شنبه ۵ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۸:۱۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: 4 سال بعد از آنکه بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای از کره شمالی اخراج شدند، محمد البرادعی دبیر کل این آژانس به زودی به دعوت کره شمالی برای دیدار و گفتگو با مقامات این کشور به پیونگ یانگ می‌رود.

به گزارش آسوشیتدپرس، البرادعی از جزئیات سفر قریب‌الوقوع خود به کره‌ شمالی که به گفته برخی مقام‌های آژانس احتمالا در هفته‌ دوم ماه مارس انجام خواهد شد، سخنی به میان نیاورد.

البرادعی گفته‌است که روز جمعه دعوتنامه‌ای را از مقام‌های پیونگ یانگ برای بازدید از این کشور دریافت کرده است.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر درباره توافق هسته‌ای اخیر کره‌ شمالی گفت: چگونگی دستیابی به طرح و برنامه‌ای برای متوقف شدن فعالیت‌های پایگاه هسته‌‌ای یانگ‌بیون و نیز حصول اطمینان خاطر از این که کره‌ شمالی به عنوان یک عضو پایبند به آژانس بازگردد، از اولویت‌های اصلی است.

وی طی کنفرانس خبری مشترک خود با بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد افزود: از فرصت پیش آمده بسیار استقبال می‌کنم.

در همین حال یک سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای گفت، البرادعی پس از نشست شورای حکام آژانس در ماه مارس، عازم کره شمالی خواهد شد.

در همین حال رسانه‌های کره جنوبی خبر دادند، یک مقام‌ ارشد هسته‌ای‌ کره‌شمالی‌ از پنج شنبه سفر خود به آمریکا را آغاز می‌کند. این مقام هسته‌ای کره شمالی در این سفر در دانشگاه‌  استانفورد  سخنرانی‌ خواهد کرد.

هـنوز مشخص‌ نیست‌ که‌ مقام‌ کره‌شمالی‌ در آمریکا با کدامیک‌ از دیپلمات‌های‌این‌ کشور دیدار خواهد کرد و موضوع‌ مذاکرات‌ طرفین‌ چیست‌.

با این‌ حال تحلیلگران‌ گفته‌اند، یکی‌ از موضوعات‌ مورد مذاکره‌ وی‌ با مقام‌‌های آمریکا، عادی‌سازی‌ مناسبات‌ دیپلماتیک‌ خواهد بود.

کد خبر 16527

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز