گروه بین‌الملل: شنبه 14 آوریل(25 فروردین) آخرین روز مهلت برای توقف نیروگاه هسته‌ای یانگ پیون براساس توافقات 24 بهمن‌ماه (13 فوریه) در شهر پکن است.

ژاپن، کره جنوبی، کره شمالی، آمریکا، روسیه و چین (شش کشور عضو مذاکرات شش‌جانبه) در جریان گفتگوهای خود در زمینه حل مساله هسته‌ای کره شمالی در 13 فرویه (24 بهمن 85) در پکن توافق کردند که کره شمالی در ازای دریافت کمک‌های اقتصادی و انرژی از این کشورها، برنامه هسته‌ای خود را متوقف کند و تأسیسات هسته‌ای در یانگ پیون را تعطیل کند.

براساس توافق صورت گرفته باید سپرده 24 میلیون دلاری کره شمالی در یک بانک ماکائو که توقیف شده بود، آزاد می شد. کره شمالی اعلام کرده است پس از آزادسازی سپرده بانکی، نیروگاه مزبور را متوقف خواهد کرد.

روز جمعه سخنگوی وزارت امور خارجه چین با اشاره به اظهارنظر مقامات آمریکایی مبنی بر آزادسازی سپرده 24 میلیون دلاری  کره شمالی، ابراز امیدواری کرد که با تلاش طرفین ذیربط این مساله به درستی و به شکل مناسب حل شود.

آمریکا، کره جنوبی و چین اعلام کرده‌اند که از سپرده مزبور رفع توقیف شده اما کره شمالی از حسابش برداشت نکرده است.

کره شمالی بیشتر به دلیل آزادنشدن دارایی‌های خود مذاکرات شش جانبه را به حالت تعلیق درآورده بود. در همین حال مقامات آمریکایی و کارشناسان معتقدند که روند متوقف‌شدن فعالیت راکتور هسته‌ای کره شمالی و حضور بازرسان سازمان ملل ممکن است چند روزی به طول انجامد.

سونگ مین سون وزیر امور خارجه کره جنوبی گفت:‌سخت است که کره شمالی در ضرب‌الاجل تعیین شده فعالیت راکتور هسته‌ای اصلی خود را متوقف کند.

کریستوفر هیل نماینده ارشد هسته‌ای آمریکا در مساله کره شمالی دیروز برای دیدار با نماینده هسته‌ای چین به پکن سفر کرد. هیل قرار است با کیم‌کای گوان، نماینده هسته‌ای کره شمالی نیز دیدار کند. خبرگزاری فرانسه از قول هیل گزارش داد، توپ اکنون در زمین آنهاست.

اگر کره شمالی به تعهداتش عمل نکند ما به زودی این موضوع را درمی‌یابیم و به ناچار با آن برخورد می‌کنیم.

کد خبر 19498

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز