همشهری آنلاین: مناقشه هسته‌ای بی‌نتیجه ماند. کره شمالی در مذاکرات شش جانبه پکن از هر گونه مذاکره‌ای بر سر تسلیحات هسته‌ای امتناع کرد.

این دور از مذاکرات شکست خورد و این تنها مساله‌ای بود که همه هیات‌ها بر سر آن توافق دارند.
روزنامه هاندلزبلات از پکن گزارش داد، مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای کره شمالی به بن بست انجامید. پس از گذشت بیش از یک سال وقفه شرکای مذاکره کننده پس از پنج روز نتوانستند به جایگاهی برسند که بر سر آن توافق داشته باشند، آنها فقط جزییات را به دولت‌های‌شان گزارش و اعلام کردند بار دیگر با یکدیگر ملاقات می‌کنند، اما زمان انجام این ملاقات مشخص نیست.
بنا به اعلام محافل نزدیک به هیات‌های شرکت‌کننده، کره شمالی از انجام مذاکرات جدی بر سر تسلیحات هسته‌ای‌اش سرباز زده است.

North Korean envoy Kim Kye-gwan

کیم کیه گوان، فرستاده کره شمالی در این مذاکرات در پاسخ به این سوال که آیا این کشور پس از آزمایش هسته‌ای 9 اکتبر خود تلاشی هسته‌ای را ادامه خواهد داد؟ گفت که تلاش برای در اختیار داشتن توان هسته‌ای ادامه خواهد یافت.
کیم گفت: آمریکا‌یی‌ها تاکتیک دیالوگ و فشار را پیگیری می‌کنند. واکنش ما همراه با دیالوگ و یک نشانه مبنی بر آن خواهد بود که ما توان خود را تقویت خواهیم کرد.
در همین حال، وو داوئی، فرستاده چین به مذاکرات شش جانبه نیز گفت که این مذاکرات به یک تبادل افکار صریح و عمیق انجامیده است. وی سخن از "مذاکراتی کاربردی" زد. کنیچیرو ساسائی، فرستاده ژاپن هم گفت کره شمالی فرصتی مهم را از دست داد. وی افزود: ما رفتار کره شمالی را به شدت تاسف‌برانگیز می‌دانیم. پیونگ‌یانگ در معرض انزوای بیشتر قرار دارد.
کریستوفر هیل، رییس هیات مذاکره کننده آمریکا هم از رفتار کره شمالی ابراز نارضایتی کرد و گفت: هدف ما نبود سلاح هسته‌ای است. آنها باید با نگاهی به این هدف از خود جدیت نشان دهند. به جای این، کره شمالی یک روز مسایل مالی را پیش می‌کشد، روز دیگر تقاضایی که برآوردنش غیرممکن است و روز سوم درباره چیزی بحث می‌کند که احساساتش را جریحه‌دار کرده است.
آمریکا در سال گذشته اقدامات تنبیهی را علیه کره شمالی وضع و ادعا کرده است پیونگ یانگ در جعل پول و پولشویی دست دارد. کره شمالی به دلیل همین تحریم‌ها 13 ماه مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای خود را بایکوت کرد. کیم تصریح کرد هیات تحت سرپرستی او از آمریکا خواسته است تا پیش از انجام مذاکرات بیشتر، تحریم‌هایی که علیه این کشور وضع شده، لغو گردند. اما واشنگتن بر خلاف این درخواست، پایان برنامه هسته‌ای کره شمالی را پیش‌شرط عادی‌سازی روابط توصیف کرده است.
مذاکرات پنج روز هسته‌ای کره شمالی از دوشنبه گذشته با حضور دو کره، آمریکا، ژاپن، روسیه و چین از سر گرفته شده بود.

کد خبر 11567

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز