دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۲
۰ نفر

در شرایطی که این روزها سخن از تلاش واشنگتن برای تصویب قطعنامه‌ای جدید بر ضد تهران است، شنیده‌ها حاکی از مشکلات واشنگتن در مسیر عملیاتی کردن مفاد 2 قطعنامه پیشین و در حقیقت تأییدکننده نگاه کسانی است که تصویب قطعنامه‌های شورای امنیت را تنها در مسیر اعمال فشار روانی بر ایران ارزیابی می‌کنند.

به گزارش ایسنا، نیویورک‌تایمز در گزارشی، تصریح کرد: در حالی که دولت جورج بوش در تلاش برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران است، مقامات آمریکایی اذعان می‌دارند که واشنگتن نمی‌تواند تنبیهات تصویب شده شورای امنیت را در زمینه‌ برخی شرکت‌های مرتبط با برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران اجرا کند. به گفته این مقامات، آن‌ها اطلاعات مشخص‌کننده‌ لازم را در اختیار ندارند تا مطمئن شوند که به اشتباه شرکت‌های دیگر را تنبیه نمی‌کنند.

یک مقام دولت آمریکا نیز در همین خصوص تصریح کرد: ما نمی‌توانیم اطلاعات مشخص‌کننده لازم درباره مصادیق تحریم را که می‌تواند در یک دادگاه قضائی مورد تأیید قرار بگیرد، به دست آوریم.

در ادامه این گزارش آمده است: به گفته بسیاری از مقامات آمریکایی و اروپایی با توجه به اینکه شورای امنیت از کشورها خواسته است ایرانیان مذکور را از سفر بازدارند، آمریکایی‌ها نگران این هستند که به خاطر شباهت بسیاری از اسامی در خاورمیانه به یکدیگر شخص دیگری به اشتباه توقیف شده و به این ترتیب رسوایی به بار آید.

به‌کارگیری ابزار دیپلماتیک

در عین حال وزیر دفاع آمریکا تأکید کرد: دولت بوش در حال حاضر متعهد به بکارگیری ابزار دیپلماتیک و اقتصادی برای مقابله با تهدید هسته‌ای احتمالی ایران است.

رابرت گیتس در گفت‌وگو با شبکه خبری فاکس نیوز با تهدید خواندن ایران گفت: البته ما همواره گفته‌ایم که همه گزینه‌ها روی میز قرار دارد، اما واضح است که رویکرد دیپلماتیک و اقتصادی راهبردی است که ما در حال دنبال کردن آن هستیم.[در همین ارتباط]

کد خبر 31744

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز