رئیس سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا با بیان اینکه هر چقدر لازم باشد با علی لاریجانی ملاقات خواهد داشت تاکید کرد از جانب بخش‌های مختلف فشار زیادی به اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌ها علیه ایران وارد می‌شود.

به گزارش ایسنا، خاویر سولانا روز چهارشنبه طی یک سخنرانی در پارلمان اروپا گفت در تلاش است هر چه زودتر مذاکرات جدیدی را با دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران ترتیب دهد.

سولانا ادامه داد: مذاکرات ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و گفت‌وگوهایی که خود با مقامات عالی‌رتبه‌ ایران خواهد داشت باید به جلو حرکت کند.

وی افزود: ما نمی‌توانیم تا ابد صبر کنیم و باید شاهد پیشرفت گفت‌وگوها و مذاکرات باشیم خطر تحریم‌های بیشتر وجود دارد و این یک خطر واقعی است.

مسائل کلیدی

روزنامه فایننشال تایمز در شماره روز پنجشنبه خود به نقل از مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز آورد که ایران تا پایان سال میلادی جاری به همه سؤالات آژانس درباره برنامه‌ غنی سازی اورانیوم‌ خود پاسخ کامل بدهد.

محمد البرادعی درآستانه‌ آغاز گفت‌وگوهای مهم خود با تهران گفت که انتظار دارد قبل از تحویل گزارش خود به شورای حکام آژانس در 22 نوامبر، ایران همه شک و تردیدها درباره‌ دستیابی به سانتریفیوژهای پیشرفته‌اش را برطرف کند.

در ادامه گزارش فایننشال تایمز آمده است: البرادعی در ماه اوت در زمینه‌ یک طرح با ایران به توافق رسید که بر اساس آن تهران باید به سؤالات کلیدی آژانس درباره‌ برنامه‌ هسته‌ای پاسخ دهد که این اقدام موجب ناراحتی آمریکا و برخی از کشورهای اتحادیه‌ اروپا شد.

از طرفی دیگر این طرح مورد استقبال چین و روسیه، 2 تن از اعضای شورای امنیت سازمان ملل که معتقدند ایران باید فرصتی برای نشان دادن حسن نیت خود داشته باشد، قرار گرفت.

اعلام آمادگی برای مذاکره

رئیس‌جمهوری آمریکا پنج شنبه شب ضمن تاکید بر لزوم حفظ فشارهای بین‌المللی بر ایران همانند فشارهایی که بر کره شمالی وارد شد برای آغاز مذاکره با ایران اعلام آمادگی کرد.

خبرگزاری رویترز گزارش داد، جرج بوش با بیان اینکه کره شمالی می‌تواند الگویی برای حل اختلافات با ایران بر سر مسئله هسته‌ای آن کشور باشد ادعا کرد برای آمریکا مهم است که وارد تعامل با این همسایه عراق شود تا آنها را متقاعد کند که آمریکا متعهد به اصلاحات دمکراتیک در منطقه است.

به گزارش ایسنا، بوش همچنین با اشاره به اظهارات ضدصهیونیستی محمود احمدی‌نژاد تصریح کرد: آمریکا از اسرائیل متحد خود دفاع خواهد کرد.

احمدی‌نژاد سخنانی بسیار تحریک کننده گفته است اما ما به صراحت می‌گوییم در صورتی که وی برنامه هسته‌ای را متوقف کند حاضریم با اوصحبت کنیم.

کد خبر 33217

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز