گروه سیاسی:. رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که مرحله بعدی مذاکرات ایران و آژانس برای پاسخگویی به پرسش‌های آژانس درباره موضوع منشأ برخی آلودگی‌ها، 20 آذرماه آغاز می‌شود.

رضا آقازاده در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های ایسنا و ایرنا همچنین از ارائه نامه رسمی دبیرخانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نمایندگی ایران در وین خبر داد که بر اساس آن، آژانس بسته‌شدن موضوع سانتریفیوژهای  P1 و P2  و همچنین سند اورانیوم فلزی را تأیید کرده است.

وی تأکید کرد که حتی آژانس در این نامه‌ از ایران نسبت به همکاری‌هایش در مورد سند مذکور قدردانی کرده است.

مسائل جزئی

آقازاده خاطرنشان کرد که با بسته‌شدن موضوعات پلوتونیوم، آلودگی‌های کرج، سانتریفیوژهای P1 و P2 و سند اورانیوم فلزی، در حال اجرای مراحل پایانی توافقنامه ایران و آژانس هستیم و امیدواریم هرچه زودتر مسائل باقیمانده که البته مسائلی جزئی است، حل شود.

پروتکل الحاقی

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: برخی کشورها امروز تلاش می‌کنند موضوع سانتریفیوژهای P1 و P2 را کمرنگ و بحث‌های سیاسی و نیز بحث پروتکل الحاقی را غالب کنند تا این بحث‌ بر پیشرفت‌های ایران و آمریکا سایه بیفکند.

وی با بیان اینکه آژانس نه تنها به ایران بلکه به همه کشورها می‌گوید درصورتی قادر است زوایای فعالیت‌های هسته‌ای کشورها را تأیید کند که این کشورها پروتکل الحاقی را اجرا کنند، تصریح کرد: البته در مورد ایران، این موضوع پررنگ‌تر شده ، چون ایران به کشوری هسته‌ای تبدیل شده است.

آقازاده گفت: یکی از موضوعاتی که برای آژانس بسیار اهمیت داشت آیین‌نامه نحوه نظارت بر تأسیسات غنی‌سازی نطنز بود که آن را نهایی کردیم و امروز آژانس، دستورالعملی برای نظارت بر نطنز دارد که مورد توافق ایران است. به همین دلیل، آژانس از ایران توقع دارد که فراتر از NPT و در قالب پروتکل الحاقی عمل کند.

وی با اشاره به اینکه از نظر حقوقی، آژانس گذشته فعالیت‌های هسته‌ای ما را تأیید می‌کند، ولی خواستار اجرای پروتکل الحاقی است، تصریح کرد: غربی‌ها از مجرای این درخواست آژانس، می‌خواهند فشار بیاورند که ما پروتکل الحاقی را بپذیریم اما بحث از اجرای پروتکل الحاقی زود است زیرا در مرحله اول غربی‌ها باید در قبال اتهاماتی که به ایران زده‌اند، پاسخگو باشند.

کد خبر 37453

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز