گروه سیاسی: در ادامه رایزنی‌های مقامات کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس کشورهای عضو مجمع همکاری اقتصادی آسیا- اقیانوس آرام (اپک) درباره برنامه هسته‌ای ایران

و پس از آنکه پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در دیدار با جورج بوش خواستار پیداکردن راه‌حلی برای راضی‌ نگه داشتن ایران و جامعه بین‌الملل در مسیر مناقشات هسته‌ای موجود شد، شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در دیدار با رئیس‌جمهوری آمریکا ضمن همراهی با موضع بوش، خواستار توقف فعالیت‌های هسته‌ای ایران شد.

این موضع‌ ژاپن در شرایطی مطرح می‌شود که قرار است روز دوشنبه 18 شهریور نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین که یکی از مهم‌ترین دستورکارهای آن بررسی موافقت‌نامه ایران و آژانس برای حل و فصل مسائل باقی‌مانده است، برگزار شود.

پیش از برگزاری این نشست بسیاری از دیپلمات‌های حاضر در وین از این توافق ابراز خرسندی کرده‌اند و حتی دبیرکل آژانس در آخرین اظهارنظر خود، از آمریکا و متحدان آن که به شدت وی را به دلیل همکاری با ایران در مسیر برطرف‌شدن شبهات گذشته که رفع آنها همواره مورد تأکید جامعه بین‌المللی بوده، مورد حمله قرار داده بودند، انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از یک مقام دولت ژاپن، جورج بوش و شینزو آبه پس از آنکه نگرانی خود را از برنامه‌ هسته‌ای ایران ابراز داشتند، از جامعه‌ بین‌المللی خواستند در جهت توقف فعالیت‌های هسته‌ای ایران به اقدامی هماهنگ دست بزنند.

واکنش آمریکا به سخنان البرادعی

اما وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به سخنان 2روز پیش دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که واشنگتن را به آماده شدن برای حمله نظامی به ایران متهم کرده بود، اعلام کرد که آمریکا هیچ برنامه‌ای برای حمله به ایران ندارد و در اندیشه انجام این کار نیز نیست.

به گزارش مهر، تام کیسی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران اعلام کرد: خبرهای منتشرشده مبنی بر آمادگی آمریکا برای حمله به ایران صحت نداشته و آمریکا برنامه‌ای برای این کار در دست اجرا ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین مدعی شد: در حال مذاکره با همپیمانان خود در سایر نقاط جهان هستیم تا پاسخی مناسب به حمایت ایران از گروه‌های تروریستی بدهیم.

دستورکار اتحادیه اروپا

به گزارش ایسنا،‌ برنامه‌ هسته‌ای ایران بر خلاف همیشه از اهمیت کمتری در دستور کار اتحادیه اروپا برخوردار بود، به طوری که در جلسه‌ دو روزه وزرای خارجه این اتحادیه که در این هفته برگزار شد هیچ اشاره‌ای به این برنامه نشد.

به گزارش رویترز، یک دیپلمات اتحادیه اروپا گفت: بررسی مسئله هسته‌ای ایران در حال حاضر به تاخیر افتاده است.

کد خبر 30932

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز