گروه سیاسی: بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کردند: ایران تزریق گاز اورانیوم به بیش از ‌‌١٣٠٠ دستگاه سانتریفیوژ برای غنی سازی را آغازکرده‌است.

بنا به اعلام بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران در تاسیسات نطنز ‌‌٨ آبشار ‌‌١٦٤تایی ازسانتریفیوژها را که در مجموع ‌‌١٣١٢ دستگاه می‌شوند، فعال کرده است.

اولی هاینونن، رییس پادمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نامه‌ای به علی اصغر سلطانیه، نماینده‌ ایران درآژانس تایید کرد که تهران در دو ماه گذشته ظرفیت خود را برای غنی سازی اورانیوم 2 برابر کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، در نامه هاینونن، معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مقامهای ایرانی که یک نسخه از آن در اختیار روزنامه واشنگتن پست قرار گرفته، ادعا شده است: تهران ازسطحی از دانش فناوری هسته ای که آمریکا از آن نگران است و همچنین تواناییهایی که رئیس جمهور ایران اخیرا اعلام کرده، دور است.

در همین حال یکی از ناظران آژانس اظهار داشت: غنی سازی در واقع آغاز نشده است و سانتریفیوژها تنها در فشار پایین فعال شده‌اند.

درنامه‌ رییس پادمان ‌آژانس تایید شده که اطلاعات درباره‌ سایت نطنز در جریان بازرسی‌های ‌‌١٥ تا ‌‌١٦ آوریل بازرسان به دست‌ آمده است.

دراین نامه همچنین از تهران خواسته شده تا مانع بازرسی‌ها از راکتور آب سنگین اراک نشود. هاینونن همچنین از ایران خواسته تا همکاری‌هایش را به طور یک‌جانبه با آژانس کاهش ندهد.

کد خبر 20060

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز