همشهری آنلاین: هیأت های شرکت کننده در نشست شش جانبه اتمی کره شمالی در پکن از توافق برای گفتگو درباره پیش نویس موافقتنامه‌ای در دومین روز گفتگوهای خود در روز جمعه خبر داده اند.

به گزارش بی بی سی ،این در حالی است که نخستین روز گفتگوها موفقیت آمیز گزارش شده اند.

کره شمالی و جنوبی، آمریکا، چین، ژاپن و روسیه در گفتگوهای شش جانبه اتمی کره شرکت دارند.

آمریکا در این گفتگوها خواستار توقف برنامه اتمی کره شمالی است و پیونگ یانگ در عوض خواستار لغو تحریم های بین المللی علیه این کشور است.

این در حالی است که در پی آزمایش هسته ای کره شمالی در پائیز گذشته، جامعه بین المللی تحریم های مالی و تجاری بر ضد این کشور را افزایش داده است.

کریستوفر هیل، نماینده آمریکا در این مذاکرات با موفق دانستن نخستین روز گفتگوها، نسبت به نهایی شدن توافق نامه ای در مورد بیانیه ای مشترک اجلاس شش جانبه در این نشست ابراز امیدواری کرده است.

گفته می شود توافق در مذاکرات پکن می تواند شامل بسته شدن راکتور تولیدکننده پلوتونیوم و اجازه ورود به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به ازای دریافت سوخت نفت باشد.

مذاکرات شش جانبه

ایالات متحده خواستار آن است که کره شمالی برنامه تسلیحات اتمی خود را متوقف کند اما کره شمالی چنین اقدامی را به لغو تحریم های بین المللی و از سرگیری کمک های غرب به آن کشور مشروط کرده است.

انتظار می رود که محور اصلی مذاکرات در اجلاس جاری بر تلاش برای بازگشتن کره شمالی به توافق سپتامبر سال 2005 متمرکز باشد که بر اساس آن، این کشور وعده داده بود در برابر دریافت کمک خارجی و تضمین های امنیتی، برنامه هسته ای خود را متوقف کند.

به گفته تحلیلگران، با توجه به جو مذاکرات قبلی، به نظر می رسد که شرکت کنندگان در جلسه کنونی نسبت به پیشرفت مذاکرات خود خوشبینی بیشتری دارند.

کریستوفر هیل، معاون وزیر خارجه آمریکا و نماینده این کشور در اجلاس پکن، از "تمایل واقعی همه طرف ها به پیشرفت مذاکرات" سخن گفته و افزوده است که در این دور از مذاکرات، موضوعات مشخصی مورد بررسی قرار می گیرد.

همچنین، کیم کای-کوان، نماینده کره شمالی، آمادگی کشور خود برای بررسی "اقدامات مرحله اول" را اعلام داشته هرچند افزوده است که به دلیل وجود اختلاف نظرهای متعدد، نمی خواهد نسبت به نتیجه اجلاس ابراز خوشبینی یا بدبینی کند.

پیشنهادهای متقابل

اخیرا نمایندگان ایالات متحده و کره شمالی در برلین، پایتخت آلمان، مذاکراتی را صورت دادند و بر سر اولویت بندی مسایل اصلی مورد اختلاف به تفاهم رسیدند.
 
نماینده این کشور در اجلاس پکن از تمایل واقعی همه طرف ها به پیشرفت مذاکرات سخن گفته است

گروهی از کارشناسان آمریکایی نیز اخیرا در سفر به کره شمالی به مقامات آن کشور توصیه کردند در برابر دریافت وعده کمک های اقتصادی و نفت، با تعلیق موقت برنامه های هسته ای خود موافقت کند.

گفته می شود که کره شمالی هم در مقابل پیشنهاد کرده است که در برابر دریافت پانصد هزار تن نفت و سایر کمک های خارجی، به اقدامات مقدماتی برای لغو برنامه های اتمی خود مبادرت ورزد.

دور اول اجلاس شش جانبه در اوت سال 2003 و پس از اعلام تصمیم کره شمالی به خارج شدن از پیمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای - ان پی تی - برگزار شد.

هدف شرکت کنندگان در این اجلاس یافتن راهی برای قانع کردن کره شمالی به متوقف کردن برنامه های هسته ای این کشور بوده است.

تا کنون نمایندگان شش کشور در شش جلسه شرکت کرده اند در حالیکه در این مدت، کره شمالی فعالیت های هسته ای خود را بدون نظارت بین المللی دنبال کرده و اعلام داشته که به آزمایش بمب اتمی هم دست زده است.

مذاکرات شش جانبه به ابتکار دولت چین و به منظور نزدیک کردن مواضع آمریکا و کره شمالی برنامه ریزی شد اما تا کنون به پیشرفتی دست نیافته است.

کد خبر 15373

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز