همشهری آنلاین: چین اعلام کرد که کره شمالی در ازای دریافت دارایی‌های مصادره شده خود، در دور بعدی مذاکرات شش جانبه شرکت خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، پایگاه اینترنتی "نیوز اینترنشنال" روز چهارشنبه با اعلام این خبر افزود: "پیونگ یانگ" در عین حال موافقت کرده است تا نیروگاه "یونگ بیان" مهم‌ترین نیروگاه این کشور را تعطیل کند.

از طرف دیگر گفته می‌شود که کره شمالی همچنین با ورود بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل متحد به کشور موافقت کرده است.

بر پایه این گزارش، چین همچنین تصریح کرد که تا زمانیکه ‪ ۲۵‬میلیون دلار از دارایی‌های مصادره شده کره شمالی مسترد نشود، پیونگ یانگ در موضع اصلی خود در خصوص عدم حضور در مذاکرات شش جانبه، تجدید نظر نخواهد کرد.

این پایگاه اینترنتی به نقل از یکی از مذاکره‌کنندگان ژاپنی، افزود: نمایندگان رژیم کمونیستی نیز یادآور شده‌اند تا زمانیکه مبلغ مذکور به یکی از حساب‌های بانکی آنان مسترد نشود، حاضر نخواهند بود در خصوص مذاکرات پکن که به موضوع خلع سلاح مربوط می‌شود، گام بعدی را بردارند.

به‌رغم اینکه نمایندگان کره شمالی و آمریکا بصورت دوجانبه با یکدیگر ملاقات کرده بودند، پیونگ یانگ کشور چین را به‌عنوان میزبان این مذاکرات وادار کرد، مذاکرات عمومی بعد از ظهر سه‌شنبه را که از قبل هم برنامه‌ریزی شده بود، به تعویق بیاندازد.

وزارت امور خارجه چین که از پیشرفت مذاکرات شش جانبه در خصوص خلع سلاح کره شمالی خبر داده، پیشتر نیز اعلام کرده بود که کره شمالی از توافق ماه گذشته در خصوص تعطیل کردن نیروگاه یونگ بیون، تبعیت خواهد کرد.

"لیو جیانچائو" سخنگوی وزارت خارجه چین در همین خصوص تصریح کرد: ما پی برده‌ایم که کره شمالی آماده است تا نیروگاه و تاسیسات یونگ بیون را تعطیل کند و همچنین مقامات این کشور موافقت خود را با نظارت و بازرسی بازرسان آژانس انرژی هسته‌ای سازمان ملل متحد از تاسیسات این کشور اعلام کرده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین اعلام کرد که آخرین دور از مذاکرات شش جانبه از روز دوشنبه آغاز شده و شروع موفقیت‌آمیزی را نیز تجربه کرد.

بر اساس این گزارش، مذاکرات مزبور از جهات بسیاری امیدوارکننده بود چرا که آمریکا نیز اعلام کرد که با کره شمالی به توافقی دست یافته که طبق آن به تحریم‌های مالی بلند مدتی که بعنوان عامل بازدارنده در خصوص نیل به پیشرفت در طول مذاکرات شش جانبه محسوب می‌شد، پایان دهد.

بر اساس این توافقنامه، وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که ‪ ۲۵‬میلیون دلار از دارایی‌های کره شمالی که از سال ‪ ۲۰۰۵‬میلادی به‌خاطر پاره‌ای اتهامات در خصوص پولشویی و دیگر اتهامات مالی، مصادره و در بانک "ماکائو" ضبط شده بود، آزاد خواهد شد.

در حالی که نه آمریکا و نه بانک ماکائو برنامه زمانی مشخصی را برای آزاد کردن دارایی‌های مصادره شده کره‌شمالی اعلام نکرده‌اند، پیونگ یانگ روز سه‌شنبه تصریح کرد تا زمانیکه این مبلغ مسترد نشود، به هیچ وجه گام بعدی را در مذاکرات شش جانبه بر نخواهد داشت.

بر اساس این خبر و به گفته یک دیپلمات کره جنوبی که در جریان مذاکرات پکن حضور داشت: "کریستوفر هیل" نماینده آمریکا در خصوص حل مساله هسته‌ای کره شمالی و "کیم کی گوآن" نماینده ارشد کره شمالی در این مذاکرات، روز سه‌شنبه بطور دو جانبه با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

نماینده آمریکا در این دیدار خاطر نشان کرد که انتظار می‌رود وجه مورد نظر هرچه زودتر به کره شمالی مسترد شود.

کد خبر 18186

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز