گروه سیاسی: خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات‌های ‌اروپایی و آمریکایی گزارش داد: متحدین کلیدی آمریکا بحث درباره‌ موضوع غنی‌سازی محدود اورانیوم در ایران را آغاز کرده‌اند و این موضعی است که آنها را در تضاد با واشنگتن قرار خواهد داد.

این خبرگزاری به نقل از مقامات یاد شده افزود: این بررسی‌ها که از سوی تصمیم‌گیران سیاسی انگلیس، فرانسه و آلمان انجام می‌گیرد مقدماتی است و هیچ نتیجه‌ای از آن گرفته نشده است.

مقامات یاد شده در ادامه گفتند که آلمان حامی این مساله است، فرانسه با آن مخالف است و انگلیس خود را درگیر نمی‌کند و محافظه‌کاری نشان می‌دهد.

این گزارش که ایسنا آن را منتشر کرد، حاکی است: در حالی که آمریکا همچنان اصرار دارد هرگونه تعلیق غنی سازی از سوی ایران باید کامل باشد، چنین ملاحظاتی می‌تواند مانعی مهم در مقابل تلاش‌های آمریکا در مسیر برخورد با ایران قلمداد شود.

پیش‌نویس قطعنامه جدید تحریم‌

در همین حال، خبرگزاری انگلیسی رویترز گزارش داد: بر اساس پیشنهادات غیر رسمی انگلیس برای تدوین پیش‌نویس قطعنامه‌ جدید تحریم‌ها بر ضد ایران در شورای امنیت، هواپیماها و کشتی‌های ایرانی از حق فرود و ترانزیت محروم می‌شوند و سرمایه‌های دو بانک ایرانی دیگر نیز مسدود می‌شود.

این خبرگزاری با ادعای دستیابی به متن این  پیش نویس محرمانه افزود: این پیشنهاد انگلیس مسدود کردن مالی موسسات مالی نظیر بانک ملی و بانک صادرات ایران را مطرح و بر ممنوعیت سفر مقامات عالی رتبه‌ وزارت دفاع، وزارت اطلاعات، شورای عالی امنیت ملی و گسترش محدودیت‌های سفر برای شخصیت‌های سیاسی و خانواده‌هایشان تأکید می‌کند. 

مقامات آمریکایی و اروپایی تاکید دارند که هدف از این پیشنهادات، تاثیرگذاری بر بازار نفت نیست.

انگلیس همچنین در این پیش‌نویس مورخ 14 ژوئن پیشنهاد کرده است توافقات تسلیحاتی جدید با ایران، سفر بین‌المللی مقامات امنیتی ایران و ادامه‌ کار روسیه در بوشهر ممنوع شود.

مقامات آمریکایی و اروپایی از مذاکره درباره‌ جزئیات پیش‌نویس پیشنهادی  انگلیس خودداری کردند اما شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ آمریکا گفت: شکست ایران در همکاری با نظام بین‌الملل صحبت از تحریم‌های جدید را اجباری کرد.

کد خبر 24971

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز