سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۹:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایندگان جنبش عدم تعهد با انتشار بیانیه‌ای در دومین روز نشست شورای حکام در وین، از همکاری‌های ایران با آژانس استقبال کردند.

به گزارش ایرنا، در این بیانیه که از سوی سفیر کوبا به عنوان رییس نم قرائت شد، آمده است: جنبش عدم تعهد از تلاشهای انجام شده توسط ایران و دبیرخانه آژانس برای دستیابی به حل مسایل باقیمانده استقبال می‌کند.

این بیانیه همچنین نتایج این تلاش‌ها را که منجر به "برنامه کار" و تفاهم‌نامه جمهوری اسلامی ایران و آژانس شده، مورد توجه قرار داده است.

عدم تعهد همچنین تصریح کرده‌است که برنامه کار همانگونه که البرادعی در گزارش خود اشاره کرده، "یک گام مهم به جلو" است و آن را تسهیل‌کننده مذاکرات بین ایران و طرف‌های مقابل برای دستیابی به حل مسالمت‌آمیز موضوع هسته‌ای ایران توصیف کرده‌است.

نم در ادامه خواستار توجه به‌ارزیابی مدیرکل آژانس مبنی بر اینکه تمامی مواد اعلام شده هسته‌ای توسط ایران مورد حسابرسی قرار گرفته، شده‌است.

این بیانیه همچنین افزوده است که فرآیند تدوین یک نتیجه‌گیری در خصوص عدم وجود مواد و فعالیت‌های اعلام نشده هسته‌ای در ایران، فرآیندی جاری و زمانبر است.

تاکید نم بر استقلال آژانس و خاتمه فشارهای سیاسی بر این نهاد

نم در این بیانیه تاکید کرده است که آژانس بایستی در چارچوب شرح وظایف مبتنی بر وضعیت حقوقی این نهاد، به فعالیت خود برای حل و فصل مسایل باقیمانده هسته‌ای ایران ادامه دهد و از ایران نیز خواسته شده است که برای پیشبرد اعتماد و دستیابی به راه حلی صلح آمیز، با فوریت به همکاری فعال و کامل با آژانس در چارچوب شرح وظایف این نهاد ادامه دهد.

سفرای عدم تعهد، اعتماد کامل خود را به بیطرفی و کار حرفه‌ای دبیرخانه آژانس و مدیرکل این نهاد اعلام کرده و بر این اساس اعمال فشارهای سیاسی و مداخله در فعالیتهای آژانس بویژه در فرآیند راستی آزمایی که کارآیی آژانس را به مخاطره می‌اندازد، محکوم کرده اند.

نم تصریح کرده است که در این زمینه، به ویژه حمایت کامل خود را از گام‌های اخیر که توسط مدیرکل به‌منظور حل موضوعات باقیمانده برداشته شده است، ابراز می‌دارد.

تاکید نم بر دیپلماسی و پرهیز از مقابله

سفرای نم همچنین اعتقاد قوی خود را به این مسئله مورد تاکید قرار داده‌اند که دیپلماسی و گفت وگو از طریق روشهای مسالمت‌جویانه برای یافتن راه حل پایدار برای مسایل هسته‌ای ایران بایستی ادامه یابد.

این بیانیه افزوده است: تنها راه در این زمینه نیز ازسرگیری مذاکرات بدون هیچگونه پیش شرط و ارتقای همکاری با مشارکت تمامی طرفهای لازم برای پیشبرد اعتماد بین‌المللی با هدف تسهیل کار آژانس به‌منظور حل و فصل مسایل معلقه می‌باشد.

نم در ادامه طرف‌های ذیربط در بحث هسته‌ای ایران را به مشارکت مثبت در این زمینه ترغیب کرده و از تمامی طرفها خواسته است که از اقدامهایی که فرآیند سازنده اخیر بین ایران و آژانس را به خطر می‌اندازد، پرهیز کنند.

تاکید نم بر تمایز بین فعالیت‌های داوطلبانه و وظایف قانونی

این بیانیه همچنین با تمایز بنیادین بین وظایف قانونی کشورها مرتبط با توافقات پادمانی آنها و هرگونه اقدام داوطلبانه اعتمادسازی که به منظور حل مشکلات اتخاذ می‌شود، افزوده است که اینگونه اقدامات داوطلبانه وظایف حقوقی پادمانی نیستند.

نم درادامه این بیانیه باتاکید بر ایجاد مناطق عاری از تسلیحات هسته‌ای به عنوان یک گام مثبت برای نیل به هدف خلع سلاح جهانی و در انطباق با قطعنامه‌های مربوطه مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل متحد، بر حمایت از ایجاد یک منطقه عاری از تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه تاکید کرده است.

نم خواستار پیوستن اسراییل به ‪ NPT‬شد

این بیانیه تا ایجاد چنین منطقه‌ای، از اسراییل خواسته‌است که به ‪NPT‬ پیوسته و تمامی تاسیسات هسته‌ای خود را بسرعت تحت پادمان جامع قرار دهد.

این بیانیه همچنین عدم حمله به فعالیتهای صلح آمیز هسته‌ای را مورد تاکید قرار داده و افزوده است: حمله یا تهدید به حمله علیه تاسیسات عملیاتی شده یا در دست ساخت هسته‌ای، خطر بزرگی را متوجه بشریت ساخته و نقض فاحش حقوق بین‌الملل، اصول و اهداف منشور ملل متحد و مقررات آژانس به شمار می‌آید.

کد خبر 31219

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز