چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۹:۱۷
۰ نفر

گروه سیاسی: بررسی فعالیت‌های هسته‌ای ایران بر اساس آخرین گزارش محمد البرادعی، دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی در دستور کار نشست فصلی شورای حکام آژانس قرار گرفت که در نشست صبح چهارشنبه، تلاش‌های آمریکا و برخی کشورهای غربی در قالب گزارش کمیته تقویت بازرسی های آژانس مبنی بر افزایش میزان بازرسی‌ها بی‌نتیجه ماند.

به گزارش واحد مرکزی خبر از وین، این گزارش که پس از 2 سال مورد بررسی قرارگرفته بود، به علت مخالفت کشورهای مختلف از جمله ایران ، نتوانست به جمع بندی و حصول توافق اعضا برسد.

نماینده‌ ایران در آژانس گفت: تا زمانی که رژیم صهیونیستی به خواست جامعه جهانی برای پیوستن به ان.پی.تی اقدام نکند، ایران نیز از پذیرش اجرای نظارت و تعهدات حقوقی بیشتر خودداری می‌کند.

ایسنا گزارش داد: علی اصغر سلطانیه بعد از پایان نشست صبح شورای حکام در جمع خبرنگاران با اشاره به اظهاراتش در نشست دیروز صبح شورای حکام درباره‌ کمیته مذکور گفت: مادامی که کشورهای دارنده‌ سلاح هسته‌ای به تعهدات خود مطابق ماده 6 ان‌پی‌تی عمل نکنند و رژیم صهیونیستی به خواسته‌ جامعه‌ جهانی بی‌توجه است و به ان.پی.تی نمی‌پیوندد و تاسیسات خود را تحت نظارت کامل بازرسان آژانس قرار نمی‌دهد، ایران نیز تعهدات حقوقی بیشتری را نمی‌پذیرد.

وی با اشاره به بررسی گزارش مربوط به کمیته‌ تقویت سیستم بازرسی‌های آژانس که پس از دو سال این کمیته باز هم موفق به جمع بندی نشد، گفت: آمریکا و برخی کشورهای غربی در تصویب گزارش تقویت بازرسی‌های آژانس به نتیجه نرسیدند. این کمیته را آمریکا و برخی کشورهای غربی برای تقویت بازرسی‌ها پیشنهاد کرده بودند که مورد اجماع اعضا قرار نگرفت.

وی گفت: این پیشنهاد، الزامات حقوقی خارج از چارچوبی را برای کشورها ایجاد می‌کند و با توجه به ارائه اسناد و مدارک با آن موافقت نشد.

در خبری که ایرنا آنرا منتشر کرد، سلطانیه همچنین تصریح نمود: آژانس دیده بان هسته‌ای سازمان ملل نیست، بلکه تنها دلیل ایجاد آن جنبه‌های فنی و نیز ارتقای فعالیتهای صلح آمیز هسته‌ای در کشورها است.

وی افزود: من در سخنرانی خود در این نشست بر این موضع تاکید کردم.

اجتناب از تصمیم‌گیری شتابزده

سفیران کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها موسوم به گروه نم در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز با انتشار بیانیه‌ای طرف‌های درگیر در پرونده هسته‌ای ایران را به پرهیز از تصمیم‌گیری شتابزده فراخواندند.

در این بیانیه که از سوی سفیر کوبا به نمایندگی از اعضای این گروه در نشست شورای حکام قرائت شد، آمده‌است: نم، کشورهای درگیر را به اجتناب از تصمیم‌گیری شتاب‌زده فرامی‌خواند و تاکید دارد که از میان مذاکرات، زمینه‌های کلی بدون هیچگونه پیش‌شرطی برای رسیدن به یک راه حل قابل قبول چندجانبه و صلح آمیز بوجود می‌آید.

ادعاهای نماینده آمریکا

در همین حال، سفیر آمریکا در آژانس در جلسه شورای حکام مربوط به برنامه هسته‌ای ایران ادعا کرد که گزارش اخیر محمد البرادعی درباره برنامه هسته‌ای ایران، نشانگر قصور ایران در قبال قطعنامه‌های شورای حکام و شورای امنیت بوده است. 

گریگوری شولتی افزود: ایران همکاریهای خود با آژانس را کاهش داده و از دسترسی بازرسان آژانس و ارائه اطلاعات درباره تاسیسات اراک خودداری کرد.

ادامه بررسی فعالیت‌های ایران

اما روز چهارشنبه به دلیل تعدد اظهار نظر کشورهای عضو شورای حکام به ویژه عدم تعهد درباره برنامه هسته‌ای ایران، ادامه‌ بحث به پنجشنبه موکول شد. قرار است پنجشنبه ایران، ونزوئلا، زلاندنو و اندونزی بیانیه‌هایشان را در این ارتباط قرائت کنند.

تکذیب نصب 8000 سانتریفیوژ

در همین حال، آژانس بین المللی انرژی اتمی دستیابی ایران به 8000 دستگاه سانتریفیوژ تا ماه دسامبر (آذرماه) را تایید نکرد.

کد خبر 24285

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز