گروه سیاسی: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از گذشت دو روز از مذاکرات نمایندگان این نهاد بین‌المللی با مقامات ایران، مفاد توافق خود با تهران را اعلام کرد.

به گزارش سایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌هیأت مذاکره کننده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌به ایران در نکات زیر با تهران به توافق رسید:

- معرفی بازرسان جدید آژانس در ایران
- بازدید بازرسان آژانس از تأسیسات آب سنگین اراک در انتهای ماه جاری میلادی
- نهایی کردن رویکرد پادمان‌های‌ آژانس به تأسیسات نطنز تا اوایل ماه آگوست (10 مرداد)
- همکاری برای حل مسائل باقی مانده درباره آزمایش‌های قبلی پلوتونیوم در ایران
- همکاری ایران و آژانس برای شفاف سازی در مسائل مرتبط با موضوع برنامه غنی سازی ایران از جمله درباره آلودگی‌های مربوط به اورانیوم که در برخی تجهیزات مشاهده شده بود و همچنین مطالعات مربوط به پروژه‌های خاص.

تیم اعزامی‌آژانس چهارشنبه، 20 تیر به سرپرستی اولی‌هاینونن، معاون البرادعی به ایران آمد و پس از 2 روز مذاکره با مقام‌های ایرانی، روز جمعه، 22 تیر تهران را ترک کرد.

تعویق قطعنامه سوم

در همین حال خبرگزاری آلمان گزارش داد: مذاکرات ایران و آژانس و توافق‌های صورت گرفته در جریان این مذاکرات، سومین قطعنامه علیه ایران را که انتظار می‌رود شامل تحریم‌های سخت‌تر باشد، به تعویق می‌اندازد.

به گزارش ایسنا خبرگزاری آلمان آورده است: ناظران معتقدند که هر دو طرف تلاش می‌کنند تا مصالحه‌هایی را انجام دهند. غرب می‌کوشد خواسته‌هایش را تعدیل کند و ایران غنی سازی را به آهستگی انجام دهد. اما به شرط آنکه ایران همکاری با آژانس را افزایش دهد و به بازرسان اجازه‌ دسترسی نامحدود و کنترل تأسیسات هسته‌ای را اعطا کند.

کد خبر 26628

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز