همشهری آنلاین: ایران اعلام کردکه هرگونه طرحی مبنی بر انجام فعالیت‌های غنی‌سازی در خارج از خاک ایران ، بی‌معنا است و چنین پیشنهاداتی به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست.

 به گزارش فارس، جواد وعیدی معاون بین‌الملل شورای عالی امنیت ملی عصر روز شنبه(12 آبان) در نشست خبری با خبرنگاران داخلی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه مقامات عربستانی در پیشنهادی خواستار تشکیل کنسرسیومی برای تامین اورانیوم غنی شده برای ایران می‌باشند، اظهار داشت: آنچه که مربوط به ایران است ما در زمان حال، در حال انجام وظایف قانونی خود هستیم و مطابق تعهدات بین‌المللی وظایف خود را انجام می‌دهیم و طبیعی است که خواستار برخورداری از حقوق مستقل خود نیز می‌باشیم.

وی با تاکید بر اینکه سیاست قطی جمهوری اسلامی ایران این است که از حق خود در ادامه فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای نمی‌گذرد، گفت: انجام فعالیت غنی‌سازی در خاک کشور ایران به قوت خود باقی است. [پیشنهاد هسته‌ای کشور‌های عرب به ایران]

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران تاکید کرد: تا جایی که این ایده‌ها مخالف استیفای حق ایران نباشد مشکلی نیست اما طرح این مطلب که ادامه فعالیت‌های غنی‌سازی در خارج از خاک ایران صورت بگیرد طرحی بی‌معنا است و مورد پذیرش نمی‌باشد.

وعیدی با اشاره به اینکه روسیه نیز در گذشته چنین پیشنهادی را مطرح کرده بود که منجر به متوقف کردن فعالیت غنی‌سازی در ایران نشد بیان داشت: اگر چنین پیشنهاداتی در خصوص غنی‌سازی و یا متوقف‌سازی در خاک ایران باشد به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست چرا که تمام مقاومت ملت ایران جهت استیفای این حقوق مسلم خود بوده است.

معاون بین‌الملل انرژی اتمی با اشاره به برخی موضوعاتی که در خصوص راستی‌آزمایی ایران مطرح می‌شود گفت: اینکه برخی اظهار می‌کند باید برای آینده راستی‌آزمایی صورت گیرد این نیت‌خوانی است که امری فنی وحقوقی نمی‌باشد.

وعیدی در این مصاحبه در خصوص اینکه نتایج مذاکرات اخیر خود با هاینونن، معاون البرادعی رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را چگونه ارزیابی می‌کنید، اظهار داشت: بر اساس مدالیته مربوطه و برنامه کاری حل و فصل مسایل باقیمانده بین ایران و آژانس به ترتیبی که در مدالیته مقرر شده، روی شش موضوع که شامل همکاری ایران و آژانس بود، مذاکرات صورت گرفت.

وی با بیان اینکه موضوع قبلی (موضوع پلوتونیوم) که در ماه سپتامبر آژانس بسته شدن آن را اعلام کرده بود بر اساس مدالیته نحوه همکاری ایران و آژانس بود و پرداختن به این موضوع منوط به بسته شدن موضوع قبلی بود بیان داشت: ایران و آژانس به موضوع p1- p2 وارد شده‌اند که چهار دور مذاکرات صورت گرفت و از این چهار دور ،‌دو دور آن در سطح معاونین و دو دور نیز در سطح کارشناسی انجام گرفت.

وعیدی با اشاره به اینکه اساسا بر اساس خود مدالیته ،‌مکانیزم حل و فصل هر موضوع شامل چند مرحله است بیان داشت: مکانیزم به این صورت است که در رابطه با هر موضوعی ابتدا آژانس سوالات خود را در باره آن به ایران داده و ایران نیز به سوالات آنها پاسخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه در باره موضوع p1- p2 نیز آژانس سوالات خود را در تاریخ 30 آگوست به ایران داد و 25 سپتامبر اولین دور مذاکرات انجام شد و بعد از آن نیز 9، 10، و 11 اکتبر نیز جلسه در سطح معاونین برگزار شد.

معاون بین‌المللی شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: دور بعدی مذاکرات در سطح معاونین 29 اکتبر شروع و اول نوامبر به پایان رسید که عملا در دور نهایی 8 مرحله مذاکره که 16 ساعت به طول انجامید برگزار شد.

وی با تاکید بر اینکه در این روند مذاکرات بین ایران و آژانس دوطرف با اراده حل و فصل ، حسن نیت متقابل و فضای سازنده به ادامه مذاکرات نگاه می‌کردند، گفت: طرفین از روند انجام مذاکرات راضی بودند و در باره موفقیت موضوع بحث ایران و آژانس نیز ما ترجیح می‌دهیم نتیجه جمع‌بندی توسط آژانس اعلام شود.

وی با اشاره به اینکه در دوره قبلی مذاکرات در خصوص مساله پولوتونیوم ما قضاوت‌هایی داشتیم ولی از ابراز آنها پرهیز کردیم، تصریح کرد: تفسیر ما از کاری که طبق مدالیته انجام می‌دهیم این است که روند مذاکرات روند موفقی است.

وعیدی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه نظر شما در باره اینکه اگر قطعنامه‌سومی علیه ایران صادر شود واکنش کشورمان چه خواهد بود گفت: قطعنامه 5+1 و نشست لندن به اندازه کافی گویای آن است که ایران در حال همکاری خود با آژانس در زمینه‌های مختلف است.

وی با بیان اینکه برخی انتظارات آنها غیرمنطقی و بی جاست، تاکید کرد: از نظر ایران ما در مسیر طبیعی همکاری خود با آژانس به مسیر ادامه می‌دهیم و این به معنای این است که ایران در حال انجام وظایف خود طبق تعهدات بین‌المللی و کشور عضو آژانس می‌باشد.

عضو ارشد مذاکره کننده هسته‌ای ایران با تاکید بر اینکه صدور هر قطعنامه‌ای طبعا اثر سوئی بر جای خواهد گذاشت گفت: برخی کشورهایی که بحث تحریم و اقدامات دیگر را مطرح می‌کند از مسیر همکاری ایران و آژانس ناراحت هستند و طرح این گونه مطالب باعث جلوگیری از پیشرفت و تخریب مسیر همکاری خواهد شد.

معاون بین‌الملل سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه این روند عجیبی است که کشوری که در حال انجام وظایف خود است توسط شورای امنیت مجازات شود، تصریح کرد: ما در حال انجام وظایف خود طبق تعهدات و مقررات بین‌المللی هستیم و انتظار انجام مذاکرات را نداریم.

وعیدی همچنین در پاسخ دیگری درخصوص دور بعدی مذاکرات دبیر شورای امنیت ملی کشورمان و رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اظهار داشت: دور بعدی مذاکرات تا پایان ماه نوامبر توسط طرفین مطرح شده و زمان و مکان دقیق آن اعلام خواهد شد.

وی اضافه کرد: آنچه مشخص است در دور قبلی مذاکرات، قرار بعدی بین مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و جلیلی گذاشته شد که این قرار بر قوت خود باقی خواهند ماند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه آیا به نظر شما گزارش بعدی البرادعی نسبت به فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران مثبت خواهد بود، بیان داشت: پیگیری اقدامات منفی در شورای امنیت مدالیته را با مشکل مواجه خواهد ساخت و ادامه همکاری آژانس و ایران چنین فضایی را نگاه خواهد داشت.

وعیدی با تاکید بر اینکه ایران در ادامه مسیر همکاری جدی ،‌فعال و به مذاکرات با آژانس نگاه مثبت دارد، گفت: در خصوص پرونده هسته‌ای ایران دو دیدگاه وجود دارد، یک دیدگاه اعتقاد دارد کار ایران باید مبتنی بر راستی‌آزمایی در قالب آژانس باشد که این دیدگاه فنی و حقوقی در حال قوت گرفتن است و دیدگاه دیگری نیز در خصوص ارسال موضوع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت وجود دارد.

وی در پایان به پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا دبیر شورای عالی امنیت ملی سفری را به خارج از کشور خواهند داشت گفت: سفر به کشورهایی که نیاز به رایزنی باشد صورت خواهدگرفت اما اینکه سفر قطعی شده باشد و آقای جلیلی بخواهند چنین سفری را انجام دهند هنوز چیزی مطرح نیست.

کد خبر 35690

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز