همشهری آنلاین: دولت آمریکا اعلام کرد: راهی برای بازگرداندن سرمایه‌های کره‌شمالی که در بانکی در ماکائو مسدود شده است، پیدا کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری بی بی سی، شان مک کورمک سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا ضمن بیان مطلب فوق افزود: مقامات بانکی توافق کرده‌اند که راه حلی را برای انتقال 25 میلیون دلار مسدود شده به کره شمالی بیابند.

شان مک کورمک همچنین گفت:کریستوفر هیل روز یکشنبه 8 آوریل (19 فروردین) به منطقه (شرق آسیا) باز خواهد گشت. او سفر هیل به شرق آسیا را تحت عنوان تلاشی برای بازگرداندن توافقات با کره شمالی به مسیر اصلی خود توصیف کرد.

مک کورمک گفت:در این سفر کریستوفر هیل در توکیو، سئول و پکن با مقمات بر سر برنامه هسته‌ای کره شمالی به گفت و گو خواهد پرداخت.

بر اساس توافقات انجام شده با کره شمالی این کشور قرار است روز 14 آوریل سال جاری تاسیسات هسته‌ای اصلی خود را در  یانگ‌بیان تعطیل کند.

طبق مفاد توفقنامه‌ای که در 13 فوریه سال 2007 میان شش کشور مذاکره کننده (آمریکا، چین، روسیه، کره جنوبی، ژاپن و کره شمالی) بر سر برنامه هسته‌ای کره شمالی به امضا رسید. پیونگ یانگ موفقت کرد در بازه زمانی 60 روزه نیروگاه یانگ بیان را تعطیل کند و در قبال این اقدام انرژی (نفت خام) دریافت کند.

اما پیشرفت‌ها بر سر اجرایی شدن این توافقات به دلیل بروز مشکلاتی اقتصادی بسیار کند بوده است. کره شمالی مدتی پس از توافق 13 فوریه اعلام کرد: تنها در صورتی با خلع سلاح هسته‌ای موافقت خواهد کرد که سرمایه‌های این کشور (معادل 25 میلیون دلار) از بانک ماکائو آزاد شوند.

کد خبر 18957

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز