دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۱:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: آمریکا اعلام کرد در مذاکرات شش جانبه بر سر برنامه هسته‌ای کره شمالی آماده انجام مصالحه‌های بیشتر نیست.

خبرگزاری اتریش از پکن گزارش داد، کریستوفر هیل، مذاکره کننده آمریکایی امروز دوشنبه 12 فوریه(23 بهمن) در پایتخت چین، جایی که دور جدید مذاکرات شش جانبه از روز پنجشنبه آغاز شده است، اعلام کرد: من فکر می‌کنم ما همه چیز را روی میز گذاشته‌ایم.

وی گفت، شرکای مذاکره پیشنهادهایی را برای "یک سلسله از سؤالات" به رهبران کره شمالی ارایه کرده‌اند. اکنون دولت پیونگ یانگ است که باید تصمیم خود را بگیرد.

هیل تصریح کرد: فکر نمی‌کنم جای چانه‌زنی بیشتری باقی مانده باشد.

رییس تیم مذاکره‌کننده آمریکا با بیان این که میزبان چینی مذاکرات اعلام کرده است امروز این دور از مذاکرات خاتمه می‌یابد، تصریح کرد: امروز روز آخر است و من اولین نفری هستم که از پایان یافتن مذاکرات حمایت می‌کنم.

وی ادامه داد: من فکر می‌کنم این مذاکرات چرخه حیات مشخصی را دارد و معتقدم اکنون فرصتی وجود دارد که کره شمالی بتواند خود را بدان علاقه‌مند نشان دهد.

انتظارات غیرمعمول

ژاپن رهبران کره شمالی را متهم کرده است که با درخواست‌های "نشدنی" مذاکرات شش جانبه را به بن بست می‌کشاند. کنیشیرو ساسائه، مذاکره کننده ژاپنی اعلام کرد: مشکل این است که کره شمالی انتظارات و درخواست‌هایی غیرمعمول دارد.

رسانه‌های ژاپنی گزارش دادند، کره شمالی تقاضای دو میلیون تن نفت سوختی و دو میلیون کیلووات برق را در ازای انجام اقدامات اولیه برای چشم‌پوشی از برنامه هسته‌ای‌اش مطرح کرده است.

فرستادگان چین، کره شمالی و آمریکا و همچنین روسیه، کره جنوبی و ژاپن از روز پنجشنبه مذاکرات‌شان را درباره برنامه هسته‌ای کره شمالی آغاز کرده‌اند. روز جمعه چین پیشنهاد مصالحه‌ای را ارایه کرد.

بنا به اعلام رسانه‌های، میزبان مذاکرات پیشنهاد کرده بود که کره شمالی ظرف دو ماه، فعالیت بزرگ‌ترین تاسیسات هسته‌ای خود و همچنین رآکتور یونگ بیون را به حال تعلیق درآورد. در عوض، کشورهای شرکت‌کننده در مذاکرات، تأمین مالی "انرژی جایگزین" را متقبل خواهند شد.

مذاکرات شش جانبه دسامبر گذشته و پس از گذشت حدود یک سال وقفه دوباره از سر گرفته شد، اما در آن مقطع پس از پنج روز بی‌نتیجه پایان یافت و به زمان دیگری موکول شد.

کد خبر 15579

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز