همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: اکثریت کشورهای اروپایی از صدور قطعنامه جدید علیه ایران حمایت نمی‌کنند و خواستار مذاکره با ایران هستند.

به گزارش مهر، محمد علی حسینی سخنگوی وزارت خارجه صبح امروز(یکشنبه 3 تیر) در نشست خبری خود با خبرنگاران به پرسش های آنان پیرامون درزمینه های مختلف ازجمله موضوع هسته ای ایران، اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی وانگلیس، سفر نخست وزیر لیبی به ایران ومذاکرات لاریجانی وسولانا پاسخ داد.

قطعنامه جدید علیه ایران

حسینی در پاسخ به سئوالی در مورد صدور قطعنامه جدید علیه ایران گفت: تمام تلاشمان این است که قطعنامه بعدی صادر نشود و روند تقابل وصدور قطعنامه ها با مذاکرات منطقی متوقف شود، احساس ما این است که در حال حاضر اکثریت  کشورهای اروپایی از روند تقابل و صدور قطعنامه حمایت نمی کنند و خواهان گفتگو با ایران هستند.

همراهی همیشگی انگلیس با آمریکا علیه جمهوری اسلامی

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه به مواضع خصمانه انگلیس علیه کشورمان اشاره کرد و گفت:انگلیس همواره در پیروی از آمریکا، تلاش داشته است که قطعنامه هایی که علیه ایران صادر می شود، از شدت بیشتری برخوردار باشد و اگر آمریکایی ها خواسته اند که خارج از قطعنامه ها فشاری به ایران بیاورند، انگلیس هم با روند همراهی می کند، البته رویه و رویکرد اکثریت کشورهای اروپایی احیاء روند مذاکرات منطقی با ایران است.

وی  در مورد پاسخ ایران به اقدام ملکه انگلیس در اعطای لقب شوالیه به نویسنده مرتد کتاب آیات شیطانی، گفت: این اقدام، مصداق بارزی از اسلام سیتزی است و جمهوری اسلامی ایران مواضعی روشن و یکپارچه در خصوص دارد و مسئولین مختلف کشور، واکنش های مناسبی به این موضوع نشان دادند.

آخرین نتایج مذاکرات لاریجانی-سولانا

وی در مورد آخرین دور گفتگوهای لاریجانی و سولانا گفت: مذاکرات لاریجانی و البرادعی منوط به نتایج و دیدار سولانا و لاریجانی شده و در صورت این توافق، ایران آماده است طی چند هفته تا دو ماه همه مسائل باقی مانده با آژانس را حل و فصل کند.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد ادامه گفتگوها و تعیین زمان ومکان این مذاکرات نیز گفت: در حال جمع‌بندی نهایی هستیم و البته درخواست جدیدی برای ادامه این مذاکرات از سوی مقامات عراقی دریافت کرده ایم.

حسینی با مثبت ارزیابی کردن مواضع اخیر البرادعی گفت: مواضع البرادعی مبتنی بر درک واقعیات فعالیت‌های هسته‌ای ایران بود.

وزیر خارجه مصر واقعیات منطقه را درک کند

حسینی همچنین با اظهار تعجب و تاسف از اظهارات اخیر وزیر امور خارجه مصر، وی را به درک واقعیات منطقه دعوت کرد و اظهار داشت: از همان اول که میثاق مکه اتفاق اقتاد  ومذاکرات فتح و حماس به نتیجه رسید، سیاست رسمی ایران حمایت از تشکیل دولت وحدت ملی و تشویق همگان به حمایت از این دولت بود، اما آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه این کشور تحریم اعمال کردند، پیش بینی جمهوری اسلامی ایران این بود که ادامه این روند باعث ایجاد تشنج در فلسطین می شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: جای تاسف دارد که نقش مستقیم برخی کشورهای غربی و آمریکا و رژیم صهیونیستی در ایجاد درگیری های فلسطین مغفول برخی کشورهای عربی قرار می گیرد در حالی که ایران مسئولانه ترین مواضع را در این خصوص داشت.

اجلاس خزر موفقیت‌آمیز بود

سخنگوی وزارت خارجه اجلاس خزر را موفقیت آمیز توصیف کرد و اظهار داشت: مهم‌ترین محور این اجلاس زمینه سازی برای اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر بود که مورد اجماع هر 5 کشور قرار گرفت.[در همین ارتباط]

خزایی به جای ظریف

حسینی همچنین از جایگزینی خزائی به جای ظریف در منصب نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد خبر داد.[در همین ارتباط]

کارشکنی آمریکایی‌ها در حل موضوع دیپمات‌های ربوده شده ایرانی

حسینی در مورد آخرین پیگیری‌ها از سرنوشت دیپلمات های ربوده شده ایرانی در اربیل، گفت:قرار بود دیروز با هماهنگی صلیب سرخ با طرف آمریکایی، خانواده این عزیزان در بغداد با آنها ملاقات کنند که آمریکایی ها با لغو این قرار خواستار ده روز فرصت شدند که این نشانه کارشکنی آمریکایی ها در این موضوع است.

سفر شاه عربستان به ایران

وی همچنین از دعوت رسمی ایران از شاه عربستان برای سفر به ایران خبر داد اما گفت: زمان این سفر هنوز قطعی نیست.[در همین ارتباط]

کد خبر 25002

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز