همشهری آنلاین: کره شمالی روز سه شنبه 13 فوریه (24بهمن) با پایان دادن به برنامه ساخت تسلیحات هسته‌ای موافقت کرد.

به گزارش آسوشیتد پرس، بر اساس این توافق کره شمالی پذیرفت فعالیت رآکتور هسته‌ای اصلی خود را به طور کامل متوقف کند.

موافقت بر سر  خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی درست 4 ماه پس از آنکه این کشور اولین آزمایش هسته‌ای خود را به انجام رساند، صورت گرفت. پس از سه سال گفتگو در چارچوب گروه شش جانبه (متشکل از کشور‌های روسیه، چین، کره شمالی، کره جنوبی، آمریکا و ژاپن ) این اولین طرح جامعی است که بر سر آن توافق حاصل شده است.

درپی توافق حاصل شده در مذاکرات پکن، آمریکا و ژاپن نیز موافقت خود را با شروع مذاکرات عادی سازی روابط با کره شمالی اعلام کرده‌اند.

براساس این توافق کره شمالی  در ازای بستن راکتور اصلی هسته‌ای خود و تاسیسات مرتبط با آن در یانگ بیان، کمکی معدل 50 هزار تن نفت سنگین ظرف 60 روز دریافت خواهد کرد.البته بسته شدن راکتور یانگ بیان باید مورد تایید بازرسان بین‌المللی قرار بگیرد.در صورتی که کره شمالی این راکتور را به طور کامل از چرخه خارج کند و تمام فعالیت‌های هسته‌ای خود را علنی کند، 950 هزار تن دیگر نفت سنگین به عنوان کمک دریافت خواهد کرد.

مفاد توافقنامه برای تمامی نمایندگان کشور‌های عضو گروه مذاکرات شش جانبه در پکن خوانده شد، پس از آن وو داوی نماینده چین در مذاکرات شش جانبه، حاضران در محل اجلاس را مخاطب قرار داد و نظرشان را درباره این بیانیه پرسید و گفت: اگر فردی نظر مخالف دارد اعلام کند.پس از آنکه مشخص شد فردی مخالف این توافقنامه نیست حضار بلند شده و با کف زدن خشنودی خویش را از حصول این موافقتنامه اعلام کردند.

کریستوفر هیل فرستاده ویژه آمریکا به این مذاکرات ضمن استقبال از این توافق اعلام کرد که هنوز راه زیادی بر سر دستیابی به توافق نهایی مانده است. او همچنین این توافق را مرحله آغازین خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی دانست.

کد خبر 15666

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز