دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۸
۰ نفر

هفته‌نامه آمریکایی تایم با انتقاد از رویکرد خصمانه آمریکا در برابر برنامه هسته‌ای ایران، تغییر رویکرد واشنگتن در برابر تهران را ضروری دانسته و تصریح می‌کند که این برنامه صلح آمیز بوده و هیچ کس نتوانسته است این ادعا را که تهران درصدد ساخت سلاح هسته‌ای است، ثابت کند.

این نشریه در گزارشی تحلیلی در شماره جدید خود که مهر خبر آن‌را منتشر کرد، به سخنرانی اخیر بوش که در آن از تمایل خود برای مذاکره با ایران درصورت توقف غنی‌سازی از سوی تهران سخن به میان آورد، اشاره کرد و نوشت: اگر بوش خواهان مذاکره با ایران است، باید در رفتار خود در قبال تهران تجدیدنظر کند و به اعتقاد اغلب کارشناسان غربی تنها راه حل موجود درباره پرونده هسته‌ای ایران انجام مذاکرات مستمر با تهران است.

تایم در ادامه مطلب خود به برخی تفاوت‌های برنامه هسته‌ای ایران و کره شمالی اشاره کرده که با توجه به آنها نمی‌توان با برنامه هسته‌ای ایران همانند مسئله کره‌شمالی برخورد کرد.

از جمله این عوامل اذعان به این موضوع است که کره شمالی از ان‌پی‌تی خارج شده و اقدام به آزمایش موشک هسته‌ای کرده بود، در حالی که برنامه هسته‌ای ایران تاکنون صلح‌آمیز بوده و کسی نتوانسته این مسئله را ثابت کند که تهران در پی ساخت سلاح هسته‌ای است و اینکه غرب ادعا می‌کند ایران به‌دنبال ساخت بمب اتمی است، مسئله‌ای است که تاکنون روشن نشده است.

اختلاف نظر

از سوی دیگر نیوزویک، دیگر هفته‌نامه مطرح آمریکایی نیز در شماره این هفته خود به تحلیل دیدگاه‌های نامزدهای دمکرات آمریکا درباره ایران پرداخته و می‌نویسد: شکی در این نیست که مسئله ایران به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین چالش‌های پیش روی رئیس‌جمهور بعدی آمریکا مطرح خواهد بود، اما نامزدهای دمکرات آمریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور درباره نحوه برخورد با این موضوع با یکدیگر اتفاق نظر ندارند، زیرا برخی از آنها طرفدار ادامه تحریم‌های اقتصادی بوده و برخی دیگر با رأی دادن به طرح قرار گرفتن نام سپاه  در لیست گروه‌های حامی تروریسم، سیاست‌های جداگانه‌ای را در قبال ایران دنبال می‌کنند.

دور زدن تحریم‌ها

و بالاخره اینکه یک روزنامه انگلیسی هم با اشاره به ناکارآمدی فشارهای غرب برای منصرف کردن ایران از حقوق هسته‌ای خود تاکید کرد: ایران در حال پیداکردن راه‌هایی برای دور زدن محدودیت‌های مالی  است.

روزنامه فایننشال تایمز در این باره نوشت: برخورد با برنامه هسته‌ای ایران و نفوذ آن در خاورمیانه ممکن است بزرگ‌ترین نگرانی در سیاست خارجی پیش روی قدرت‌های جهان باشد، اما با عنایت به ترکیب اعتماد و غرور ایرانی‌ها، فشارهای بین‌المللی هنوز نتوانسته تهران را در وضعیت هشدار قرار دهد.

کد خبر 33531

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز