گروه سیاسی: دیپلمات‌های ناشناس غربی سه‌شنبه شب از مخالفت شدید روسیه و کشورهای اروپایی با درخواست آمریکا برای گسترش دامنه تحریم‌ها علیه ایران خبر دادند.

در گزارش رویتر از قول این منابع آگاه آمده است که تعدادی از کشورها به ویژه روسیه احساس می کنند که آمریکا در حال اعمال فشار بر آنهاست تا حتی به تجارت قانونی خود با ایران به علت مشاجرات هسته ای پایان دهند.

از سوی دیگر دبیر شورای امنیت ملی روسیه از تلاش این کشور برای بازگرداندن پرونده هسته‌ای ایران به آژانس خبر داد و گفت: روسیه ابتکار عمل محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی‌را در قبال ایران تایید می‌کند.

محدودیت سرمایه‌گذاری

یک دیپلمات اروپایی گفت: هدف آمریکا این است که سرمایه گذاری در ایران را به طور بالقوه غیرممکن کند؛ این مسئله فقط درباره متوقف کردن فروش فناوری دو منظوره به ایران نیست. آنها در تلاش هستند تا سرمایه‌گذاران را خارج از ایران نگاه دارند و در تلاش سختی هستند تا بهای نفت در حد پایینی حفظ شود. به گزارش مهر وی افزود: آمریکاییها فکر می‌کنند این چیزی است که به ایران تا بیشترین حد آسیب وارد خواهد کرد و فکر می‌کنند که حق با آنهاست.

به گفته این دیپلماتها، یکی از مشکلات برای کند بودن اجرای کامل تحریمها از سوی اروپاییها این است که برخی کشورها مکانیسمهای قانونی برای اجرای آنها را ندارند. واشنگتن در حال اعمال فشار بر آنهاست تا به این مکانیسمها با سرعت هر چه  تمامتر دست یابند.

قطعنامه غیرممکن

یک مقام آمریکایی در گفتگو با رویترز تصریح کرد که واشنگتن این حقیقت را پذیرفته که دستیابی به قطعنامه دیگر شورای امنیت با تحریمهای سخت تر علیه ایران، همچنانکه مذاکره کنندگان درابتدا نسبت به آن امیدوار بودند، تقریبا غیرممکن است. این مقام آمریکایی خاطر نشان کرد: ما از این قطعنامه استفاده و آن را به شکل فشار بیشتر بر ایرانیها تا جایی که ممکن باشد، تفسیر خواهیم کرد.

یک دیپلمات اروپایی گفت که تحریمهای ایران در نشست هفته گذشته مقامهای جی هشت ( هشت کشور بزرگ صنعتی جهان) در برلین مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

تردید ایران

دبیر شورای امنیت ملی روسیه چهارشنبه‌شب گذشته اعلام کرد که ایران تردیدها و سئوالاتی درباره پیشنهاد البرادعی مبنی بر تعلیق همزمان غنی سازی اورانیوم ایران و تحریمهای شورای امنیت دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ایگور ایوانف پس از بازگشت از سفر به ایران در مسکو گفت: ایرانیها به ما گفته‌اند که آنها در واقع این طرح را بررسی خواهند کرد؛ هر چند برای آنها شبهات و سئوالاتی دراین زمینه ایجادشده است.

خبرگزاری ریانووستی هم گزارش داد، ایگور ایوانف دراین کنفرانس خبری ابراز امیدواری کرد که مذاکرات بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی از سر گرفته شود.

برنامه ای برای حمله

رئیس جمهوری آمریکا بار دیگر با بیان اینکه برنامه ای برای حمله به ایران ندارد اعلام کرد که فشارهای دیپلماتیک خود را بر تهران به سبب برنامه هسته‌ای آن افزایش خواهد داد.

جرج بوش در گفتگو با ای بی سی نیوز ادعا کرد: بهترین کار برای انجام چنین کاری ادامه جلب حمایت کشورهای دیگر برای پیوستن به ما و نشان دادن بسیار روشن موضع به ایرانیها است مبنی براینکه: شما منزوی خواهید شد و نخواهید توانست به بزرگی و عظمت خود دست یابید و اینکه شما از نظر اقتصادی به مردم خود صدمه خواهید زد؛ در صورتی که به پافشاری خود برای تولید یک اسلحه هسته‌ای ادامه دهید.

حل دیپلماتیک

وزارت امور خارجه فرانسه بر موضع پاریس مبنی بر حل دیپلماتیک مسئله هسته‌‌ای ایران تاکید کرد.

خبرگزاری شینهوا گزارش داد، ژان باتسیت ماتی، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ فرانسه به خبرنگاران گفت که موضع پاریس هم چنان این گونه است و «تردیدی در آن نیست».

ماتی در این باره اظهار داشت که معیارهای تنبیهی پیشنهادی ‌آمریکا مبتنی بر قوانین آمریکاست؛ نه قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، بنابراین هیچ تاثیری در اروپا ندارد.

تمایل به مذاکره

معاون جدید وزیر امور خارجه آمریکا چهارشنبه‌شب اعلام کرد تا زمانی که در مناقشه مربوط به موضوع هسته ای ایران پیشرفتی حاصل نشود؛ واشنگتن تمایلی برای مذاکره مستقیم با تهران ندارد.

جان نگروپونته در جلسه پرسش و پاسخ کمیته روابط خارجی سنای آمریکا که درباره انتصاب وی به عنوان معاون کاندولیزا رایس برگزار شد، گفت: دیدگاه ما در این لحظه این است که تا زمانیکه در موضوع هسته ای این کشور پیشرفتی حاصل نشود؛ تمایلی برای آغاز گفتگوی دیپلماتیک با ایران در سطح عالی نداریم.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا گفتگوهای غیرمستقیمی با ایران ازطریق مذاکره با کشورهای اروپایی که آنان نیز نگران برنامه هسته ای تهران هستند، داشته است.

حق برخورداری از فناوری هسته‌ای

شوکت عزیز با تاکید بر حمایت کشورش از فناوری هسته‌ای ایران گفت، تعامل با جمهوری اسلامی‌ایران برای صلح منطقه‌ای امری ضروری است.

نخست وزیر پاکستان که بعدازظهر سه‌شنبه در جمع نمایندگان کشورهای عضو پیمان سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل سخن می‌گفت، اظهارداشت: ما معتقدیم که ایران حق تولید فناوری هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز را طبق پادمان‌های بین‌المللی دارد.

شوکت عزیز گفت: به‌اعتقاد ما این مسئله باید از طریق گفت و گو حل و فصل شود و هرگونه توسل به زور، وضعیت منطقه را که درحال حاضربا مشکل مواجه بوده است، بیش از پیش بی‌ثبات می‌کند.

روسیه: امکان لغو تحریم ایران وجود دارد

به گزارش مهر، ویتالی چورکین نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد اعلام کرد که امکان لغو و یا توقف تحریم‌های ایران از سوی شورای امنیت وجود دارد.

چورکین ضمن تفسیر پیشنهاد محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در خصوص موضوع هسته‌ای ایران و بحث تحریم‌ها به تهران و شورای امنیت در مورد توقف عملکردهایشان اعلام نمود که امکان توقف و لغو تحریم‌های اتخاذ شده از سوی شورای امنیت علیه ایران در متن قطعنامه آمده است.

البرادعی در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس پیشنهاد کرده بود تا ایران غنی‌سازی اورانیوم را متوقف نماید و جامعه جهانی نیز تحریم‌ها علیه این کشور را متوقف نماید.

این درخواست با مخالفت اروپا و آمریکا روبه‌رو شده است، اما روسیه نسبت به آن نظر مساعد دارد و بر این باور است که در قطعنامه چنین امکانی گنجانده شده است.

اظهارات نماینده روسیه در پی سفر اخیر ایگور ایوانف دبیر شورای امنیت ملی این کشور به تهران صورت گرفت که ایوانف در سفر خود دیدگاه‌های کشورش را در خصوص موضوع هسته‌ای ایران بیان کرد.

کد خبر 14675

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز