گروه سیاسی: در شرایطی که آمریکا و کشورهای اروپایی مخالف فعالیت‌های هسته‌ای ایران، روز جمعه به خاطر مخالفت روسیه و چین با افزایش تحریم‌های تهران، با به تعویق افتادن صدور قطعنامه احتمالی تا پایان همکاری‌های ایران و آژانس موافقت کردند،

وزیر امور خارجه روسیه ضمن تأکید بر تضمین حق همه کشورها از جمله ایران در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای، تعامل با ایران را در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی ضروری دانست.

سرگئی لاوروف در سخنرانی خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل که مهر خبر آن‌را منتشر کرد، به توافق اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران اشاره کرد و گفت: هدف جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای، یک اولویت مطلق است، با این حال نباید از تعامل با ایران در تلاش‌های سازنده برای حل و فصل مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی غفلت کنیم.

به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه روسیه همچنین عصر جمعه به وقت نیویورک در جمع خبرنگاران در مقر سازمان ملل تصریح کرد که هدف از قطعنامه‌های شورای امنیت در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران، تقویت کار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده است.

همچنین وزیر امور خارجه چین دیروز در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تاکید بر ضرورت حل دیپلماتیک موضوع هسته‌ای ایران، بدون اشاره به نام کشورهای غربی، درباره هرگونه اقدام برای سیاسی کردن این موضوع هشدار داد.

یانگ جیئی چی با تأکید بر مذاکره به‌عنوان تنها راه حل مناقشات موجود درباره برنامه هسته‌ای ایران، افزود: هیچ تلاشی در زمینه جلوگیری از گسترش تسلیحات اتمی نباید از هدف حمایت از صلح و ثبات بین‌المللی منحرف شود.

فرانسه و تحریم‌های اروپایی

در همین حال وزیر امور خارجه فرانسه با تأکید دوباره بر اهتمام پاریس به تحریم ایران در چارچوب اتحادیه اروپا تأکید کرد: فرانسه اعمال تحریم‌هایی را علیه ایران خارج از چارچوب شورای امنیت و در جلسه آینده وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا مطرح خواهد کرد.

برنارد کوشنر جمعه شب در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت که روز 23 مهر در جلسه اتحادیه اروپا درباره تحریم‌های خارج از چارچوب سازمان ملل صحبت خواهد شد و وی نامه‌هایی را برای همتایانش در اتحادیه اروپا در این باره ارسال کرده است.

موضع متناقض

جالب آنکه وزارت امور خارجه فرانسه که خود از لزوم تحریم ایران از طریق اتحادیه اروپا و در فرایندی خارج از شورای امنیت سخن می‌گوید، با اتخاذ موضعی متناقض از معترضان اصلی تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا بر ضد شرکت‌های اروپایی‌ای است که با ایران تجارت می‌کنند.

به گزارش ایسنا، فردریک دزانیو، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ فرانسه در نشستی خبری تصریح کرد که فرانسه با تصویب هرگونه تحریم فراسرزمینی که شرکت‌های خارجی فعال در ایران را هدف بگیرد، مخالف است زیرا پاریس این نوع اقدامات را مفید نمی‌داند.

وی گفت: در زمانی که ما اراده خود را برای اطمینان یافتن از پایبندی ایران به درخواست‌های شورای امنیت نشان داده‌ایم، این اقدامات می‌تواند هدف دادخواهی قرار گیرد.

کنگره آمریکا سه‌شنبه گذشته به سخت‌تر کردن تحریم‌ها علیه ایران از طریق مسدود کردن سرمایه‌گذاری‌های خارجی رأی داد.

فرانسه خود اخیراً از شرکت‌های فرانسوی خواسته است در مناقصه‌های ایران شرکت نکنند.

کد خبر 32718

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز