مرکز حسابرسی آمریکا- بازوی تحقیقاتی و نظارتی کنگره این کشور- ضمن تأکید بر اینکه تحریم‌های بانکی علیه ایران با شکست مواجه شده است، اعلام کرد:

تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران به منظور منزوی ساختن این کشور و تحت فشار قرار دادن آن در چشم‌پوشی از حق توسعه انرژی هسته‌ای تأثیرگذار نبوده؛ چرا که ایران توانسته است از سال 2003 تاکنون 20 میلیارد دلار قرارداد توسعه بخش‌های نفت و گاز با شرکت‌های خارجی منعقد کند.

به گزارش رویترز، مرکز غیرحزبی حسابرسی آمریکا که نقش سازمان بازرسی را در ایالات متحده بر عهده دارد، در گزارش فوق تأکید کرده که با وجود خوشبینی دولت و وزارت خزانه‌داری آمریکا، تأثیر تحریم‌های اقتصادی واشنگتن علیه ایران ناپیداست و تعیین میزان موفقیت آن دشوار است.

مرکز حسابرسی آمریکا از دولت بوش خواسته است تا ارزیابی دقیقی از میزان تأثیر تحریم‌ها علیه ایران ارائه دهد و نتایج آن را به کنگره آمریکا اعلام کند. این در حالی است که استوارت لوی، معاونت وزارت خزانه‌داری در نخستین واکنش به این گزارش مدعی اثربخش بودن تحریم‌‌های بانکی واشنگتن علیه ایران شده و گفته است: تحریم‌های آمریکا علیه ایران باعث انزوای اقتصادی ایران شده است.

در جوابیه‌ای که لوی به‌طور مکتوب برای مرکز حسابرسی آمریکا فرستاده، مدعی شده که از سال 1997 تاکنون 25 هزار تراکنش بانکی با نهادهای ایرانی با ارزشی بالغ بر 5 میلیارد دلار، انجام نگرفته است. این در حالی است که وی درمورد چگونگی و جزئیات یا اینکه این ارقام را از کجا آورده، حرفی نزده است.

در گزارش مرکز حسابرسی آمریکا اعلام شده است که از سال 2003 تاکنون با وجود تحریم‌ها کشور ایران بالغ بر 20 میلیارد دلار قرارداد همکاری با شرکت‌های خارجی در زمینه انرژی امضا کرده است.

همچنین این گزارش نشان می‌دهد که تحریم‌های سخت بانکی علیه بانک‌های ایران به علت هوشمندی شبکه بانکی ایران در تغییر طرف‌‌های بانکی طرف معامله خود و تغییر مبادلات دلاری، با شکست مواجه شده است.

در ادامه این گزارش آمده است: گره‌خوردن روابط تجاری ایران با جهان و نقش تعیین‌کننده ایران در نفت جهان، کار آمریکا را برای انزوای اقتصادی ایران مشکل کرده است.

این گزارش می‌افزاید: افزایش تقاضای نفت در بازارهای جهانی و قیمت بالای نفت و داشتن منابع عظیم نفتی، باعث شد تا ایران در سال 2006 بالغ بر 50 میلیارد دلار درآمد نفتی داشته باشد.

همچنین از سال 1987 تا سال 2006 میزان صادرات ایران از 8 میلیارد و500میلیون دلار به 70 میلیارد دلار رسید؛ در حالی که میزان واردات در این مدت از 7 میلیارد به 46 میلیارد دلار رسیده است.

مرکز حسابرسی آمریکا، بازوی حسابرسی، بازرسی و تحقیقاتی کنگره این کشور است که در بخش حقوقی دولت واشنگتن مستقر است. وظیفه این نهاد، حمایت از کنگره در ایفای مسئولیت‌های قانونی آن در رسیدگی به حساب‌ها و هزینه‌های دولت فدرال است.

رئیس این مرکز به پیشنهاد رئیس‌جمهور و تصویب سنا به مدت 15‌سال منصوب می‌شود و فقط کنگره می‌تواند اقدام به تغییر وی کند. این نهاد از استقلال بسیار بالایی در ارزیابی عملکرد دولت برخوردار است و آن طور که در وب‌سایت این مرکز آمده، گزارش‌های بازرسی آن در ارزیابی عملکرد دولت عمدتاً به تصویب قوانین در کنگره منجر می‌شود.

ایالات متحده از 2 سال پیش تحریم‌های یکجانبه‌ای علیه چند بانک ایرانی اعمال کرد و وزارت خزانه‌داری این کشور تلاش فراوانی برای قطع مراودات شبکه بانکی ایران با شبکه بانکی بین‌‌المللی به کار گرفت.

آمریکا به تناوب بانک‌های سپه، صادرات، ملی و ملت ایران را در لیست سیاه قرار داده و از متحدان خود نیز خواسته که روابطشان را با این بانک‌ها پایان دهند.

کد خبر 41995

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز