پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۱:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: کره شمالی و کره جنوبی بار از سر گیری مجدد گفت و گو‌ها میان مقامات عالیرتبه دو کشور توافق کردند.

به گزارش آسوشیتد پرس ، این گفت و گو‌ها پس از کاهش تنش بر سر برنامه هسته‌ای کره شمالی از سر گرفته خواهند شد.

در پی موافقت دولت کره شمالی با خلع سلاح هسته‌ای ، دو کره توافق کرده‌اند از 27  فوریه تا 2 مارس سال 2007 در سطح هیات وزیران مذاکراتی را در کره شمالی انجام دهند.

گفتگو‌ها میان دو کره هفت ماه پیش و در پی آزمایش موشکی کره شمالی در ماه ژوییه 2006 متوقف شد و پس از آن نیز به دلیل آزمایش بمب هسته‌ای کره شمالی در ماه اکتبر همان سال پی گیری نشد.

لی جائه یونگ وزیر اتحاد کره جنوبی با اشاره به مذاکرات مقدماتی میان مقامات کره شمالی وجنوبی اعلام کرد: می‌توان دیدار مقامات دو کره در شهر مرزی کائسونگ که در روز پنج شنبه 15 فوریه (26 بهمن) انجام گرفت، را به عنوان مرحله‌ای جدید در روابط دو کره ارزیابی کرد.‌

مائنگ کیونگ رییس هیات مذاکره کننده کره شمالی در این مذاکرات که در سطح عالی برگزار نمی‌شود، اعلام کرد: این مذاکرات نباید مبنای چرخه غلط مذاکرات میان شمال و جنوب قرار گیرد، چرخه‌ای که پیش از این همواره منجر به ناکامی در حصول نتیجه در مذاکرات می‌شد.

لی کی وان سه رییس هیات مذاکره کننده کره جنوبی نیز در کائسونگ به خبرنگاران گفت: دو طرف بر سر آغاز گفت و گو‌ها میان وزرای کابینه دو کشور در اسرع وقت توافق کرده‌اند.

گفتگو‌های دو کره در سطح وزیران می‌تواند منجر به از سر گیری کمک‌های اقتصادی دولت سئول به دولت پیونگ یانگ شود. بر همین اساس احتمال می‌رود صادرات برنج به کره شمالی در صورت حصول توافق میان دو کره از سر گرفته شود.

کد خبر 15827

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز