همشهری آنلاین: پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل قصد دارند امروز در واشنگتن به رایزنی‌های خود درباره قطعنامه احتمالی جدید علیه برنامه هسته‌ای ایران ادامه دهند.

شبکه خبری او.آر.اف اتریش گزارش داد، آمریکا بر اعمال تحریم‌های شدیدتر اصرار دارد و انگلیس و فرانسه نیز از این کشور حمایت می‌کنند. اما دیگر کشورهای اتحادیه اروپا چنین نگاهی ندارند. روسیه و چین نیز مخالف تشدید تحریم‌ها هستند.
یوهانس رایسنر، محقق سیاسی آلمانی از بنیاد برلینی علوم و سیاست در این باره که حال چه اتفاق دیگری در مناقشه هسته‌ای با ایران رخ خواهد داد؟ می‌گوید: خروجی ملاقات امروز در واشنگتن – دستکم در سطح سفیران – به سختی ممکن است به نتیجه‌ای منجر شود. ایران تاکنون درخواست سازمان ملل برای توقف برنامه غنی‌سازی اورانیوم را نادیده گرفته و برنامه هسته‌ای خود را پیش برده است. از سوی دیگر پنج عضو دایم شورای امنیت در این مناقشه فاصله زیادی تا رسیدن به اتحاد دارند.

ائتلاف شکننده
این کارشناس آلمانی مسایل ایران معتقد است: فشار آمریکا بر دوستان خود برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران افزایش خواهد یافت. این تحریم‌ها همان‌طور که فرانسه نیز حامی آن است ممکن است خارج از چارچوب شورای امنیت پیگیری شود.

سختگیری فرانسه
در همین حال فرانسه به گونه‌ای رفتار کرده است که گویا آمادگی دارد در مسیر سختگیری علیه ایران با آمریکا همراهی کند. پاریس از شرکای اروپایی‌اش خواسته است تا خارج از چارچوب سازمان ملل به اقدام تحریمی علیه ایران بپردازند. این کشور قصد دارد به شرکت‌های تجاری اروپایی توصیه کند که قرارداد جدیدی با ایران منعقد نکنند.

اظهارات «غیرسازنده» کوشنر
کوشنر برای آنکه فرانسه را متحد آمریکا جلوه دهد، امکان اقدام نظامی علیه ایران را منتفی ندانسته است. رایسنر می‌گوید: این غیرسازنده بود و حتی می‌تواند بر همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاثیرگذار باشد. اگر چنین اتفاقی بیفتد واقعا در وضع بدی گرفتار خواهیم آمد. این گونه سخنان حتی می‌تواند باعث به بن‌بست رسیدن مذاکرات شود.

توافق آژانس
به گفته وی، محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قصد دارد به هر طریق ممکن از وقوع چنین احتمالی جلوگیری کند. وی قصد دارد ظرف سه ماه به همه مسایل باقی‌مانده در برنامه هسته‌ای ایران پاسخ دهد. اما آمریکا چنین توافقی را رد کرده است.
رایسنر می‌گوید: به اعتقاد من، البرادعی یک گام دیگر به پیش رفته است. طبعا به نفع ایرانی‌هاست که زمان به دست بیاورند، اما باید واقعا دید بعد از این مدت زمان می‌خواهیم چه کنیم؟ آیا واقعا قصدمان فقط مذاکره است یا می‌خواهیم از تقابل جلوگیری کنیم؟

کد خبر 31987

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز