گروه سیاسی: باوجود آن‌که سه‌شنبه شب پس از آن‌که بیانیه اتحادیه اروپا در کم‌اهمیت جلوه دادن توافق‌ ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌در نشست شورای حکام قرائت شد

دیپلمات‌های حاضر در این نشست از واکنش شدید دبیرکل آژانس به این بیانیه و ترک جلسه توسط وی خبر دادند.[در همین ارتباط]

اما محمد البرادعی در پایان نشست صبح آژانس در واکنش به بیانیه اتحادیه اروپا درباره گزارش وی با تصریح به اینکه از بیانیه روز گذشته این اتحادیه ناراحت نشده است، گفت: در حالی که ایران با ما همکاری می‌کند، در گفت‌وگو با اتحادیه اروپا نیز مشارکت دارد، اما من تلاش می‌کنم این پرونده را به آژانس بازگردانم.


وی که پس از پایان نشست با خبرنگاران سخن می‌گفت و ایرنا خبر آن‌را منتشر کرد، افزود: هر کشوری حق دارد دیدگاه خود را درباره مسائل مطروحه در دستور کار آژانس، مطرح کند.

البرادعی با تاکید بر اینکه اگر ایران توافق‌های صورت گرفته با آژانس را عملیاتی کند، ما می‌توانیم همه چیز را شفاف کنیم، افزود: اگر این اتفاق بیفتد، واکنش جامعه بین‌الملل و از جمله شورای امنیت متفاوت خواهد بود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: اینکه ما بتوانیم ظرف 2 تا 3 ماه آینده با همکاری کامل ایران، چارچوب تعیین‌شده برای حل و فصل مسائل باقی‌مانده را اجرایی کنیم، راهی متفاوت را برای تعامل بین ایران و جامعه بین‌الملل گشوده‌ایم.

مواضع منفی‌تر

سخنان البرادعی درباره نگاهش به انتقادهای مطرح شده در بیانیه اتحادیه اروپا در حالی مطرح شد که سخنان و مواضع دیروز 3 کشور اروپایی در قبال گزارش البرادعی منفی‌تر از روز پیش از آن بود.

نمایندگان فرانسه، انگلیس و آلمان در شورای حکام مدعی شدند که توافق اخیر ایران با آژانس می‌تواند دستور کاری برای ایجاد تاخیر باشد و انجام ندادن اقدامات لازم برای تعلیق برنامه‌ غنی‌سازی اورانیوم ایران قابل پذیرش نیست.

به گزارش ایسنا کلاوس پیتر گاتوالد، نماینده‌ آلمان در شورای حکام که از جانب 3 کشور اروپایی صحبت می‌کرد، گفت: ما از ماهیت زنجیره‌ای طرح اقدام نگرانیم، زیرا ممکن است برای ایجاد تاخیر در ارائه توضیحات درباره‌ مسائل باقی‌مانده ایجاد شده باشد.

طرح اقدام کافی نیست

فردریک دزانیو، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ فرانسه نیز با اعلام حمایت از بیانیه اتحادیه اروپا درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: پاریس این طور قضاوت می‌کند که طرح اقدام مورد توافق ایران و آژانس که بر اساس آن تهران درباره‌ برنامه‌ هسته‌ای‌اش توضیحاتی را ارائه می‌کند، برای اطمینان یافتن از نیات ایران کافی نیست.

مسموم‌کردن فضا

نماینده ایران در آژانس  انرژی اتمی در حاشیه نشست شورای حکام، کشورهای غربی را به مسموم کردن جو جلسه و زیرسؤال بردن توافق اخیر ایران و آژانس متهم کرد.

به گزارش مهر علی‌اصغر سلطانیه که خارج از سالن محل برگزاری اجلاس و پیش از آغاز نشست صحبت می‌کرد، رویکرد غرب را تاسف آور خواند و گفت: اگر آنها توافق ایران و آژانس را بی ارزش می‌انگارند و آن را زیر سؤال می‌برند، در حقیقت آژانس را تضعیف می‌کنند.

تخریب روند

وی با اشاره به توافقنامه جدید همکاری‌های ایران و آژانس هشدار داد که هر تحول یا حرکتی خارج از چارچوب آژانس که اقتدار این نهاد را تحت‌الشعاع قرار دهد، از جمله درگیری ارگان‌های امنیتی و سیاسی، روند جدید و سازنده همکاری‌های ایران و آژانس را تخریب می‌کند.

سلطانیه در ادامه، توافقنامه ایران و آژانس را به ابتکار ایران، پدیدآورنده فضایی جدید برای بازگرداندن پرونده هسته‌ای ایران به چارچوب آژانس برشمرد.

اطلاع از متن بیانیه

اما پس از آنکه سه‌شنبه شب البرادعی از جلسه شورای حکام خارج شد، ملیسا فلمینگ، سخنگوی آژانس از اظهارنظر دراین‌باره خودداری کرد، اما چندین دیپلمات دیگر تایید کردند که البرادعی برای نشان دادن اعتراضش به بیانیه اتحادیه اروپا جلسه شورای حکام را ترک کرده است.

یک عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران نیز درباره این اتفاق به ایسنا گفت: این برای اولین بار است که مدیرکل آژانس در اقدامی‌واکنشی در حین قرائت بیانیه‌ گروهی از کشورها نشست شورای حکام را ترک می‌کند.

اتحادیه اروپا در بیانیه خود از ایران به علت متوقف نساختن روند غنی‌سازی اورانیوم به شدت انتقاد کرد.

کد خبر 31326

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز