همشهری آنلاین: مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گردهمایی شورای حکام آژانس از ایران حمایت خواهد کرد

خبرگزاری رویترز از وین گزارش داد: رئیس دیده‌بان هسته‌ای سازمان‌ملل هفته جاری به کشورهای بدبین در شورای حکام این نهاد می‌گوید که باید به وعده‌ی شفاف‌سازی اتمی ایران مجال عمل داد و نباید آن را به عنوان یک ترفند برای وقت‌کشی، رد کرد.

توافقی که ایران در زمینه توضیح چشم‌انداز برنامه هسته‌ای خود با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عمل آورد، در یک گردهمایی شورای حکام ‪ ۳۵‬نفره این آژانس که روز دوشنبه آغاز می‌شود، به دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد.[متن کامل توافقنامه ایران و آژانس]

این برنامه که امکان پاسخگویی به پرسش‌ها را مورد به مورد و براساس یک جدول زمانی به ایران می‌دهد و در همان حال برنامه روبه توسعه‌ی غنی‌سازی اورانیوم این کشور را نیز که قطعنامه‌های سازمان ملل خواستار توقف آنند، سالم و مصون باقی می‌گذارد، خشم قدرت‌های غربی را موجب شده است.

برنامه‌ی فوق همچنین از طریق تضعیف حمایت اروپا و تقویت مقاومت روسیه در برابر تشدید تحریم‌های سازمان ملل، مقابله جویی آمریکا را در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران ناکام گذاشته است. به گفته دیپلمات‌ها، ایران با تهدید به قطع همکاری با آژانس در صورت تشدید فشارها، موفق شده است که تشدید تحریم‌ها را به تعویق اندازد.

محمد البرادعی مدیر کل اژانس بین‌المللی انرژی اتمی با وجود بحث و مناقشه با واشنگتن بر سر برنامه فوق و تحمل اعتراض سیاسی برخی از متحدان آمریکا در اتحادیه اروپا، گفت که به شورای حکام تاکید خواهد کرد که این توافق نه یک پسرفت که از یک گام مهم رو به جلو حکایت دارد.

براساس توافق یاد شده، در صورت رفع پرسش‌های باقیمانده، ایران از اجرای مطالبات سازمان ملل مبنی بر ضرورت فراهم ساختن امکان بازرسی‌های گسترده‌تر و یا تعلیق غنی‌سازی، معاف خواهد شد.

البرادعی گفت او پیش بینی می‌کند که با تبیین تمامی ابعاد برنامه یادشده در شورای حکام، حمایت گسترده‌ی این شورا را به دست خواهد آورد.

کد خبر 30986

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز