در پی گزارش البرادعی درباره پرونده هسته‌ای ایران، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد بار دیگر بر ضرورت حل و فصل مسئله هسته‌ای ایران از راه‌های دیپلماتیک تأکید کرد.

بر اساس گزارش شینهوا ویتالی چورکین تأکید کرد: مسئله هسته‌ای ایران باید از طریق راه‌های دیپلماتیک حل و فصل شود نه از طریق اعمال تحریم‌های بیشتر بر ضد تهران.

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد خاطر نشان کرد: ما نباید هدف اصلی خود را درباره ایران فراموش کنیم‌، هدف ما تصویب قطعنامه یا اعمال تحریم‌های بیشتر بر ضد ایران نیست.

مارگارت بکت وزیر امور خارجه انگلیس نیزدر بیانیه‌ای بر ضرورت ادامه گفتگو برای حل موضوع هسته‌ای ایران تأکید کرد.

در بیانیه وزیر امور خارجه انگلیس بر این نکته تأکید شده است که لندن در چارچوب بسته پیشنهادی پنج به علا‌وه یک به گفتگو با ایران پایبند است.

در عین حال بکت با اشاره به گزارش البرادعی اعلام کرده‌است‌، ایران به قطعنامه 1737 شورای امنیت عمل نکرده و فعالیت‌های غنی‌سازی خود را به حالت تعلیق در نیاورده‌است‌، بنابراین لندن برای اقدامات بعدی شورای امنیت رایزنی خواهد کرد.

خبرگزاری فرانسه نیز از مادرید گزارش داد، دولت اسپانیا در واکنش به گزارش اخیر محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران‌، بر ضرورت حفظ گفتگو با ایران تأکید کرد.

میگوئل انخل موراتینوس وزیر امور خارجه اسپانیا در کنفرانسی خبری اعلام کرد: فعالیت‌های دیپلماتیک برای حل و فصل مسئله هسته‌ای ایران هرگز پایان نیافته‌است و باید همچنان برای دستیابی به راه حلی مسالمت‌آمیز، گفتگو با مقامات تهران را حفظ کنیم.

وزیر امور خارجه آلمان نیز گفت: ما باید خود را آماده بازگشت به میز مذاکره کنیم.

فرانک والتر اشتاینمایر گفت: ما باید در مرحله اول به صراحت از ایران بخواهیم تسلیم انتظارات ما بشود و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

وی افزود: همچنین باید خود را آماده بازگشت به میز مذاکره کنیم و ببنیم آیا توافق با ایران امکان‌پذیر است یا خیر?.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی نیز بر حل و فصل مسالمت‌آمیز مسئله هسته‌ای ایران تأکید کرد.

در عین حال یورو نیوز گزارش داد، دبیرکل سازمان ملل از برنامه هسته‌ای تهران ابراز نگرانی کرد و گفت: مسئله هسته‌ای ایران تأثیر مهمی بر صلح و ثبات و عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای دارد.

وی افزود: من بار دیگر از دولت ایران می‌خواهم به خواسته‌های شورای امنیت سازمان ملل تن در دهد و این کار را هر چه سریع‌تر انجام دهد.

یورونیوز در ادامه گزارش افزود: شش مذاکره‌کننده غربی از جمله وزیران خارجه روسیه و آلمان قراراست این هفته گردهم آیند تا در این زمینه به موضع مشترکی برسند .

کاخ سفید نیز اعلا‌م کرد، به دنبال گزارش گزارش دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای‌، امریکا با سایر اعضای شورای امنیت سازمان ملل برای تعیین گام‌های بعدی در قبال تهران مشورت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری آلمان‌، دانا پرینو معاون سخنگوی کاخ سفید گفت: انتظار ما از تهران در قبال قطعنامه بیست‌و سوم دسامبر همان چیزی بود که در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است.

کانادا نیز از آنچه که عمل نکردن ایران به درخواست شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تعلیق فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم خوانده‌، ابراز تأسف کرد.

وی افزود کانادا بار دیگر از ایران می‌خواهد به همه فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی و فرآوری اورانیوم و نیز استفاده از آب سنگین پایان دهد و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کامل داشته باشد.

محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که در وین منتشر شد، اعلا‌م کرد: ایران به درخواست شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر ضرورت تعلیق غنی‌سازی اورانیوم در این کشور عمل نکرده‌است.

کد خبر 16413

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز