همشهری آنلاین: معاون امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی در واکنش به گزارش جدید محمد البرادعی مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: آژانس در این گزارش بار دیگر صحت اظهارات جمهوری اسلامی ایران را تأیید کرد.

دکتر محمد سعیدی در گفتگوی اختصاصی با ایرنا افزود: این گزارش به تمامی اتهامات بی‌اساس آمریکا در زمینه فعالیت‌های جداسازی و بازفراوری پلوتونیوم در مورد ایران پایان داد.

سعیدی تصریح کرد: آمریکایی‌ها، در دوره‌ای با ادعای اینکه ایران فعالیت‌های جداسازی و بازفراوری پلوتونیوم انجام داده است، نسبت به فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، دنیا را فریب دادند و به گمراهی و بیراهه کشاندند.

عضو تیم مذاکره ‌کننده هسته‌ای ایران تصریح کرد: اما امروز، آژانس بین المللی انرژی اتمی با ارزیابی قطعی خود نسبت به حل و فصل موضوع پلوتونیوم در ایران، به مهمترین ادعای آمریکایی‌ها پاسخ منفی داد و خط بطلانی بر ادعاهای آنها کشید.

سعیدی که دقایقی پس از انتشار گزارش البرادعی با خبرنگار ایرنا سخن می‌گفت، اظهار داشت: از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ‌دلیل برخورد حرفه‌ای با این موضوع، قدردانی می‌کنیم و امیدواریم این مسیر همچنان ادامه یابد.

این ‌مقام ارشد سازمان انرژی اتمی ایران تأکید کرد: سایر مسایل باقیمانده در موضوع هسته‌ای ایران نیز در یک زمانبندی منطقی و مسیر معقول که بازگشت به میز مذاکره و حل و فصل موضوعات از طریق مذاکره خواهد بود، قطعا به نتیجه روشن و قابل قبولی خواهد رسید.

سعیدی همچنین گفت: گزارش البرادعی حاوی نکات مهمی از موضوع هسته‌ای ایران است که یکی از آنها، مسئله پیشرفت چشمگیر در حل و فصل مسایل باقیمانده میان ایران و آژانس می‌باشد که تاکنون بی‌سابقه بوده‌است.

عضو تیم مذاکره‌‌کننده هسته‌ای ایران اضافه کرد: تنظیم موفقیت‌آمیز مدالیته (چارچوب) نحوه حل و فصل مسایل باقیمانده که در آن وظایف ایران و آژانس برای حل مسایل به روشنی تعریف شده، از اتفاقات مهم دو ماه گذشته است که در همکاری بین ایران و آژانس رخ داده‌است.

معاون امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی ایران تأکید کرد: بی‌تردید، توافق به عمل آمده میان ایران و آژانس برای همه طرف‌ها راهگشا خواهد بود.

سعیدی اظهار داشت: در این گزارش به آخرین وضعیت فعالیت‌های هسته‌ای ایران در نطنز و نیز بازدید موفقیت‌آمیز بازرسان آژانس از پروژه تحقیقاتی آب سنگین اراک اشاره شده که نشان‌دهنده آن است که همه این فعالیت تحت نظارت آژانس بوده و بازرسی‌های عادی بازرسان در حال انجام است.

عضو تیم مذاکره‌‌کننده هسته‌ای ایران تصریح کرد: سایر مسایل مطرح شده در گزارش، جنبه تکراری و مرور مجدد موضوعات گذشته است که اهمیت چندانی ندارد.

مقامات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پی ارایه ایده دکتر علی لاریجانی مسئول مذاکرات هسته‌ای ایران مبنی بر حل و فصل مسایل باقیمانده، از 20 تیرماه مذاکراتی را آغاز کردند که سرانجام پس از سه دور مذاکرات در تهران و وین، در ‪ ۳۰‬مرداد (‪ ۲۱‬اگوست) توانستند مدالیته ( چارچوب ) نحوه حل و فصل مسایل باقیمانده را طراحی و تدوین کنند.

در توافقنامه بین ایران و آژانس، علاوه بر بیان موضوعات باقیمانده و نیز نحوه حل و فصل آنها، اقدامات متقابل ایران و آژانس نیز برای حل آنها مشخص شده است.

بازرسی موفقیت آمیز از پروژه تحقیقاتی آب سنگین اراک، موافقت با تعیین پنج بازرس بیشتر، صدور ویزای یکساله بدون محدودیت برای ‪ ۱۴‬بازرس و کارمند آژانس، بسته شدن پرونده موضوع پلوتونیوم و اعلام حل این مسئله از سوی آژانس از مهم‌ترین نکات این توافقنامه است.

همچنین براساس این توافقنامه گفتگوهایی میان ایران و آژانس برای تعیین رویکردی پادمانی برای تاسیسات غنی‌سازی نطنز مطابق موافقتنامه جامع پادمان انجام شد و رویکرد پادمانی و پیوست مربوط در نشست‌های فنی بین آژانس و سازمان انرژی اتمی ایران از ششم تا هشتم آگوست (‪ ۱۵‬تا ‪۱۷‬ مرداد) مورد بحث قرار گرفت.

قرار است گفت و گوهای بیشتر با هدف نهایی کردن پیوست تاسیسات نطنز تا پایان سپتامبر ۲۰۰۷(‬هشتم مهرماه) انجام شود.

مسئله سانتریفیوژهای پی یک و پی دو ، منبع آلودگی‌های پیدا شده در دانشکده فنی تهران، مسئله اورانیوم فلزی، مسئله پلونیوم ‪ ۲۱۰‬و مسئله معدن گچین از دیگر موضوعاتی است که بر اساس توافقنامه ایران و آژانس قرار است یکی پس از دیگری حل و فصل شود.

کد خبر 30160

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز