گروه سیاسی: دیپلمات‌های مستقر در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌انتقاد آمریکا از توافق تهران و آژانس درباره حل و فصل مسائل باقی‌مانده را اشتباه و غیرمفید خواندند.

بنابر خبری که فارس به نقل از خبرگزاری دپ‌آ منتشر کرد، یک دیپلمات حاضر در آژانس گفت: این اقدام آمریکا، پیش از آنکه مقامات این کشور از جزئیات این توافق آگاه باشند، به دور از صمیمیت و اشتباه است.

دیپلمات دیگری نیز تأکید کرد: اظهارات گریگوری شولتی، نماینده آمریکا در آژانس اتمی‌نشان می‌دهد که مبارزه‌ای عمدی برای طولانی کردن روند رسیدگی به پرونده ایران در جریان است.

همچنین به گزارش مهر به نقل از روزنامه فایننشال تایمز، یک دیپلمات غربی خاطر نشان کرد: تصمیم ایران برای افزایش همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌را باید به عنوان یک گام دلگرم کننده تلقی کرد.

گریگوری شولتی پس از پایان دور سوم مذاکرات ایران و آژانس در وین و در جمع خبرنگاران با محدود خواندن توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌گفته بود: همکاری ایران و آژانس که ناتمام و مشروط بوده، محدودیت‌هایی در مسیر انجام آن وجود داشته باشد و قول انجام آن در آینده داده شود، کافی نیست.

دنباله‌روی پاریس

از سوی دیگر به گزارش مهر، فرانسه نیز رویکردی شبیه نگاه ایالات متحده را در قبال مذاکرات هسته‌ای ایران و آژانس در پیش گرفت و سخنگوی وزارت امور خارجه‌ این کشور با اشاره به این توافق ادعا کرد:‌ اعتمادسازی فقط با اعطای اجازه ‌بازرسی‌ از تأسیسات هسته‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌احیا نمی‌شود.

دنیس سیمونو که در نشست هفتگی با خبرنگاران سخن می‌گفت با اشاره به اینکه پاریس مذاکرات ایران و آژانس را با دقت دنبال کرده است، گفت: ایران باید درک کند که اعتماد فقط با دادن اجازه بازرسی‌ها از سایت‌های هسته‌ای احیا نمی‌شود، بلکه این کشور باید همه فعالیت‌های هسته‌ای‌ را تعلیق کند و در غیر این صورت، جامعه‌ بین‌المللی گزینه‌ای جز حفظ رویکرد قاطعش از جمله امکان تصویب سومین قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل را پیش روی ندارد.

مفاد توافق ایران و آژانس

در همین حال رویترز با بیان این موضوع که واشنگتن مدعی است آژانس در مذاکره با ایران فریب خورده است، فهرستی از مسایل مهم مطرح شده در مذاکرات ایران و آژانس را منتشر کرد.

به گزارش ایسنا از جمله این موارد مطرح شده می‌توان به درخواست آژانس برای دسترسی به سایت‌های تولید سانتریفیوژ P2، موضوع ادعاها درباره وجود طرح‌های آزمایش‌های انفجاری با قدرت بالا، مقوله ادعا شده درباره واردات قطعات دستگاه‌های سانتریفیوژ از بازار سیاه، بحث‌ها درباره آزمایش‌های پلوتونیوم، منشا برخی ذرات اورانیوم بسیار غنی شده، دسترسی به تأسیسات و مقامات مورد نظر، احتمال وجود تأسیسات اعلام نشده و نظارت مؤثر و تضمین‌شده بر ساز‌وکارهای غنی‌سازی اشاره کرد.

ادامه ادعاهای مصر

در ادامه مواضع منفی اخیر وزیر امور خارجه مصر در قبال ایران، احمد ابوالغیط بار دیگر ایران را به تلاش برای سوءاستفاده از بحران‌های منطقه در راستای کمک به مواضع هسته‌ای خود در تقابل با غرب متهم کرد.

ابوالغیط در گفت‌وگو با روزنامه مصری الاخبار مدعی شد که ایران از مشکلات کشورهای عربی استفاده می‌کند تا بتواند از آنها برای دفاع از برنامه‌ هسته‌ای‌ خود در رویارویی با جهان غرب استفاده کند.

کد خبر 29760

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز