همشهری آنلاین: سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفتگو با جدیدترین شماره هفته نامه "پروفیل" اتریش گفت: مواضع تحریک آمیز آمریکا موجب افزایش بحران در منطقه خواهد شد.

به گزارش ایرنا، علی اصغر سلطانیه افزود: جامعه بین‌الملل باید در نظر داشته باشد که ‌اظهارات تهدیدآمیز دولت آمریکا در چنین موقعیتی پیوسته منجر به افزایش اختلافات و ادامه کشمکش‌های خشونت‌آمیز و بحرانهای جدید در خاورمیانه که در حال حاضر نیز مملو از خشونت و بحران است، خواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه تندروهای آمریکایی از جمله جان بولتون خواهان ایجاد تنش های بیشتر و اقدام علیه ایران هستند، افزود: ایران مثل عراق نیست و کشوری نیرومند و توانا است که از پشتیبانی‌های بین‌المللی هم برخوردار است. علاوه بر آن تهران همکاریهای فشرده و گسترده‌ای با آژانس دارد.

سلطانیه گفت: ایران به‌هیچکدام از انتظارات آمریکا درباره خروج از پیمان منع گسترش سلاحهای هسته ای، اخراج بازرسان آژانس و جلوگیری از بازرسی‌های غیرمنتظره آژانس از تاسیسات هسته‌ای جامه عمل نپوشانید و در مقابل با دیپلماسی فعال و سازنده و گامهای موثر در جهت همکاری چشمگیر با آژانس و جامعه بین‌الملل ، واشنگتن را درباره هرگونه تنش آفرینی خلع سلاح کرد.

وی این مساله را موجب ناراحتی تندروهای آمریکایی توصیف کرد و افزود: آنها برغم تلاشها و سفسطه بافی‌های خود نتوانستند از یک راه حل صلح آمیز برای برطرف کردن این بحران جلوگیری کنند.

سفیر ایران در آژانس در ادامه گفت: جهان هنوز تلاشها و بهانه‌های آمریکا و ارایه اطلاعات غلطی که منجر به حمله نظامی به عراق شد را فراموش نکرده اند.

وی افزود: این روش توسط دولتهایی که بدون توجه به قوانین بین‌المللی اهداف جنگجویانه خود را دنبال می‌کنند، متاسفانه هنوز و در رابطه با ایران هم ادامه دارد.

سلطانیه در ادامه همکاریهای ایران با آژانس را فراتر از مسوولیتهای قانونی ایران دانست که مورد استقبال جامعه بین‌الملل و کشورهای عضو آژانس انرژی اتمی نیز قرار گرفته است.

وی در خاتمه از گزارش سازنده و مثبت ماه آینده رییس آژانس انرژی اتمی در رابطه با پیشرفت در همکاریهای موثر ایران با آژانس ابراز اطمینان کرد و گفت: این گزارش قطعا راه را برای هرگونه اقدامات تحریک آمیز آمریکا مسدود می‌کند.

کد خبر 34823

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز