دکتر کاظم جلالی: گزارشی که اخیرا محمد البرادعی به خواست شورای سازمان ملل منتشر ساخت حاوی نکته مهمی است که اگر دنیای غرب این نکته را مورد نظر قرار دهد، اساسا پرونده ایران نه‌تنها باید از دستور کار شورای امنیت بلکه باید از حالت فوق‌العاده شورای حکام نیز خارج شود.

البرادعی در گزارش خود اعتراف کرده که ایران تاکنون هیچ‌گونه انحرافی در فعالیت‌های هسته‌ای غیرصلح آمیز انرژی هسته‌ای خود نداشته و اگر غرب صادقانه به دنبال این است که استفاده صلح‌آمیز ایران به سوی انحراف سوق پیدا نکند، گزارش البرادعی بزرگترین دلیل در این راستاست. در همین راستا تدقیق در چند نکته لازم به نظر می‌رسد:

1 – امروزه نهادهایی مبتنی بر عقل جمعی بشری تشکیل شده و هرکدام، کارویژه‌های خاص خود را دارند که یکی از آنها آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که براساس سیستم‌های نظارتی خود ازجمله بازرسی‌هایی که از تأسیسات اعضای خود دارد، تنها مرجعی است که انحراف یا عدم انحراف فعالیت‌های هسته‌ای را تشخیص می‌دهد.

البرادعی در مقطع حساسی که پرونده ایران در اثر یک انحراف حقوقی به‌ناحق در شورای امنیت مطرح است، به‌عنوان یگانه مرجع تشخیص‌دهنده، در گزارش خود آورده که ایران در فعالیت‌های خود انحراف نداشته است.

2 – در چند گزارش اخیر البرادعی معمولا نوعی سردرگمی مشاهده می‌شود. چراکه وی همواره رویکردی دوگانه را اتخاذ می‌نماید.

مطابق رویکرد اول وی مطابق دریافت‌های حقوقی و کارشناسی اعلام می‌دارد که ایران انحرافی در فعالیت‌های هسته‌ای خود نداشته است اما مطابق رویکرد دوم که غیرحقوقی و صرفا سیاسی بوده و بر اثر فشار برخی قدرت‌ها اعلام می‌شود وی اعلام داشته نمی‌توانیم آینده را درخصوص ایران تضمین کنیم.

این درحالی است که آژانس آینده را درخصوص هیچ کشوری نمی‌تواند پیش‌بینی کند. ضمن آن‌که اساس تشکیل آژانس این است که با تهیه گزارش و بازرسی‌های پیاپی، فرصت انحراف را به‌وجود نیاورد، درحالی‌که ایران اعلام کرده آماده همه نوع بازرسی می‌باشد و سخن از ابهام آینده کاملا غیرکارشناسی است.

3 – در حال حاضر رویکرد در موضوع هسته‌ای ایران به مذاکره جدی است و اروپا به‌خوبی می‌داند پیچیده‌تر کردن پرونده ایران، خیزش رادیکالیسم در منطقه را به دنبال دارد و این امر به نفع اروپا نیست.

روس‌ها هم قصد دارند مقاومت جدی را در مقابل یکجانبه‌گرایی از خود نشان دهند و این امر در سخنان اخیر پوتین در اجلاس مونیخ به‌خوبی پیداست.

حال تنها اختلاف بر این است که آنها می‌خواهند تعلیق قبل از آغاز مذاکرات باشد اما ما می‌گوییم پس از آغاز مذاکرات هر کاری قابل بحث است.

4 – آمریکا در نشست روز دوشنبه لندن نمی‌خواهد خط اجماع بر علیه ایران شکسته شود و از سوی دیگر می‌خواهد این نشست را مقدمه‌ای برای تصمیم‌گیری در شورای امنیت و شورای حکام کند.

در حال حاضر روسیه و چین ظرفیت برخورد تند با ایران را ندارند ولی آمریکا هم می‌خواهد قطعا قطعنامه‌ای علیه ایران را تصویب کند که در اجلاس دوشنبه علاوه بر زمینه‌سازی برای صدور قطعنامه احتمالا بحث مذاکره با ایران خارج از فضاهای موجود نیز مطرح خواهد شد.

5 – در وضعیتی که ما قرار داریم، مسئولان هسته‌ای باید به سمت تثبیت موقعیت هسته‌ای ایران حرکت کنند و با استفاده از دیپلماسی تلاش کنند به سمتی پیش روند که در چارچوب مذاکره مسائل را حل و فصل نمایند.

در همین راستا باید توجه داشته باشیم پراکنده‌گویی‌های هسته‌ای به نفع کشور نیست و باید انسجام داخلی را حفظ نماییم.

کد خبر 16533

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز