همشهری آنلاین: مقامات دولتی آمریکا و ژاپن نسبت به انجام آزمایش هسته‌ای مجدد به کره شمالی هشدار دادند.

به گزارش آسوشیتد پرس، کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا ادعا کرد:بدون شک انجام آزمایش هسته‌ای از سوی کره شمالی این کشور را بیش از پیش منزوی خواهد کرد.

با این حال کاندولیزا رایس که با سونگ مین سون وزیر امورخارجه کره جنوبی شرکت جسته بود،اعلام کرد:"اگر کره شمالی آماده است با روحیه‌ای سازنده تر به مذاکرات بازگردد،این مذاکرات مجددا و به زودی از سر گرفته خواهند شد.رایس همچنین مدعی شد که ما پاسخ دقیقی در این باره از سوی مقمات کره شمالی دریافت نکرده‌ایم.رایس افزود:هم اکنون بحث‌های زیادی بر سر آغاز مجدد گفت وگو‌های شش جانبه در جریان است.

شان مک کورمک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفت:ما به دنبال تعهدات ،نشانه‌ها و عملکرد آشکاری از سوی کره شمالی هستیم که نشانگر آن باشد که دولت کره شمالی با اتخاذ تصمیمی استراتژیک برنامه هسته‌ای خود را کنار گذاشته است.

اما شان مک کورمک مدعی شد که انجام دومین آزمایش هسته‌ای از سوی کره شمالی پیام دیگری را در جهت کاملا مخالف به ما ارسال می‌کند و نشانگر آن خواهد بود که آنان راه انزوای بیشتری را برای دولت و مردم خویش برگزیده‌اند.

از سویی دیگر نیز دولت ژاپن از کره شمالی خواست از هر اقدامی که منجر به افزایش تنش‌های منطقه‌ای(در شرق آسیا) می‌شود،خودداری کند.

نری شیکاتا معاون مطبوعاتی وزیر خارجه ژاپن گفت:این ضرورت احساس می‌شود که کره شمالی نباید به آزمایش هسته‌ای دیگری دست بزند و این کشور باید حتی برنامه هسته‌ای خود را کنار بگذارد.

او افزود:اگر آن‌ها(کره شمالی) دست به آزمایش هسته‌ای دیگری بزنند،آنگاه جامعه جهانی بعلاوه ژاپن ،تدابیر دیگری را تخاذ خواهند کرد.شیکاتا به طور دقیق به گام‌های بعدی اشاره نکرد و تنها به ذکر این نکته اکتفا کرد که اقدامات بعدی از طریق سازمان ملل اتخاذ خواهند شد.

این سخنان تهدید آمیز در حالی از سوی مقامات آمریکا و ژاپن عنوان می‌شوند که که مقاماتی در کره جنوبی و ژاپن اعلام کرده‌اند براساس اطلاعاتی که روز جمعه 5 ژانویه(16 دی) به دست آورده‌اند کره شمالی در حال حاضر خود را برای انجام آزمایش دوم هسته‌ای آماده نمی‌کند.

چو هی یونگ سخنگوی وزارت خارجه کره جنوبی گفت: فعالیت‌های نامشخصی در اطراف سایت هسته‌ای کره شمالی انجام گرفته‌اند، اما نشانه‌های مستقیمی مبنی بر آماده شدن کره شمالی برای انجام آزمایش هسته‌ای دوم در دست نیست.

خبرگزاری یونهاپ نیز به نقل از منابع اطلاعاتی کره جنوبی گزارش داده است که فعالیت مداوم پرسنل در سایت آزمایش هسته‌ای کره شمالی به چشم می‌خورد،اما هنوز زود است که آن‌ها را نشانه‌ای از آزمایش مجدد هسته‌ای بدانیم.

کیم کیه گوان یکی از دیپلمات‌های ارشد کره شمالی در ماه دسامبر سال 2006 گفته بود که کره شمالی در پاسخ به فشار‌های بین‌المللی زرادخانه هسته‌ای خود را تقویت خواهد کرد.

کد خبر 12650

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز