همشهری آنلاین: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: معتقد نیستم هیچ کشوری در منطقه دنبال سلاح هسته‌ای باشد، مگر این که به کلی دیوانه شده باشد.

محمد البرادعی در گفت‌وگویی با نشریه اتریشی پروفیل که متن کامل آن امروز دوشنبه 5 شهریور منتشر شد، در پاسخ به این سوال که آیا کشورهای هسته‌ای غربی مشروعیت خود را برای این که به ایران بگویند چه چیزی را می‌تواند داشته باشد و چه چیزی را نمی‌تواند، به بازی نگرفته‌اند؟ گفت: طبیعتا غرب حق دارد بگوید ایران باید نیات هسته‌ای خود را آشکار کند.

 اما راه حل مشکل، فقط زمانی حاصل می‌شود که صرفا دنبال نشانه‌های بیماری نباشیم. در غیر این صورت این خطر وجود دارد که اوضاع خاورمیانه بدتر شود. در این منطقه آشفتگی غیرقابل باوری حاکم است.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره قصد آمریکا برای قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی، با پرسیدن این سوال که «آیا کسی به دنبال رویارویی است تا گزینه تغییر رژیم را دنبال کند؟» گفت: اگر چنین است پس باید مذاکرات را فراموش کرد و نباید شگفت زده شد اگر طرف دیگر در پی تلافی باشد.

البرادعی ادامه داد: گزینه دیگر این است. حتی اگر من از این رژیم خوشم نیاید، باید با نمایندگانش صحبت کنم. بدین ترتیب گزینه‌های جایگزین چنین است: دیالوگ یا انزوا. من در چنین شرایطی همواره خواهان دیالوگ هستم تا بتوان راه حلی بلندمدت را یافت.

مدیرکل آژانس در پاسخ به این سوال که تاکنون این تلقی ایجاد نشده است که مذاکره با تهران دستاورد چندانی داشته باشد، گفت: ما باید این اطمینان را بدهیم که ایران نیات هسته‌ای‌اش را فاش کرده است. در این زمینه پیشرفت‌هایی حاصل شده است. ایرانی‌ها برای اولین بار با ما همکاری کرده و به ما طرح کاری را ارایه داده‌اند. ما اکنون باید همه چیز را درباره افسانه آفرینش برنامه هسته‌ای آنها دریابیم.

وی بدون اشاره به سابقه همکاری‌های گسترده ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد: این اولین پیشرفت پس از چند سال است. اکنون من باید منتظر باشم و ببینم که آیا این همکاری به واقع جدی هست یا خیر.

البرادعی با تاکید بر این که «با این حال ما خواهان محدودسازی بلندپروازی‌های هسته‌ای هستیم» افزود: این را باید دست در دست هم و دیالوگ امنیتی جامع میان ایران و کشورهای همسایه‌اش و همچنین اسراییل و آمریکا پیش ببریم. چنین دیالوگ امنیتی در حال حاضر با کره شمالی انجام می‌شود. در مذاکرات شش جانبه مساله فقط برنامه هسته‌ای کره شمالی نیست، بلکه موضوع ایجاد ثبات در وضع امنیتی این کشور است.

 این همان چیزی است که در خاورمیانه وجود ندارد. پیشنهادی اروپایی وجود دارد که آمریکا و روسیه هم در آنها شریکند و به ایران ارایه شده است، اما متاسفانه هنوز هیچ مذاکره‌ای را شاهد نیستیم.

مدیرکل آژانس در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر این که هر چه بیشتر ایران منزوی شود، تندروی‌ها قوت می‌گیرد، گفت: شورای امنیت سازمان ملل بر ایران فشار وارد می‌آورد، زیرا این کشور از تعلیق غنی‌سازی اورانیوم سرباز زده است. اما به عقیده من باید اقداماتی را در موازات این امر و در جهت مذاکرات مستقیم انجام داد. صرف تحریم بدون مذاکرات باعث نمی‌شود راه حلی برای مشکل یافت شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این خطر وجود دارد که نیات ایران به رقابت تسلیحاتی در منطقه منجر شود؟ گفت: من قویا در این باره تردید دارم، اگر نگویم آن را منتفی می‌دانم. کشورهایی می‌خواهند سلاح هسته‌ای داشته باشند که فکر می‌کنند ارزش بیشتری در جامعه بین‌المللی کسب خواهند کرد. هر کسی می‌داند که سلاح هسته‌ای مشکل خاورمیانه را نمی‌تواند حل کند.

کد خبر 29977

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز