گسترش صفحه های وب بر اساس اصول آموزشی صحیح و توانمند کردن والدین، مربیان، کارکنان، کودکان بوسیله ابزار، دانش و مهارت های مورد نیاز آنها برای راهنمایی و ایمنی در اینترنت است. همان اهدافی که تیم واحد تحقیقات سایبراسپیس به موازات این پروژه در ابعاد وسیع تری دنبال خواهد کرد.

آنجه که در زیر می خوانیم شرح کوتاهی از وظایف، اهداف، سوابق و فعالیت های تیم واحد تحقیقات سایبر اسپیس است.

  • شرح وظایف واحد
      ارتقاء سطح علمی کودکان و جوانان به وسیله ابزارها، دانش و مهارت هایی که موجب ایمنی و راهنمای آنها در فضای مجازی باشد.
  •   کشف و درک نحوه کاربردی که بزهکاران از اینترنت دارند. بررسی استنباط های موجود در راهکارهای تحقیقاتی

اهداف
یکی از اهداف مهم تیم تحقیقات سایبر اسپیس "آموزش" است. آموزش موارد که نه تنها برای کودکان بلکه همه آنهایی که با کودکان یا برای آنها  کار می کنند، مفید است.
گسترش نظریه ایمنی اینترنت مسلماّ واکنش مناسبی برای نحوه استفاده صحیح کودکان از اینترنت خواهد بود.

تمام تلاش این تیم خلق یک برنامه آموزشی خاص برای توانمند کردن والدین، کارکنان، معلمان، کودکان توسط ابزارها، دانش، مهارتها و همه آنچیزی که آنها را در استفاده صحیح وایمن راهنما باشد. به نوعی کلیه نیاز های آنها در کاربری اینترنت بر آورده سازند.

تعاملات که به واسطه توسعه اصول مناسب آنلاین بکار گرفته می شود برای این مثال سایت اطمینان می دهد که مخاطبان هدفمند نه یکبار بلکه مکرراَ به منابع موجود این سایت مراجعه خواهند کرد.

آگاه ساختن کاربران از وب گردی یا اینترنت گردی، تشخیص خطرات و فعالیت های کاری بزهکاران اینترنتی با یک تحلیل جامع و فراگیر در این راستا بسیار مؤثر خواهد بود.

برای کشف یا درک مجموعه رفتارهای بزهکاری آنلاین باید با برنامه های هدفمند و کاربردی در سطح آماری، تکنیکی و نیز تحلیل های کیفی وارد عمل شد.

این برنامه ها به ما بینشی عمیق و درونی نسب به بزهکاران اینترنتی خواهد داد. درک اینکه رفتارفردی درگیر فعالیتهای غیر قانونی یا بزهکاری برروی آنلاین چگونه است؟یا چه نوع عملکردی و نگرشی دارد؟و ...

دیگر فعالیتهای این تیم تحقیقاتی، همکاری نزدیک با دیگر عملیات موازی با اهداف تیم و پلیس، سخنرانی در کنفرانسهای مربوطه، انتشار مطالب مرتبط در ابر رسانه ها  برای انتقال اطلاعات به عموم مردم و به اشتراک گذاردن ایده ها در این عرصه است.

پیشینه
راشل اوکانل با پذیرش مدیریت تیم تحقیقاتی سایبر اسپیس دانشگاه لنکشیر، قوانینی را که درزمان تصدی پست مدیریت پروژه "اطلاعات کودک آزاری شبکه های اروپا " (COPINE) در دانشگاه کورک ایرلند اجرا می کرد با خود به همراه آورد.

فعالیت های او در این پروژه معطوف به ، راهکارهای کاربردی، سخنرانیهای مرتبط، روانشناسی بزهکاری، تحلیل آسیب پذیری کودکان در ارتباط با هرزه نگاری های اینترنتی است.

راشل در این پروژه ها با مجریان قانون ودیگر موسساتی که از اهداف پروژه حمایت و یا در راستای آن اهداف کار می کنند، همکاری نزدیکی دارد. تمام تلاش و تمرکز او  برروی رفتارهای خلاقانه بزهکاران، خلق و خوی بزهکاران، افرادی که به دام بزهکاران  گرفتار می شوند، بررسی ابزارها و موانع طبیعی که منجر به قربانی شدن افراد نا آگاه می شود، است.

تاکید اصلی دکتر راشل بر روی اتاقهای اختصاصی گفتگو و یا چت روم ها CHATROOMS)) است. دلیل توجه عمده او به این اتاقها برای بدست آوردن تحلیل هایی از رفتارهای جنسی کودکان، نوشته های عاشقانه کودکان، هرزه نگاری کودکان، ساختار و فعالیتهای تشکیلاتی بزهکاری کودکان، گروههای کاربران یوزنت usenet (یک نوع شبکه اینترنتی)، کودک آزاری اینترنتی و در نهایت بازسازی تکنیک ها و روشها ی موجود است.

از نظر علمی واحد تحقیقات سایبراسپیس دارای منابع و اطلاعات وسیع با افرادی اندیشمند که دانشی گسترده در زمینه های: روانشناسی، سخنرانی در زمینه کامپیوتر، مدیریت اطلاعات سیستم ها، وب و مهارت های رسانه ایی چند گانه، آموزش روش های مورد نیاز و... دارند.

مهارتهای فنی این واحد:  طراحی و گرافیک، گسترش کارکترها، شناخت دقیق مسائل فنی، پشتیبانی فنی وب ها و کلیه مسائلی که برای توسعه موارد آموزشی و اطلاع رسانی ضروری است. همچنین اطلاعات جانبی این واحد در زمینه قماربازی آنلاین و تعاملات کامپیوتری انسانها نیز بسیار وسیع است. 

محل استقرار اعضای این تیم در مراکز مختلف کشور از قبیل؛ بخش اینترنت وزارت کشور، وزارت آموزش وپرورش، گروههای پشتیبانی فنی و امنیتی اینترنت و... است.

از جمله فعالیت های این تیم تحقیقاتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اقدام به برگزاری کنفرانس ها و سمینارها در جهت اهداف پروژه
تهیه گزارش و مطالب مفید برای اطلاع رسانی آحاد مردم
ارائه مطالب به ابر رسانه ها به جهت چاپ و انتشار گسترده 
در خواست همکاری ودعوت به کار در زمینه برنامه های پروژه 
درخواست کمک و همکاری از مراکز آموزشی هنگام نیاز به آموزش برنامه های ایمنی اینترنتی و منابع اینترنتی

پروژه تحقیقات سایبر اسپیس توسط کمسیون اروپایی (European Commission) حمایت مالی می شود. بدلیل موفقیتهای روزافزون پروژه " تحقیقات سایبر اسپیس" کمسیون اروپایی تصمیم به تمدید و استمرار قرارداد آن می گیرد.

همانگونه که انگلستان پروژه مرز های ایمنی را برای یکپارچه کردن شبکه های اروپایی، به منظور(اهداف چند گانه) آگاهی از حمله اینترنتی، توسعه اطلاعات از نوع حمله اینترنتی و... تمدید و مستمر ساخت.

سایت ac.Uclan متعلق به تیم تحقیقات سایبر اسپیس دانشگاه لنکشیر  انگلیس است.

منبع :http://www.uclan.ac.uk  

کد خبر 13385

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز