چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۶ - ۱۳:۰۹
۰ نفر

محمد علی‌بدری: وزیران امور خارجه و دفاع و روسای سازمان های امنیتی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج در ریاض، تحولات مهم منطقه‌ای به ویژه فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز ایران و تنش آفرینی غرب در این زمینه را بررسی کردند.

به گزارش پایگاه اینترنتی الجزیره، عبدالرحمان العطیه دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس با بیان اینکه بحران به وجود آمده درباره برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران و خطرات آن بر منطقه در نشست مذکور بررسی خواهد شد؛

از پیشنهاد اخیر سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان سعودی مبنی بر تأسیس یک مرکز غنی‌سازی‌ اورانیوم در یک کشور بی‌طرف با هدف حل موضوع هسته‌ای ایران یاد کرد.

نسخه عربی یک طرح ایرانی

سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان سعودی هفته گذشته در مصاحبه‌ای با مجله اقتصادی  میدل‌ایست اکونومیک دایجست (MEED) برای پایان دادن به مناقشه ایران و آمریکا بر سر برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و کاهش تنش در منطقه که با تهدیدهای آمریکا اوج گرفته است، با دستکاری در یک طرح ایرانی، پیشنهاد کرد 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس یعنی کویت، بحرین، قطر، عمان، امارات متحده عربی و عربستان با تشکیل کنسرسیومی به غنی‌سازی‌ اورانیوم در کشور ثالث وکشور بی‌طرفی مانند سوئیس بپردازند تا اورانیوم غنی شده مورد نیاز رآکتورهای ایران در وهله اول و سوخت هسته‌ای نیروگاه‌های اتمی کشورهای عربی در آینده در مرحله بعد از این محل تأمین شود.

پیشنهاد فیصل صورت تغییریافته پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تشکیل کنسرسیوم هسته‌ای منطقه‌ای بین کشورهای اسلامی است که فرستاده آیت‌الله خامنه‌ای در نشست شورای همکاری خلیج فارس در دوحه قطر آن را مطرح کرده بود.

اما طرح ایرانی کنسرسیوم هسته‌ای منطقه‌ای غنی‌سازی را در خاک ایران و در سرزمین‌های اسلامی پیشنهاد کرده بود که فیصل آن را به کشور ثالثی مانند سوییس تغییر داده است.

اصرار بر غنی‌سازی اورانیوم خارج از خاک ایران که پیش از این از زبان اروپایی‌ها و روسیه شنیده می‌شد، این بار هم مانند گذشته از طرف ایران مردود اعلام شد.

فناوری بومی، فقط در خاک ایران

ایران پیش از این نیز پیشنهادهای مشابهی از سوی کشورهای اروپایی و روسیه داشت که آن‌ها را نپذیرفته بود.

سرگئی کریینکو، رئیس آژانس هسته‌ای روسیه حتی به ایران پیشنهاد کرده است تا با خرید بخشی از سهام یکی از مراکز غنی‌سازی اورانیوم روسیه در آنگارسک سیبری اورانیوم غنی‌شده مورد نیاز خود را از آن محل تهیه کند، اما پیشنهادش هنوز بی‌پاسخ مانده است.

ایران تمام این پیشنهاد را تا کنون رد کرده و هر بار تأکید کرده است به‌عنوان یکی از اعضای پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) حق برخورداری و استفاده از فناوری صلح آمیز هسته‌ای را دارد و می‌خواهد از این حق خود به‌طور کامل استفاده کند، به این معنا که اصرار دارد تمام چرخه تولید سوخت هسته‌ای‌اش که بر دانش بومی و فناوری ایرانی تکیه دارد، در خاک ایران انجام شود.

در واکنش به پیشنهاد سعود الفیصل نیز که ناقض همین شرط ایران است، جواد وعیدی، معاون بین‌الملل شورای‌عالی امنیت ملی در نشستی خبری اعلام کرد هرگونه طرحی مبنی بر انجام فعالیت‌های غنی‌سازی در خارج از خاک ایران، بی‌معنا است.

او گفت: «اگر چنین پیشنهادهایی درخصوص غنی‌سازی یا متوقف‌سازی در خاک ایران باشد به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست.»

غریبه‌های عزیزتر از برادر

از سوی دیگر به‌نظر می‌رسد این طرح عربستان تنها با توجه به نیاز ایران به سوخت هسته‌ای و افزایش تنش در منطقه نبوده است. در ماه‌های اخیر و پس از ورود اولین کشور اسلامی –ایران- به منطقه‌ممنوعه علوم راهبردی از جمله فناوری هسته‌ای، کشورهای حوزه خلیج فارس اعلام کرده‌اند که خواستار تأسیس نیروگاه‌های هسته‌ای هستند؛

مراکش هم در دیدار اخیر نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه، از این کشور، قراردادی در این باره با فرانسه امضا کرده است، لیبی درصدد تأسیس نیروگاه هسته‌ای برآمده است، حسنی مبارک، رئیس‌جمهور مصر، هفته گذشته با اعلام «تصمیم ملی» خبر از عزم این کشور برای تأسیس چهار نیروگاه هسته‌ای داد، اردن، و لبنان نیز از دیگر کشورهای خواستار ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای هستند و این به معنای بازار گسترده‌ای از تقاضای سوخت هسته‌ای در منطقه و در بین کشورهای اسلامی است.

با وجود اشتیاق کشورهای اسلامی به سمت فناوری هسته‌ای، طرح ایرانی تشکیل کنسرسیوم مشترک منطقه‌ای هنوز اولویت نیاز اتمی کشورهای عربی نیست و پس از قراردادهای غربی در نوبت بعدی قرار گرفته است.

کد خبر 36033

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز