مقامات ایران و آژانس در شرایطی روز دوشنبه (دوم مهر) در راستای اجرای چارچوب توافق شده با آژانس برای حل و فصل مسائل باقی‌مانده، مذاکرات خود را برای روشن شدن ابهامات مربوط به موضوع آلودگی سانتریفیوژهای P1 و P2 در تهران آغاز می‌کنند

که دبیرکل آژانس همچنان از توافق با ایران برای رفع ابهامات آژانس در مقابل زیاده‌خواهی‌های غرب حمایت می‌کند.

محمد البرادعی در گفت‌وگو با نیوزویک که ایسنا خبر آن‌را منتشر کرد، گفت: لازم نیست درباره راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران جاروجنجال و هیاهو به راه انداخته شود، چرا که ظرف 2 یا 3 ماه متوجه خواهیم شد که آیا ایران درباره‌ شفاف‌سازی جدی است یا خیر.

وی همچنین خاطرنشان کرد:‌ در صورتی که طرف‌ها را بر سر میز مذاکره جمع نکنیم هرگز راه حلی دایمی پیدا نخواهیم کرد.

ادامه همکاری‌ها

اما بر اساس توافق‌نامه‌ ایران و آژانس که میان اولی هاینونن، معاون دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در امور پادمان‌ها و جواد وعیدی، معاون امنیت بین‌الملل دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در تهران منعقد شد، دو طرف نسبت به برداشتن گام‌های متوالی برای حل و فصل موضوع سانتریفیوژهای P1 و P2 در دوم و سوم مهرماه توافق کردند و قرار است از روز دوشنبه مذاکرات برای برطرف شدن شبهات آژانس در این مورد در تهران انجام شود.


به گزارش مهر، هیأت 2 نفره آژانس که از کارشناسان فنی و حقوقی این نهاد هستند، طبق برنامه مذاکرات خود را با طرف ایرانی چهارم و پنجم مهرماه نیز ادامه خواهند داد.

بر اساس توافق‌نامه‌ ایران و آژانس، طرفین، گفت‌و‌گوها درباره موضوع مذکور را در نشستی دیگر در اواخر مهرماه ادامه خواهند داد.

آژانس در این توافق تاریخ نهایی برای بستن این موضوع را آبان‌ماه اعلام کرده است.

کد خبر 32234

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز