گروه سیاسی: کاندولیزا رایس - وزیر امور خارجه آمریکا- که پس از اذعان گزارش آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران، به‌منظور رایزنی با مقامات اروپایی در جهت تثبیت نظر آنها برای افزایش تحریم‌های ایران تلاش می‌کرد، با پاسخ منفی روسیه مواجه شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، با وجود موافقت کشورهای عضو ناتو با درخواست رایس برای ادامه اعمال فشار بر ایران، وزیر امور خارجه آمریکا در رایزنی با سرگئی‌ لاوروف، همتای روسی خود نتوانست او را متقاعد کند که برای مقابله با خطر برنامه هسته‌ای ایران باید هر چه سریع‌تر نسبت به تصویب قطعنامه بر ضد ایران اقدام کرد.

لاوروف پس از گفت‌وگو با رایس که در حاشیه نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو ناتو و روسیه انجام شد، به خبرنگاران گفت: گزارش اطلاعاتی آمریکا دانسته‌های ما مبنی بر اینکه هیچ‌گونه برنامه نظامی هسته‌ای در دستورکار ایران قرار ندارد را تأیید می‌کند و ما امیدواریم مذاکرات با ایران برای حل‌ و فصل مناقشات موجود ادامه پیدا کند.

رایس پیش از گفت‌وگو با لاوروف توانسته بود نظر مثبت کشورهای عضو ناتو برای ادامه اعمال فشار بر تهران را جلب کند.

همچنین جمعه گذشته نیکلا سارکوزی - رئیس‌جمهوری فرانسه‌- و صدراعظم آلمان در دیدار یکدیگر بر لزوم تصویب قطعنامه سوم بر ضد ایران تأکید کردند و دیوید میلی‌باند - وزیر امور خارجه انگلیس-  نیز تصریح کرد که تغییری در رویکرد لندن به برنامه هسته‌ای ایران ایجاد نشده است.

اذعان دوباره

در همین حال، پس از اذعان دیک‌ چنی - معاون رئیس‌جمهوری آمریکا- سفیر این کشور در سازمان ملل نیز اذعان کرد که پس از انتشار گزارش اطلاعاتی آمریکا، موانع تازه‌ای پیش روی تلاش‌های وی برای به تصویب رساندن قطعنامه جدید علیه ایران در شورای امنیت به وجود آمده است.

روزنامه فایننشال‌تایمز هم به نقل از یک مقام اروپایی در سازمان ملل نوشت: گزارش 16 نهاد اطلاعاتی آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران تلاش برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران را دشوارتر کرد.

روزنامه وال استریت ژورنال نیز در گزارشی تحلیلی تصریح کرد: برآورد جدید اطلاعاتی آمریکا نه تنها لفاظی‌های جنگ‌طلبانه واشنگتن درباره تهران را زیر سؤال برد بلکه تلاش‌ها برای اعمال فشارهای بین‌المللی بیشتر به ایران را نیز دچار اختلال خواهد کرد.

کد خبر 38628

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز