همشهری آنلاین: رییس جمهور کره جنوبی اقدامات آمریکا را در مناقشه هسته‌ای کره شمالی به صورت واضح مورد انتقاد قرار داد.

خبرگزاری اتریش در گزارشی از سئول و واشنگتن نوشت، رو مو هیون اعلام کرد، دولت آمریکا با اعمال تحریم‌های مالی، موفقیت مذاکرات با کره شمالی را در سال گذشته میلادی به شکست کشاند.
دولت پیونگ یانگ روز 19 سپتامبر 2005 در برابر دریافت کمک در زمینه‌های مالی و اقتصادی، تمایل نشان داد که از برنامه هسته‌ای‌اش چشم‌پوشی کند. کمی پس از آن بود که وزارت دارایی آمریکا دارایی‌های کره شمالی را به ارزشی معادل 24 میلیون دلار (18.2 میلیون یورو) نزد بانک دلتا آسیا در ماکائو مسدود کرد.


رویکردهای متفاوت
کره شمالی در واکنش به این گام دو ماه بعد از حضور در هر گونه مذاکره بر سر برنامه هسته‌ای‌اش سرباز زد. رییس جمهور کره جنوبی در انتقاد از این جریانات گفت، ظاهرا در وزرات‌خانه‌ امور خارجه و دارایی آمریکا در رابطه به پیونگ‌یانگ رویکردهای متفاوتی وجود دارد.
در همین حال، کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا نیز سال گذشته میلادی درخواست‌های کره شمالی را برای رسیدن به مصالحه در قبال لغو تحریم‌ها  رد کرد و گفت این‌ها دو موضوع متفاوت هستند.
وی روز گذشته در واشنگتن اعلام کرد: ما نمی‌توانیم از آنچه می‌خواهیم در مذاکرات شش جانبه حاصل شود، یعنی عاری‌سازی شبه جزیره کره از سلاح‌های هسته‌ای منحرف شویم.
مذاکرات شش جانبه بر سر برنامه هسته‌ای کره شمالی روز دوشنبه در پکن دور تازه‌ای را تجربه کرد، اما در میانه راه به بن‌بست کشیده شد. سران کره شمالی به عنوان پیش‌شرط انجام مذاکراتی جدی بر سر برنامه تسلیحات هسته‌ای پیونگ یانگ، خواستار لغو تحریم‌های مالی علیه و همچنین حمایت از بخش انرژی این کشور شدند. علاوه بر دو کره و آمریکا، چین، ژاپن و روسیه نیز در این مذاکرات حضور دارند.

کد خبر 11559

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز